برگزیده سیزدهمین جشنواره شهید مطهری

دکتر امیدخدا: مهم ترین خروجی این طرح افزایش کارایی تدریس است

برگزیده سیزدهمین جشنواره شهید مطهری، "طراحی، اجرا و ارزشیابی روش های یاددهی- یادگیری فعال در دانشکده پیراپزشکی" را موجب افزایش انگیزه دانشجویان و بهبود فرآیند یادگیری در آنها دانست.

دکتر آزاده امید خدا، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، ضمن معرفی طرح خود گفت: ایده این طرح از سال 96 کلید خورد. در آن زمان دکتر چنگیزی معاون آموزشی دانشکده بودند و دغدغه زیادی برای افزایش انگیزه دانشجویان داشتند، لذا به منظور بهبود فرآیند یادگیری در فراگیران، برنامه ای عملیاتی تدوین شد تا کارایی تدریس افزایش یابد.

وی افزود: در ابتدا تصمیم گرفتیم با برگزاری کارگاه، اساتید را با روش های نوین آموزشی که دیگر استاد محور نیست بلکه دانشجو محور است آشنا کنیم. بر این اساس تعدادی کارگاه در دانشکده  برگزار شد و ازهمه اساتید به خصوص اساتید جوان دعوت شد تا در این کارگاه ها شرکت کنند. سپس از اساتید خواسته شد تا روش های نوین تدریس را  در تمامی رشته های  دانشکده به اجرا دربیاورند.

دکتر امیدخدا، با اشاره به تنوع رشته ها در دانشکده پیراپزشکی گفت: از آنجا که تنوع رشته در دانشکده پیراپزشکی زیاد است، نمی توانستیم یک نسخه واحدی را برای تمامی رشته ها در نظر بگیریم؛ لذا از سه روش برای افزایش انگیزه دانشجویان استفاده کردیم که شامل، کلاس درس وارونه، آموزش در گروه همتایان و کلاس درس مجازی بود و با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شد. اهمیت این طرح آن بود که در تمام رشته ها، با کمک یک سوم اعضای هیات علمی، اجرایی شد.

وی کسب رضایت دانشجویان را مهم ترین دستاورد این طرح خواند و تصریح کرد: دانشجویان از کلاس درس وارونه بسیار راضی بودند و این طرح موجب افزایش انگیزه و یادگیری در آنها شده بود. همچنین به خاطر سپاری مطالب در فراگیران افزایش یافته وآنها توانستند در فضای اکتیو و پویا، تمرین کار گروهی داشته باشند. از مزایای دیگر این روش ها می توان به  bold  شدن نقش دانشجویان در کلاس ها و در نتیجه تغییر کلاس از حالت استاد محور به سمت دانشجو محور اشاره کرد.

دکتر امید خدا، افزود: در این طرح، دو جلسه از هر درس  به شیوه جدید برگزار شد. از آنجایی که دانشجویان، علاقمند به برگزاری این دوره در جلسات و دروس بیشتر بودند، در نظر داریم تا نیمی از کلاس ها را به شیوه جدید برگزارکنیم. همچنین با توجه به شیوع کرونا و ضرورت برگزاری کلاس ها به صورت مجازی، این طرح می تواند بسیار کمک کننده باشد چرا که برای اجرای طرح از اساتید خواسته شد تا محتوای دروس خود را به صورت مجازی تهیه کنند و اکنون محتوای این دروس در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، اعتماد مدیران به اساتید جوان را موجب دلگرمی دانست و یادآور شد: برای اساتید جوانی که تازه به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران پیوسته اند، اعتماد مسوولین  به توانمندی های  آنها و حمایت از آنها به منظور به اجرا درآوردن پروژه ها، بسیار مهم و ارزشمند است.  به طوریکه این طرح با حمایت های فراوان و بی دریغ  آقای دکتر چنگیزی ریاست محترم دانشکده  توانست رتبه اول دانشگاهی در جشنواره شهید مطهری را کسب کند .

وی مهم ترین خروجی این طرح را افزایش کارایی تدریس عنوان کرد و جشنواره شهید مطهری را موتور محرک در اجرایی سازی آن دانست و گفت: آن زمان که انجام طرح در دانشکده آغاز شد، سعی کردیم که پروتکل های جشنواره را به خوبی رعایت کنیم. اما قطعا برای حضور در جشنواره شهید مطهری لازم است افراد با تجربه در این حوزه برای ارائه بهتر فرآیندهای آموزشی کمک کنند. خوشبختانه من این شانس را داشتم که از راهنمایی های دکتر مریم علیزاده بهره مند شوم و ایشان خلاء های طرح را به خوبی شناسایی کردند. به عبارت دیگر برای اینکه حتی پروژه های بسیار خوب هم در جشنواره به ثمر برسند باید از راهنمایی افرادی که با این مسیر آشنا هستند، استفاده کرد.

وی در پایان از همکاری دست اندرکاران پروژه قدردانی کرد.

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب