تخم‌مرغ، منبع ارزان و سرشار از مواد مغذی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر مصرف تخم‌مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگ‌سالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، تخم‌مرغ جایگاه ویژه‌ای در سفره غذایی ایرانیان از سالیان دور تاکنون داشته است. بعلاوه توجه ویژه‌ای به این ماده در موارد غیر تغذیه‌ای همچون سفره هفت‌سین، سفره عقد و ... شده است. از طرف دیگر خواص تغذیه‌ای موجود در تخم‌مرغ، این ماده غذایی را در هرم غذایی که معرف الگوی مناسب مصرف مواد غذایی در هر کشور است در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار داده است.
در همین راستا سارا فهیمی، کارشناس تغذیه در مصاحبه‌ای به روابط عمومی شبکه گفت: تخم‌مرغ و شیراز معدود غذاهای شناخته‌شده در طبیعت هستند که می‌تواند نیازهای بدن را به‌طور متعادل تأمین کنند. عمده‌ترین ویژگی تخم‌مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و مواد مغذی موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی است. تخم‌مرغ نه‌تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل و همچنین عنصر جدایی‌ناپذیر برای تهیه بسیاری از غذا است. وی در ادامه افزود: بعلاوه سال‌هاست که تخم‌مرغ به‌عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح است. درواقع این ویژگی، به علت مواد مغذی استثنایی تخم‌مرغ است که دارای پروتئین باکیفیت بالا و مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است علاوه بر این کولین تخم‌مرغ صرف‌نظر از تأثیر قابل‌توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک و همچنین تقویت حافظه، بر روی سلامت قلب و عروق نیز مؤثر است. از آنجائی هم که تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه ب به‌ویژه B12 نیز هست اهمیت عمده‌ای درروند تبدیل هموسیستئین به مولکول‌های بی‌خطر دارد. لوتئین و گزانتین زرده تخم‌مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل‌ها، از تحلیل رفتن شبکیه و نابینایی ناشی از آن در سالخوردگی جلوگیری می‌کند. در حقیقت، پروتئین تخم‌مرغ چنان کیفیت بالایی را دارد که به‌عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین‌ها استفاده می‌شود. تخم‌مرغ بهترین پروتئینی است که می‌تواند خرید و با نان به‌عنوان یک غذای کامل و مغذی که تمام احتیاجات تغذیه‌ای را در یک وعده غذایی تأمین می‌کند، مصرف نمود. اکثر مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ از این حقیقت بی‌اطلاع‌اند که تخم‌مرغ یک غذای ارزشمند باقیمت مناسب در یک رژیم غذایی سالم است. تخم‌مرغ نه‌تنها بالاترین منبع پروتئین مطلوب قابل‌مصرف است بلکه تقریباً تمامی ویتامین‌ها (به‌جز ویتامین C) و مواد معدنی ضروری موردنیاز انسان را دارا است. علی‌رغم تمامی این شگفتی‌ها متأسفانه جایگاه تخم‌مرغ در سبد غذایی خانوارها به دلیل ناآگاهی در خصوص کلسترول آن، کاهش‌یافته است. بیشترین تحقیقات علمی اخیر نه‌فقط تخم‌مرغ را به گذشته درخشان آن برمی‌گرداند، بلکه جایگاه آن را به‌عنوان یک غذای کاربردی بالابرده و دلایلی را برای مصرف همیشگی تخم‌مرغ ارائه می‌کند.
فهیمی در مورد باورهای غلطی که در مورد کلسترول تخم‌مرغ وجود دارد گفت: تخم‌مرغ به دلیل دارا بودن 210 میلی‌گرم کلسترول در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است چون تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش‌یافته و درنتیجه بیماری‌های قلبی – عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. تغذیه با تخم‌مرغ نه‌تنها نسبت LDL:HDL که مهم‌ترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری‌های قلبی است را تغییر بسیار کمی می‌دهد و نه‌تنها بر روی احتمال بروز بیماری‌های قلبی – عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌گردد. آنچه در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع به‌ویژه نوع ترانس است و نه کلسترول‌های غذایی و در تخم‌مرغ تنها یک‌سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم‌مرغ در بدن تولید می‌شود از نوع HDL و LDL کم آتروژنیک است.
این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: مصرف تخم‌مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگ‌سالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود. در این افراد مصرف یک تخم‌مرغ در روز بلامانع و در برخی موارد توصیه مصرف بیشتر هم ممکن است انجام شود. درهرصورت تخم‌مرغ از 8 ماهگی در کودکان قابل‌مصرف بوده و توصیه می‌شود تا یک‌سالگی 1 زرده کامل، یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک تخم‌مرغ در روز در برنامه غذایی کودکان وارد شود.
فهیمی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت مصرف تخم‌مرغ به خاطر خواص ویژه و منحصربه‌فردش، افزود: نباید مصرف تخم‌مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه باید در موارد محدودیت مصرف، مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج کاهش یابد که حتی در بیماران مبتلابه دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی – عروقی تا حدود 3 عدد در هفته نیز پیشنهاد می‌شود. البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک نیز همراه تخم‌مرغ خودداری شود و روش پخت تخم‌مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد که در این صورت نه‌تنها خطری نخواهد داشت بلکه در این گروه‌های خاص مفید هم خواهد بود.
خبر: خورسندفرد
کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

تنظیمات قالب