برگزاری کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از ناقلین (بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و مالاریا) در معاونت بهداشت

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت، هدف از برگزاری کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از ناقلین (بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و مالاریا) را کنترل و داشتن کشوری عاری از این نوع بیماری‌ها عنوان کرد.

برگزاری کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از ناقلین (بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و مالاریا) در معاونت بهداشت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از ناقلین (بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و مالاریا) با حضور فوکال پوینت علمی برنامه روز یکشنبه 5 شهریور 1402 در سالن مدافعان سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی ابتدا دکتر علی نیک فرجام مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت، هدف از برگزاری این جلسات را کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین و داشتن کشوری عاری از این بیماری‌ها عنوان و بر عملیاتی کردن تمامی فعالیت‌های پیش‌بینی شده در اجرای نظام مراقبت از بیماری‌ها تاکید کرد.
ایشان همچنین ضمن تقدیر از زحمات فوکال پوینت علمی دکتر سید حسن موسی کاظمی، از حضور مستمر و مشفقانه ایشان در خصوص کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین قدر‌دانی و بر اهمیت حضور چنین اساتید ارزشمندی در حوزه دانشگاه و کل کشور  تاکید کرد.
در ادامه مهندس منصور شمامی کارشناس مسئول واحد بیماری‌های معاونت بهداشت، در خصوص وضعیت مالاریا در منطقه تحت پوشش نکاتی را توضیح داد و با توجه به افزایش 34 درصدی بیماران مبتلا به مالاریا تا شهریور ماه سال جاری و ورود تعداد بسیار بالایی از اتباع پاکستانی و ایرانی به منطقه تحت پوشش، نکات قابل توجه در این خصوص را یادآور شد.
 سپس دکتر سید حسن موسی کاظمی، فوکال پوینت علمی حشره شناسی دانشگاه و استان تهران، علاوه بر آموزش کامل در خصوص مالاریا، بیماری‌های منتقله از آئدس (تب دانگ، زیکا و چیکن گونیا) را به طور کامل شرح داد و به نکات اساسی در شناسایی و کنترل این ناقلین در محدوده تحت پوشش اشاره کرد. ایشان همچنین اهمیت حضور کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و محیط در شناسایی ناقلین در کشور را یاد‌آور شد و به شناسایی ناقل مهاجم آئدس آلبوپیکتوس در استان گیلان و تمامی اقدامات صورت گرفته در این خصوص در هفته‌های اخیر را شرح داد.
فرحناز فدایی کارشناس مسئول بیماری‌های منتقله از ناقلین و آب و غذا، نیز در خصوص نحوه همکاری بین‌بخشی در شناسایی و گزارشدهی بیماری‌های منتقله از ناقلین و بیماری‌های منتقله از آب و غذا و طغیان‌ها توضیحاتی را ارائه داد.
در پایان حشره شناسان و کارشناسان مدعو شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر، ری و مرکز بهداشت جنوب تهران، نظرات و چالش‌های پیش رو را عنوان کردند.
در این جلسه، اصغر قلیزاده و لعیا آبادی کارشناسان بهداشت محیط معاونت، کارشناسان مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه‌های بهداشت، حشره شناسان و کارشناسان بیماری‌های منتقله از ناقلین و بهداشت محیط و حرفه‌ای ستاد شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر، ری و مرکز بهداشت جنوب تهران حضور داشتند.

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب