برگزاری کارگاه بهبود کیفیت زندگی

دکتر پورنسائی: داشتن مهارت ارتباطی قوی نقش مهمی در حل‌تعارض ایفا می‌کند

به همت دفتر امور‌ایثارگران و مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه بهبود کیفیت زندگی، ادامه مبحث کنترل استرس، فرآیند حل تعارض، با‌حضور تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان سی‌ام آبان 1400 در محیط اسکای‌روم برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، کارگاه بهبود کیفیت زندگی، ادامه مبحث کنترل استرس، فرآیند حل تعارض، با‌حضور تعداد زیادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه به‌صورت مجازی از ساعت 20 الی 21 سی‌ام آبان 1400 در محیط اسکای‌روم برگزار شد.  
دکتر غزل پورنسائی، در ادامه راهکار‌های کنترل استرس و اینکه چگونه بتوانیم میزان استرس را تا حد‌ممکن کاهش دهیم؛ این هفته با موضوع حل‌تعارض، این فرآیند چند‌مرحله‌ای را شرح داد: حل تعارض یک حل‌مساله بین‌فردی است و مشابه پروسه حل‌مساله است؛ با این تفاوت که چون اختلاف‌نظر یا مشکل بین دو فرد وجود دارد؛ لازمه حل‌مساله داشتن مهارت ارتباطی قوی است که نقش مهمی در حل‌تعارض ایفاء می‌کند. کاهش استرس از‌طریق فرآیند حل‌تعارض دارای این مراحل است: 1-تعریف مشکل و توافق بر‌روی آن 2-گفتگو در‌باره مشکل که در‌واقع مرحله افشاگری است؛ چون تمام سوء‌برداشت‌ها، هیجانات، احساسات، نگرانی‌ها و ترس‌ها بیان می‌شود ولی در این مرحله به حل‌مساله فکر نمی‌کنیم. 3-بارش‌افکار یعنی تمام راه‌حل‌ها و هرآنچه در ذهن می‌گذرد، بدون‌توجه به خوب‌وبد آن بیان می‌شود. سپس سه‌سوال از خود پرسیده می‌شود: بهترین راه‌حل یا ایده‌آل من چیست؟؛ با چه راه‌حلی راضی می‌شوم؟؛ کدام راه‌حل‌ها اصلا قابل قبول نیست. 4-انتخاب بهترین راه‌حل با کمک هردو‌ فرد.  
وی در مورد شبکه حمایت اجتماعی، هرم پنج مرحله‌ای مازلو را ترسیم و تشریح کرد: نیازهای بشر به‌ترتیب از قاعده هرم به‌سمت قلعه عبارت هستند از: نیازهای فیزیولوژیک؛ نیاز به امنیت (شغلی و روانی)؛ نیاز به عشق و تعلق؛ اعتماد‌به‌نفس و خودشکوفایی. چنانچه فردی نیازهای فیزیولوژیک و اولیه‌اش همچون غذا، آب، مسکن و غیره و نیاز به امنیت، برطرف نشده باشد، نباید توقع خودشکوفایی و نشان‌دادن بهترین خود فرد را داشت. اینجاست که نقش شبکه حمایت اجتماعی می‌تواند پررنگ باشد. 
این روانشناس خاطرنشان کرد افراد دوست دارند که احساس تعلق به گروه اجتماعی داشته باشند و مورد پذیرش واقع شوند؛ اگر به این حس خللی وارد شود، استرس بالا می‌رود و دیگر افراد نمی‌توانند تمامیت خودرا نشان دهند. 
وی در بیان نقش احساس تعلق در کاهش استرس، چند حالت مختلف حمایت‌های اجتماعی را نام برد: حمایت عینی ملموس، مثل زمانی که دچار استرس هستید، متوسل به خریدکردن معقول و گشت‌و‌گذار می‌شوید؛ حمایت اطلاعاتی مثل مشاوره‌دادن؛ حمایت هیجانی مثل هم‌دلی، هم‌دردی و مراقبت کردن است. 
این هیئت علمی دانشگاه افزود: حمایت‌های اجتماعی از دو‌طریق می‌توانند به مدیریت استرس کمک کنند: 1-پیشگیری اولیه یعنی از طریق حمایت اطلاعاتی از وقوع استرس پیشگیری کنیم. 2- پیشگیری ثانویه و ثالثیه که در این حالت یک اتفاق افتاده و فرد دچار استرس شده است و حمایت‌های اجتماعی مثل یک سپر عمل می‌کند. 
وی در خاتمه رعایت دو نکته مهم را درمورد شبکه حمایتی متذکر شد: اول اینکه یک حامی نمی‌تواند تمام نیازهای یک فرد را برطرف کند؛ حامی‌ها معمولا گمنام کار می‌کنند. دلیل آن این‌است‌که هر فرد حامی توان محدودی دارد و اگر حامی نتواند همه نیازهای مددجوی خودرا برطرف کند، احتمال بوجود آمدن دلخوری وجود دارد و شبکه حمایتی ازهم می‌پاشد. دو‌م‌اینکه در زمان و مکان مناسب باید نیازها تقاضا شود و فرد متقاضی نباید هرلحظه نیازهایش را طلب کند. 
در پایان این وبینار، دکتر‌مقیمی، مدیر امور‌ایثارگران، ضمن تشکر و قدردانی از دکتر‌پورنسائی و حاضرین در تالار، از شرکت‌کنندگان درخواست کرد با ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده خود برای برگزاری بهتر کارگاه‌ها رهنمون شوند. 
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت‌زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پورنسائی؛ کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج‌شنبه و کارگاه مقاله‌نویسی و چاپ مقالات روزهای جمعه از ساعت 20 الی 21 برگزار می‌شود. 
علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای‌روم هر‌هفته این مباحث را پیگیری کنند. برای شرکت در کارگاه اینجا کلیک کنید و به‌‌عنوان میهمان وارد شوید. 
 
لیلا  آذین مهر
تهیه کننده:

لیلا آذین مهر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب