• تاریخ انتشار : 1400/02/15 - 07:59
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 915
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام دکتر مصطفی معین به مناسبت روز جهانی آسم

دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی آسم پیامی منتشر کرد، بیست و چهارمین همایش سالانه روز جهانی آسم 15 و 16 اردیبهشت 1400 به صورت مجازی در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، متن این پیام به شرح زیر است:

پانزدهم اردیبهشت امسال (چهارشنبه پنجم ماه مه)، بیست و چهارمین همایش سالانه روز جهانی آسم توسط انجمن آسم و آلرژی ایران با مشارکت مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی و مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت برگزار می شود. شعار محوری همایش سال جاری: "اصلاح باورهای نادرست" در ارتباط با علت  بروز آسم و مسایل تشخیص، درمان و پیشگیری از این بیماری است.

شیوع آسم که از چند دهه گذشته در سطح ایران و جهان رو به  افزایش گذاشته و قربانیان اصلی آن کودکان، سالمندان و افراد دچار بیماری های قلبی و ریوی هستند، اکنون به عنوان یک بیماری دنیاگیر یا پاندمی مطرح می باشد. در کشور ما، 10.9 درصد از کودکان و نوجوانان و 8.9 درصد از بزرگسالان به آسم دچار هستند و تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح کشورهای جهان به 339 میلیون می رسد که پیش بینی می شود تا سال 2025 به 400 میلیون نفر افزایش یابد.

دانشمندان و پژوهشگران پزشکی علل افزایش دامنه بیماری آسم را به تغییر سبک زندگی روستایی به شهر نشینی، سکونت در آپارتمان و عدم تحرک، آلودگی هوا، دود سیگار ، تغییرات آب و هوایی، استفاده از غذاهای آماده مصرف و استرس های گوناگون در محیط خانوادگی و اجتماعی می دانند . متاسفانه علاوه بر هزینه های بهداشتی- درمانی و اقتصادی عظیمی که شیوع آسم به عنوان یک بیماری مزمن و فراگیر به بیماران، خانواده ها و جوامع تحمیل کرده است، ترویج شبه علم، شایعات و باورهای نادرست در ارتباط با این بیماری نیز گسترش یافته است. رایج شدن شایعاتی مانند غیرقابل کنترل بودن این بیماری، ممنوعیت ورزش برای بیماران مبتلا، اعتیاد آوربودن اسپری و داروهای آسم ، منحصر بودن بروز این بیماری به کودکان و بهبودی خود به خودی آن بعد از دوره کودکی و یا بی تاثیری توصیه های بهداشتی و کنترل عوامل محیطی به علت ارثی بودن آسم، از جمله این باورهای نادرست و غیر علمی است. ترویج خرافه ها و بدفهمی هایی که توسط افراد شیاد به عنوان طب ایرانی –اسلامی و سنتی انجام می شود و یا باورهای نادرستی که بصورت شایعه و شبه علم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد باعث تاخیر در مراجعه بیماران به پزشک، کاهش همکاری آنها در مصرف دقیق اسپری های دارویی به مدت کافی و در نتیجه موجب پیشرفت بیماری آسم، کاهش ظرفیت های تنفسی و ایجاد اختلال در عملکرد ریه بیماران می شود.

همایش ملّی روز جهانی آسم در سال 1400مانند سال گذشته با موج همه گیری کرونا همزمان شده است و به دلیل محدودیت های دسترسی بیماران به پزشکان و مراکز درمانی، ادامه ارتباط پزشکی و ارائه آموزش های مجازی و از راه دور به بیماران و جامعه اهمیت دو چندانی یافته است.

یکی از مهم ترین اهداف روز جهانی آسم ، ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، روزآمدی پزشکان و مسئولان نظام سلامت درباره اهمیت کنترل آسم و نیز آموزش به بیماران مبتلا و خانواده های ایشان بمنظور کسب آگاهی و مهارت های لازم در مصرف داروها و رعایت توصیه های پزشک معالج است. به این منظور علاوه بر همایش تخصصی روز جهانی آسم که روز چهارشنبه برگزار می شود، یک کنفرانس علمی هم برای بیماران و خانواده ها به صورت مجازی تشکیل می شود  و استادان فوق تخصصی آلرژی ضمن ایراد سخنرانی درباره مسایل و مشکلات درمانی و پیشگیری آسم، به سوالات حضار نیز پاسخ خواهند داد.

 

دکتر مصطفی معین

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران

 

 

لینک شرکت در وبینار روز اول بیست و چهارمین همایش روز جهانی آسم: چهارشنبه 15 اردیبهشت ساعت 10 تا 13

لینک شرکت در وبینار روز دوم بیست و چهارمین همایش روز جهانی آسم: پنجشنبه 16 اردیبهشت ساعت 10 تا 13

لینک شرکت در وبینار بیماران و خانواده ها : پنجشنبه16 اردیبهشت، ساعت 19 تا 21:30

 

  • گروه خبری : مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی
  • کد خبر : 172906
الناز واحدي
تهیه کننده:

الناز واحدي

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب