رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی، سومین وبینار ترجمان دانش را در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کردند

سومین وبینار ترجمان دانش با تدریس رابطین ترجمان دانش، 26 دی 1402 در سالن شورای معاونت تحقیقات و فناوری با حضور مدیران، کارشناسان و رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی، سومین  وبینار ترجمان دانش را برگزار کردند

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت تحقیقات و فناوری، سومین وبینار ترجمان دانش توسط رابطین ترجمان دانش، روز سه شنبه، 26 دی ماه 1402 در سالن شورای معاونت تحقیقات و فناوری با حضور مدیران، کارشناسان و رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 
در این نشست، دکتر عفت محمدی، رابط ترجمان دانش مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، در خصوص مفهوم عدالت در سلامت و تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت سخن گفت.
 عدالت در سلامت به معنی برخورداری آحاد مردم فارغ از سن و جنس و نژاد و قومیت و منطقه زندگی و سطح درآمدی از حداکثر سلامت جسمی، روانی، روحی و اجتماعی است  و نابرابری های سلامت به آن دسته از نابرابری‌های اجتناب‌پذیر و غیرضروری سلامت که به صورت غیرمنصفانه و ناروا ایجاد شده‌اند اطلاق می شود. همچنین از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (Social Determinants of Health) (شرایطی که مردم در آن متولد شده، رشد کرده، زندگی و کار می‌کنند) به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر وضعیت سلامت مردم بحث شد.  سپس مقاله
“Advancing health equity through CTSA programs: Opportunities for interaction between health equity, dissemination and implementation, and translational science”
 به بحث و تبادل نظر گذاشته شد؛ اینکه عدالت در سلامت و ترجمان دانش چطور می توانند باهم تلاقی داشته باشند، چگونه این حوزه ها می توانند یکدیگر را اگاه و حساس کنند و در نهایت اینکه با بهره گیری از چارچوب های مفهومی چطور می توان نابرابری های سلامت را در تمامی فرآیندهای ترجمان دانش اعم از توسعه، انتشار، اجرا و پایداری مداخلات سلامت مبتنی بر شواهد شناسایی و کاهش داد.
چهارمین وبینار ترجمان دانش،  3 بهمن 1402 ساعت 8:30  تا 10 با سخنرانی دکتر آذین نحوی جو از دبیرخانه ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت ارائه خواهد شد. 

 

فاطمه تقی زاده
تهیه کننده:

فاطمه تقی زاده

تصاویر

رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی، سومین  وبینار ترجمان دانش را برگزار کردند رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی، سومین  وبینار ترجمان دانش را برگزار کردند رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی، سومین  وبینار ترجمان دانش را برگزار کردند رابطین ترجمان دانش واحدهای تحقیقاتی، سومین  وبینار ترجمان دانش را برگزار کردند
تنظیمات قالب