ترک محیط مهم‌ترین و بهترین راهکار در کنترل خشم است

کارگاه آموزشی کیفیت زندگی برگزار شد

کارگاه آموزشی کیفیت زندگی با محوریت «کنترل خشم» به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، دکتر غزل پورنسائی بیست و هفتمین کارگاه مجازی افزایش کیفیت زندگی را یکشنبه‌شب 26 دی ۱۴۰۰ با موضوع مهارت کنترل خشم برگزار کرد.  
دکتر غزل پورنسائی عضو هیئت‌علمی ضمن اشاره به مباحث جلسات گذشته، مهم‌ترین و بهترین راهکار در کنترل خشم را «ترک محیط» عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارهای کنترل خشم پرهیز از انباشت خشم‌های جزئی و کوچک است به طور مثال؛ گاهی در برخورد با افراد به‌صورت عمدی و یا سهوی سؤالاتی پرسیده می‌شود، چقدر حقوق می‌گیری؟ این لباس رو چند خریدی؟ یا چند سالته؟ و ... که ما را عصبانی و ناراحت می‌کند ولی بروز نمی‌دهیم. بازهم این‌گونه سؤالات در شرایط مختلف تکرارمی شود تا جایی که به‌شدت عصبانی می‌شویم و با یک سؤال دیگر خشم انفجاری رخ‌داده و برخورد نامناسبی می‌کنیم. 
این روان‌شناس راهکار دیگر مهار خشم را توجه به این نکته دانست که آیا فرد از رفتار و صحبت خود قصد و نیت بدی داشته یا خیر؛ ادامه داد: هنگام ابراز ناراحتی با بیان و لحن مناسب، دلخوری و ناراحتی را مطرح می‌کنیم باید حالت چهره با بیان ناراحتی منطبق باشد و ناراحتی را علاوه در کلام، در چهره نشان دهیم تا فرد مقابل متوجه شود و دوباره رفتار خود را تکرار نکند.
دکتر پورنسائی افزود: از اصول اولیه مذاکره سالم این است که با خوب گوش‌کردن به یکدیگر فرصت صحبت‌کردن دهیم، ضمن حفظ احترام یکدیگر از احساسات خود بگوییم، تا به یک خط‌مشی و الگو برای حل مشکل برسیم و اگر راه‌حل پیدا نشد از مسئله گذر کنیم، بدون اینکه تاکید بر قانع کردن هم داشته باشیم از بروز خشم و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری کردیم.
وی آخرین راهکار مهار کنترل خشم را اصلاح الگوهای فکری منفی عنوان کرد و با اشاره به «رویکرد EIS» در مکتب شناختی، گفت: رفتار ما ناشی از افکار ایجاد شده در ذهن ما در اثر بروز یک اتفاق است. گاهی الگوهای فکری منفی در ذهن ما باعث عصبانیت می‌شود. پس می‌توان با اصلاح آن الگوهای فکری با رفتار مناسب از بروز خشم پیشگیری کرد.
دکتر پورنسائی تصریح کرد: انواع الگوهای فکری منفی مکانیزم دفاعی فرافکنی به دو دلیل رفع مسئولیت و شرم اتفاق می‌افتد. باید با پذیرش مسئولیت کارها و رفتارمان اعتبار و ارزش خود را بالا ببریم.
وی تعمیم افراطی ناشی از تفکر قطبی را از انواع دیگر الگوهای فکری منفی دانست و خاطرنشان کرد: گاهی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی هستند دنیا را سیاه‌وسفید می‌بینند. این افراد در صورت برخورد نامناسب از طرف مقابل عنوان می‌کنند «این آدم همیشه همینطوره» و یا «این آدم هیچ‌وقت کاردرست انجام نمیده» درصورتی‌که با درنظرگرفتن این نکته که شخص مقابل در حال حاضر خطا کرده این تفکر منفی را اصلاح کنیم.
این روان‌شناس ذهن‌خوانی و تفسیر و تحلیل رفتار مقابل، بدون اینکه از قصد و نیت فرد آگاه باشیم را هم از الگوی فکری منفی عنوان کرد. 
دکتر پورنسائی در پایان به سؤالات حاضرین پاسخ داد. 
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پور نسائی، کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج شنبه و کارگاه موضوعات در ارتباط با پژوهش در روزهای جمعه از ساعت ۲۰ الی ۲۱ برگزار می شود.
علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای روم هر هفته این مباحث را پیگیری نمایند. برای شرکت در کارگاه روی لینک کلیک کنید و به‌ عنوان میهمان واردشوید. 
 
حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب