برگزاری جلسه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوادث غیرمترقبه

دکتر جعفریان با تأکید بر اهمیت مدیریت بحران، مدیران بیمارستان‌ها را گزینه‌ای مناسب برای پذیرش مسئولیت دبیری کمیته‌های بحران و بلایای مراکز درمانی تابعه اعلام کرد.

گالری عکس 

این جلسه یک‌شنبه 24 مرداد 95 با حضور اعضای کارگروه سلامت دانشگاه و مدیران کمیته‌های زیرمجموعه آن در سالن شورای ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
دکتر علی پور معاون درمان دانشگاه بابیان این‌که زمان برگزاری کمیته‌های زیرمجموعه کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه دانشگاه به عهده روسای این کمیته‌ها است گفت: فواصل برگزاری این کمیته‌ها را روسای کمیته‌ها مشخص می‌کنند و آنچه اهمیت دارد این است که مصوبات و تاریخ برگزاری جلسات را به این معاونت اعلام کنند.
دکتر عبدالهی رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه نیز، گزارشی از وضعیت مدیریت بحران در سطح دانشگاه ارائه کرد و گفت: اقداماتی در این خصوص انجام‌شده که شامل فعال کردن کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه دانشگاه و کمیته‌های زیرمجموعه آن (درمان، بهداشت، غذا و دارو، پشتیبانی، آموزش، تحقیقات و اطلاعات، حفاظت و روابط عمومی)، تنظیم ساختار سازمانی سامانه فرماندهی حادثه (ICS)، تشکیل کمیته‌های بیمارستانی و تعیین دبیران کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایای بیمارستان‌ها، بررسی وضعیت موجود بیمارستان‌ها ازنظر ایمنی (در سه سطح عملکردی، عناصر سازه‌ای و غیر سازه‌ای) و تدوین EOP در سطح دانشگاه، معاونت‌ها و بیمارستان‌ها است.
وی همچنین از برنامه آتی این مرکز به تشکیل تیم‌های درمانی سیار، آماده‌سازی بیمارستان‌ها برای پذیرش انبوه مجروحین و اجرای مانور عملیاتی اشاره کرد و گفت: با اشاره به برگزاری جلسات ماهیانه با دبیران کمیته مدیریت خطر حوادث و بلایا مراکز دولتی و خصوصی تابعه، عناوین مطالب آموزشي و رئوس کاری این جلسات شامل مدیریت بحران و بلایا در بیمارستان، تعاریف و اصطلاحات پایه مدیریت خطر بلایا، معرفی چرخه مدیریت بلایا، آشنایی با سیستم، برنامه‌های مدیریت بحران دانشگاه، اسناد بالادستی و سنجه‌های اعتباربخشی، ارزیابی خطر بلایا در بیمارستان (ارزیابی ایمنی عملکردی، سازه‌ای و غیر سازه‌ای)، معرفی و به‌کارگیری ابزارهای موجود در کشور، ارزیابی ایمنی عملکردی (تمرین و کار گروهی)، ارزیابی ایمنی سازه‌ای و غیر سازه‌ای در فیلد (تمرین و کار گروهی)، آشنایی با اصول و مبانی برنامه‌ریزی و نگارش انواع برنامه، طراحی و تدوین برنامه عملیات فوریت EOP)) در بیمارستان‌های دانشگاه است.
رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همچنین تحلیلی از وضعیت دبیران کمیته‌های بحران و بلایا در مراکز را با توجه به نوع استخدام، سابقه کار در کمیته بحران، پست‌های سازمانی و قدرت اجرایی، سابقه کار در دانشگاه و ... ارائه کرد؛ و نیز در خصوص استخراج وضعیت موجود بیمارستان‌ها گفت: این ارزیابی بر اساس کتاب ارزیابی خطر بلایا در بیمارستان (انتشارات سازمان جهانی بهداشت) صورت گرفته که آن را در اختیار روسای بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم.
در ادامه دکتر عبدالهی توضیحاتی در مورد کارگاه‌های آموزشی و اسامی بیمارستان‌های شرکت‌کننده ارائه کرد و گفت: تاکنون سه کارگاه HSI، hospital disaster planning و UN –HABITAT برای بیمارستان‌ها برگزارشده است.
وی در خصوص تیم‌های درمانی سیار و آموزش‌های موردنیاز به افراد در این تیم‌ها خاطر نشان کرد: قسمت عمده این آموزش‌ها مهارت محور بوده و در دو گروه آموزش‌های تیمی و تخصصی صورت می‌گیرد که باید برای پرستاران و پزشکان عضو این تیم‌ها برگزار کنیم.
دکتر جعفریان در خصوص دبیران کمیته‌های بحران و بلایای مراکز گفت: با توجه به اهمیت مسئله مدیریت بحران ضروری است این مسئولیت به یکی از رده‌های مدیریتی بیمارستان که به همه امور بیمارستان مشرف است واگذار شود و مدیران مراکز برای عهده‌دار شدن این مسئولیت مناسب هستند ولی به دلیل مشغله زیاد و عدم حضور در تمام جلسات می‌توانند یک جانشین هم معرفی کنند که همان دبیران فعلی هستند.
وی همچنین در خصوص وضعیت ایمنی غیر سازه‌ای در سطح دانشگاه گفت: باید موارد مهم شناسایی و برای ایمن‌سازی آن‌ها اقدام مناسب صورت گیرد.
رییس دانشگاه با اشاره به تشکیل تیم‌های درمانی سیار در سطح دانشگاه گفت: در همه جای دنیا این اقدام به‌عنوان یک حرکت بشردوستانه به‌صورت کاملاً داوطلبانه از سوی افراد برای نجات جان انسان‌های بحران دیده انجام می‌شود. من به‌عنوان اولین داوطلب برای تیم درمانی سیار مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) از همکاران خود دعوت به همکاری می‌کنم./ق


عکس و خبر: باهو 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تنظیمات قالب