برگزاری کارگاه بهبود کیفیت زندگی

دکتر پورنسائی برای اصلاح خطای شناختی، نوع‌دوستی همراه با تفکر نقادانه را توصیه کرد

به همت دفتر امور ایثارگران و مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ، کارگاه بهبود کیفیت زندگی، ادامه مبحث کنترل استرس با عنوان مهارت نه گفتن، با حضور تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان نهم آبان 1400 در محیط اسکای‌روم برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، کارگاه بهبود کیفیت زندگی،  مبحث کنترل استرس و ادامه آموزش مهارت نه گفتن، با حضور تعداد زیادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه  به‌صورت مجازی از ساعت 20 الی 21 نهم آبان 1400 در محیط اسکای‌روم برگزار شد.  
دکتر غزل پورنسائی، در ادامه مبحث مهارت نه گفتن، این ابزار را یکی از راهکارهای کنترل استرس خواند و افزود: چگونه نه بگوییم تا میزان استرس ما کمتر شود؛ خیلی مواقع نمی‌توانیم به خواسته‌های معقول و غیرمعقول طرف مقابل نه بگوئیم و دچار یک فشار روانی، استرس و عذاب وجدان می‌شویم؛ چون طرح‌واره‌های ناسازگاری همچون مهرطلبی، ایثار، تائیدشدن و غیره داریم. 
وی با تعریف طرح‌واره‌ در مورد انتقال آن به نسل‌ها گفت: طرح‌واره‌ها الگوهای رفتاری مشخصی هستند، وقتی در یک موقعیت قرار می‌گیریم، به آن الگوها نگاه می‌کنیم. هرفردی طرح‌واره‌ مختص به‌خود دارد. فرد آن نوع طرح‌واره را از پدر و مادر می‌گیرد و به فرزندان خود منتقل می‌کند و دوباره آن کودک بزرگ می‌شود و این دور باطل ادامه می‌یابد. گاهی نه نمی‌گوئیم چون این طرح‌واره‌ها را داریم. هدف این است که این طرح‌واره‌ها را از افراد بگیریم؛ البته نه به صورت مشاوره و آموزش گروهی، بلکه تا اندازه‌ای آن را کاهش دهیم؛ زیرا اگر طرح‌واره‌ خیلی شدید باشد، نیازمند مشاوره‌های فردی است. 
این روانشناس با‌تجربه، انجام طرح‌واره 75 سوالی یانگ را توصیه کرد: کلید‌واژه پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار یانگ 75 آیتمی را در گوگل سرچ کنید و به این پرسشنامه صادقانه پاسخ دهید. دقت کنید حتما آنلاین و با جواب باشد. در لحظه به شما جواب می‌دهد. همه ما یک بخش کوچکی از این طرح‌واره‌‌ها را داریم؛ آنجایی دچار مشکل می‌شویم که نمرات بالاتر از نصف بدست بیآوریم. 
وی در ادامه برخی از جنبه‌های مثبت نه گفتن را برشمرد: 1-نه گفتن در لحظه درست، طرف مقابل را به مسیر درست هدایت می کند. 2-کاری را که علاقه ندارم، کنار می‌گذارم و کاری را که دوست دارم، انجام می‌دهم. 3-با نه گفتن، دارید به افرادی که برایتان اهمیت بیشتری دارد، بله می‌گویید. 4-برای خود‌تان بیشتر اهمیت قائل شدید. 5-شاید کسی بهتر از شما آن کار را می‌تواند انجام دهد. 6-گزینه‌های بهتری را برای طرف مقابل باز می‌گذارید که احتمال بیشتری برای بله گرفتن وجود دارد. 
دکتر پورنسایی دلیل دیگر نه نگفتن در شرایط برابر را ترس افراد از اینکه طرف مقابل ناراحت شود، عنوان کرد و در مورد مهارت همدلی گفت: همدلی یعنی در لحظه بتوانم خودم را جای تو بگذارم؛ اما در مورد شخصیت خودشیفته این مشخصه اصلی وجود دارد که من نمی توانم با تو همدلی کنم و در لحظه باید چیزی را که می‌خواهم انجام دهی و اگر نتوانی برایم آن کار را انجام دهی، شما را ترک می‌کنم. اگر همدلی بالایی داشته باشم، حتما موقعیت شما را درک می‌کنم. 
وی تعریفی از پذیرش ارائه داد: یعنی رفتار تمام افراد را نمی‌توانم کنترل کنم؛ گاهی افراد عاقلانه رفتار نمی‌کنند و من این را می‌پذیرم. به قول فارابی آرزوی من یک مدینه فاضله است. به زبان ساده یعنی هرکسی بداند که چه‌کاری باید انجام دهد؛ در‌حالی که این محال است و همیشه فقط یک آرزو بوده است. 
این استاد دانشگاه گفت: شخصیت سالم سه تا کار انجام می دهد: 1-یا می پذیرد 2-یا تغییر می دهد 3-یا رها می کند.  
وی افزود: طرح‌واره‌ها خطای شناختی ماست. اگر تله ها رفع نشوند، تمام رفتارهای غیرمنطقی ما را در لحظه در محیط شکل می‌دهند. شناخت طرح‌واره‌ها و تله ها برای اصلاح نه گفتن لازم است.  
مدرس این کارگاه گفت: گاهی نمی‌توانیم نه بگوئیم چون تحت تاثیر قرار می‌گیریم. بطور مثال؛ نمی‌توانم نه بگویم چون از قلدری‌کردن دیگران می ترسم. بخاطر‌اینکه به تو توهین نشود؛ کوتاه نیا.  
وی در تشریح خطای شناختی ابتدا تعاریفی را ارائه داد: تکانش‌گری؛ یعنی اول عمل می‌کنید بعد فکر می‌کنید. نوع دوستی؛ یعنی اگر تمایل دارم به هم‌نوع خود کمک کنم تا در آرامش و رفاه باشد. دلسوزی؛ یعنی می‌تواند همراه ترحم باشد. دچار خطای شناختی می‌شویم؛ چون 1-تفکر نقادانه ضعیفی داریم. تفکر نقادانه یعنی بررسی همه‌جانبه صحت و سقم یک رویه. 2-تعاریف اشتباهی از موضوع داریم. 3-تکانشی عمل می‌کنیم. 
این روانشناس با تجربه خاطر‌نشان کرد: وقتی کسی درخواستی دارد، در شرایط برابر و یا حتی در موقعیتی که شرایط را نمی‌دانید، بنا را بر انجام ندادن و دید بدبینانه بگذارید. گاهی به مخمسه می‌افتیم چون تفکر نقادانه را در لحظه فعال نمی‌کنیم. برای اصلاح خطای شناختی نوع دوستی همراه با تفکر نقادانه را بنا قرار دهید. به‌طور مثال در مورد شایعه‌پراکنی در فضای مجازی، ما تفکر نقادانه نداریم. 
در پایان این وبینار، دکتر مقیمی، مدیر امور ایثارگران، از دکتر پورنسائی و حاضرین در تالار تشکر و قدردانی کرد. 
توضیح اینکه کارگاه افزایش کیفیت زندگی یکشنبه‌ها با تدریس دکتر پورنسائی؛ کارگاه دانشگاه نسل سوم و چهارم و نقش آن در اشتغال در روزهای پنج شنبه و کار گاه مقاله‌نویسی و چاپ مقالات روزهای جمعه از ساعت 20 الی 21 برگزار می‌شود.  
علاقه‌مندان می‌توانند در فضای اسکای‌روم هر‌هفته این مباحث را پیگیری کنند. برای شرکت در کارگاه اینجا کلیک کنید و به‌‌عنوان میهمان وارد شوید. 
لیلا  آذین مهر
تهیه کننده:

لیلا آذین مهر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *