تاکید رئیس بیمارستان فارابی بر اهمیت خوداظهاری خطاهای درمانی

جلسه کمیته ایمنی بیمار بیمارستان فارابی برای بررسی میزان گزارش دهی خطا در سه ماهه سوم سال 99 برگزار شد.

تاکید رییس بیمارستان فارابی بر اهمیت خوداظهاری خطاهای درمانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، اعضای کمیته ایمنی بیمار این بیمارستان بامداد یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ برای بررسی گزارش بازدیدهای ایمنی بیمار تشکیل جلسه دادند. در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر محمدرضا اکبری، رئیس، دکتر حمید ریاضی، معاون درمان، دکتر محمد سلیمانی، مسئول فنی، سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این مرکز تشکیل شده بود، پروانه افشار، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار تعداد خطاهای گزارش شده به تفکیک هر واحد در فصل پاییز را مطرح کرد و گفت: با هماهنگی‌هاییکه با رییس و مدیر بیمارستان انجام دادیم به دنبال این هستیم که با برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کارکنان، آمار گزارش دهی خطا در گروه‌های مختلف درمانی را افزایش دهیم تا در نهایت شاهد خوداظهاری بیشتری در زمینه خطاهای درمانی باشیم. وی همچنین گزارشی از برگزاری کلاس آموزشی در ارتباط با وقایع ناخواسته درمانی (Never Event) برای گروه اپتومتری بیمارستان ارائه کرد و افزود: هدف از برگزاری چنین دوره‌هاییافزایش میزان خوداظهاری خطا نسبت به دگر اظهاری آن است.  
دکتر اکبری نیز ضمن تأیید اهمیت گزارش دهی اظهار داشت: برخورد ما مسئولان بیمارستان با این موضوع باید به گونه‌ایباشد که کارکنان بتوانند خطاهای درمانی را به راحتی گزارش دهند. پیشنهاد بنده این است که با برگزاری جلسه‌های دوره‌ایبا مسئولان واحدها اهمیت گزارش خطا در بحث ایمنی بیمار را یادآور شویم. خوشبختانه اهمیت گزارش خطا برای کارکنان به ویژه پرستاران به خوبی مشخص شده و شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه هستیم. اما توقع داریم که سایر واحدهای درمانی حتی واحدهای برون سپاری شده نیز برای کاهش خطاهای درمانی نسبت به گزارش این موارد در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.  
رئیس بیمارستان فارابی یکی از روش‌های ایجاد انگیزه برای خوداظهاری گزارش خطاهای درمانی را ارائه گزارش توسط اعضای هیئت علمی، پزشکان و مسئولان بیمارستان دانست و گفت: گزارش دهی خطا توسط این گروه‌ها باعث ایجاد انگیزه و حس وظیفه شناسی بیشتر در دستیاران و کارکنان در این زمینه می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت نتیجه بخش بودن برگزاری کمیته ایمنی بیمار افزود: برای رفع نواقص مربوط به ایمنی بیمار بهتر است تمام موضوعاتی که قرار است در این کمیته مطرح شود پیش از برگزاری توسط کارشناسان  بررسی شده تا در زمان برگزاری جلسه بتوان درباره راهکارها و اقدامات اصلاحی تصمیم گیری کرد. در این حالت می‌توانیم با یک جمع بندی مناسب و بدون اتلاف وقت به نتیجه دلخواه برسیم. نکته دیگر اینکه نباید فقط به مصوبه‌های کمیته بسنده کرد. زیرا این مصوبه‌ها برای اجرا نیاز به پیگیری و پایش بیشتر دارند.
در ادامه جلسه مواردی مانند چک لیست جراحی ایمن، گزارش بازدید از درمانگاه ROP و اکسیژن سازها، تعیین تکلیف اطلاع رسانی مقادیر بحرانی به بیماران سرپایی و رفع نواقص برگه‌های سیر بیماری توسط افشار مطرح شد تا برای اقدامات اصلاحی مورد نیاز تصمیم گیری شود.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب