اعطای دومین حمایل سیمرغ و عنوان طبیب دیدگان جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی پروفسور محمد قلی شمس به دکتر محمد علی جوادی

دکتر محمد علی جوادی در سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی پروفسور محمد قلی شمس، بالاترین نشان افتخار این جشنواره را دریافت کرد.

اعطای دومین حمایل سیمرغ و عنوان طبیب دیدگان جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی پروفسور محمد قلی شمس به دکتر محمد علی جوادی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی به نقل از بنیاد پروفسور محمدقلی شمس در این جشنواره که 14 اسفند 1399 باحضور محدود شرکت کنندگان و پخش مجازی در بیمارستان فارابی برگزار شد، دکترمحمد علی جوادی، استاد و رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بالاترین نشان افتخار جشنواره «سه شمس» و عنوان «طبیب دیدگان» را دریافت و «حمایل سیمرغ» جشنواره را بر تن کرد. 

اعطای افتخار «طبیب دیدگان»، آخرین بخش از معرفی برگزیدگان دسته غیر رقابتی جشنواره سیزدهم بود که با توضیحات دکترسید فرزاد محمدی، مدیر برنامه ریزی جشنواره در مورد این نشان آغاز شد. 

دکتر محمدی گفت: هر 5سال یک بار افتخار طبیب دیدگان به نخبه و الگویی که در چند دسته از افتخارات جشنواره ممتاز و برگزیده شده باشد تقدیم می شود. امسال افتخار داریم برای دومین بار در ادوار جشنواره، این عنوان را به مصداق و نمونه شایسته دیگری که پیش از این 4 افتخار آموزگار برتر، دانشمند برتر، نوع دوستی و پیشگیری از نابینائی و خدمت و مسئولیت پذیری حرفه ای و اجتماعی جشنواره را دریافت کرده است، تقدیم نماییم. 

پیش از اعطای عنوان «طبیب دیدگان» به دکتر جوادی، دکتر محمد رضا جعفری نسب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به معرفی وی پرداخت و اظهار داشت: دکتر جوادی در سال 1331 در روستای محمد آباد از توابع یزد درخانواده ای کشاورز به دنیا آمده و نظم و جدیت در کار، پایبندی به موازین دینی و اخلاقی، درستکاری و امانتداری، راستگویی و مسئولیت پذیری را از کودکی آموخته است.

دکتر جعفری نسب نظم کم نظیر، صراحت لهجه، صداقت در بیان تجربه های علمی و عملی، تواضع و فروتنی در برخورد، نجابت در پذیرش اشتباه و تلاش برای اصلاح آن، دلسوزی و احساس مسئولیت درقبال بیماران، واقع بینی توام با آرمان جویی و مصلحت اندیشی در ضمن هدفمندی و یگانگی در گفتار و رفتار را از ویژگی های شخصیتی دکتر جوادی برشمرد.

وی درباره سوابق کاری دکتر جوادی هم گفت: دکتر جوادی در کنار درمان بیماران در تاسیس، توسعه و مدیریت بیش از 50 موسسه، آموزشگاه، انجمن، شورا و کمیته مشارکت داشته یا دارد. 25سال مدیریت گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دبیری بورد چشم پزشکی کشور، عضویت در هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران، عضو هیئت موسس و مدیر عامل بانک چشم جمهوری اسلامی ایران، انتشار مجله بینا به عنوان اولین مجله چشم پزشکی دارای امتیاز پژوهشی به زبان فارسی، تاسیس اولین مرکز تحقیقات چشم پزشکی کشور در سال 78 و ارتقای آن به پژوهشکده ، انتشار بیش از 300 مقاله فارسی و بین المللی ، تالیف بیش از 16 کتاب و کسب نشان ها و افتخارات متعدد داخلی و خارجی برخی از فعالیت های علمی و تحقیاتی دکتر جوادی است.

دکتر جعفری نسب در پایان سخنانش با تبریک مجدد به دکتر جوادی برای کسب این نشان برای وی آرزوی موفقیت کرد.

دکتر جوادی پس از دریافت نشان در سخنانی گفت: خداوند مرحوم دکتر شمس را رحمت کند، آنها زمانی به سختی کار می کردند که این تجلیل ها و تقدیر ها نبود و بدون ادعا کار می کردند. وای برما که همه شرایط برایمان مهیا است و خدا کند عملکرد خیلی بدی نداشته باشیم.

چهل سال پیش، اسفند 59، من رزیدنت بیمارستان فارابی بودم. 40 سال از آن دوران و عمر ما گذشته است« إنّهمْ یروْنه بعیداً و نراه قریباً». خاطرات زیادی از این مدت دارم که الان فرصت بیانش نیست و فقط 3 جمله از آن بیان می کنم. 

دکتر جوادی با یادآوری خاطره استادان و دوستان درگذشته اش گفت: جا دارد یادی کنم از مرحوم دکتر علی اصغر خدادوست که در این بیمارستان بسیار از او آموختم، استادم مرحوم دکتر حسین شهیدی، دوست پنجاه ساله، همشهری، هم خوابگاهی و رفیقم مرحوم دکتر سید ضیاء الدین یزدیان ، دوستان عزیزم مرحوم محمد زارع جوشقانی و مرحوم محمد فقیهی که رفتنشان برایم باور نکردنی است. خداوند همه آنها را رحمت کند. وقتی به این بزرگواران و سایر افرادی که در قید حیاتند نگاه می کنم، واقعا خجالت زده می شوم چون بالاخره معلوم نیست این چیزهایی که دیگران درباره بنده بیان می کنند، مثل آنچه دکتر جعفری نسب گفت، چقدر حقیقت دارد و فردایی که« یوْم تبْلى السّرائر» است چقدر به واقعیت برسد و معلوم شود. 

وی با قدردانی مجدد سه نکته را گوشزد کرد و ادامه داد: مرحوم استاد دکتر شهیدی وقتی رزیدنت بودم می فرمود: «بالاترین معلم شما بیماران خودتان هستند. با پیگیری بیماران می توانید تجربه کسب کنید. » به نظرم جمله بسیار درست و سنگینی بود. که باید سرلوحه کارمان قرار گیرد.

جمله مهم دیگری از مرحوم پروفسور خدادوست به یاد دارم که همیشه آویزه گوشم است. ایشان در همین آمفی تئاتر بیمارستان فارابی می گفتند: « خیاط خوب کسی است که لباس را متناسب با مشتری بدوزد.» چقدر این این جمله مهم و کاربردی است. الان می فهمم که در نظر گرفتن شرایط دنیا و مملکت چقدر در کار ما مهم است. خیلی مهم است که بر اساس نیازها و شرایط مملکت، نیاز و شرایط مردم تصمیم گیری کنیم. واقعا هر شرایطی، کار خاصی را ایجاب می کند و تصمیمات متناسبی باید بگیریم.

و جمله سوم اینکه تحقیقات ما چه بالینی و چه غیر بالینی باید به گونه ای باشد که به اندازه یک نخ گره از مشکلات مردم باز کند .وگرنه صرف مقاله چاپ کردن،مشکلی را حل نمی کند. 

گفتنی است همزمان لوح تقدیری در تجلیل و تکریم از شخصیت علمی و اجتماعی دکتر جوادی به امضای دکتر علیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و وزیر اسبق بهداشت به وی تقدیم شد که دکتر محمدی متن آن را قرائت کرد.

توضیح این که، نشان «سه شمس» و عنوان« طبیب دیدگان»، بالاترین نشان افتخار جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی پروفسور محمد قلی شمس برای دومین بار به یک شخصیت برجسته چشم پزشکی ایران اعطا می شود. نخستین بار در نهمین جشنواره شمس، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی این نشان را دریافت کرد و دکتر محمد علی جوادی در سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس موفق به دریافت بالاترین نشان افتخار جشنواره با عنوان «طبیب دیدگان» شد. 

خبرنگار: حمیده امیدوار

سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب