نخستین سخنرانی کمیته علمی – دانشجویی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده توانبخشی برگزار شد
نخستین سخنرانی کمیته علمی – دانشجویی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده توانبخشی با عنوان « نحوه جذب مشارکت والدین در برنامههای توانبخشی» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی، در این سخنرانی که روز دوشنبه 13 مهرماه در سالن آمفیتئاتر این دانشکده با حضور دانشجویان رشتههای مختلف این دانشکده در تمامی مقاطع تحصیل برگزار شد، حسین رضایی دانشجوی دکترای تخصصی گفتاردرمانی در خصوص نحوه جذب مشارکت والدین در برنامههای توانبخشی به ارائه مدل درمانی و عوامل مؤثر بر مداخله با موضوع « Parent – mediated early childhood intervention» پرداخت.
رضایی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط و نیز در برنامههای توانبخشی را انگیزه، خودانگیختگی، بافت ارائه مداخله، هدفمند بودن تکالیف، تعمیم دهی، مداخلات چند حسی، پویایی و خلاقیت، و خودباوری عنوان کرد. وی با اشاره به رویکردهای interest-based practice و noninterest-based practice افزود: زمانی رویکرد درمانی مؤثر خواهد بود که والدین نقش فعال و مشارکت کامل در ارائه مداخلات داشته باشند و جلب مشارکت والدین با استفاده از رویکردهای بافت محور و natural امکانپذیر است. چراکه در این فضا امکان درگیری و یادگیری چند حسی برای کودک فراهمشده و اثربخشی و کار آیی مداخله درمانی افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: محیطهای طبیعی مفاهیمی چون microconcepts رشد یافته و همراه با تجارب لذتبخش زندگی، منجر به شکلگیری رفتار و عملکرد صحیح میشود.
رضایی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط و نیز در برنامههای توانبخشی را انگیزه، خودانگیختگی، بافت ارائه مداخله، هدفمند بودن تکالیف، تعمیم دهی، مداخلات چند حسی، پویایی و خلاقیت، و خودباوری عنوان کرد. وی با اشاره به رویکردهای interest-based practice و noninterest-based practice افزود: زمانی رویکرد درمانی مؤثر خواهد بود که والدین نقش فعال و مشارکت کامل در ارائه مداخلات داشته باشند و جلب مشارکت والدین با استفاده از رویکردهای بافت محور و natural امکانپذیر است. چراکه در این فضا امکان درگیری و یادگیری چند حسی برای کودک فراهمشده و اثربخشی و کار آیی مداخله درمانی افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: محیطهای طبیعی مفاهیمی چون microconcepts رشد یافته و همراه با تجارب لذتبخش زندگی، منجر به شکلگیری رفتار و عملکرد صحیح میشود.
دانشجوی دکترای تخصصی گفتاردرمانی این دانشکده اضافه کرد: مطالعات مختلف نشان میدهد والدینی که در بافت طبیعی هرروز یک ساعت و 7 روز هفته با کودک در ارتباط هستند، به میزان دویست و بیست هزار موقعیت آموزشی برای کودک خود فراهم میکنند و درصورتیکه درمانگر 30 دقیقه با کودک در هر هفته برنامه در کلینیک داشته باشد، این میزان به 7 هزار و 500 فرصت آموزشی میرسد. بنابراین استفاده از والدین و موقعیتهای طبیعی، فرایند مؤثری در مداخلات توانبخشی است.
رضایی بابیان اهمیت و لزوم کسب مهارتهای دانش نظری، تجربه بالینی متخصصان بالینی و نحوه انتقال این مهارتها به خانواده مددجویان به اثرات منفی multimedia در بحث آموزش و یادگیری اشاره کرد. وی در توضیح نحوه اثر منفی multimedia گفت: استفاده از multimedia، بافت natural و نقش ارتباط با دنیای طبیعی از بین میرود و لذا باید در استفاده از این مدیاها محتاط بود.
وی در پایان سخنانش به تأثیر و نقش مثبت معنویت در زندگی افراد و خانوادههای دارای کودکان با آسیبهای مختلف ارتباطی اشاره و توضیحاتی در خصوص سیکل معیوب اضطراب، درماندگی و افسردگی ارائه کرد. وی ارتباط باخدا و داشتن سلامت معنوی در زندگی را راهکاری برای رهایی از این مشکل دانست.
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا
ارسال به دوستان