جلسه‌ای آموزشی تحت عنوان دیابت و افسردگی در شهرستان اسلامشهر

مرکز سلامت جامعه شهری-روستایی قائميه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر جلسه آموزشی با عنوان دیابت و افسردگی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومي شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، خورشيدوند، کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز سلامت جامعه شهری-روستایی قائميه 6 اردیبهشت 95 به مناسبت هفته سلامت و با شعار غلبه بر دیابت جلسه‌اي آموزشي تحت عنوان دیابت و افسردگی با حضور مراجعین مبتلا به دیابت و رابطین سلامت در مرکز برگزار کرد.
وي در ابتدای جلسه راجع به دیابت کلیاتی ارائه و بیان کرد: دیابت، بیماری متابولیک مزمنی است که در آن اختلال در سوخت‌وساز مواد نشاسته‌ای، پروتئین و چربی‌ها، در اثر کاهش ترشح انسولین یا کاهش حساسیت سلول‌ها به انسولین به وجود می‌آید. مطالعات نشان داده است که شیوع اختلال افسردگی در مبتلایان به دیابت نسبت به سایرین بالاتر و دو برابر جمعیت عمومی است. افسردگی می‌تواند مدیریت فردی دیابت و مهار قند خون را با مشکل مواجه کند. از طرفی وقتی دیابت از مهار خارج گشت تشدید افسردگی محتمل است، این چرخه‌ای است که گاه بیماران مبتلا به دیابت در آن قرار می‌گیرند. درمان افسردگی افراد مبتلابه دیابت کیفیت زندگی آن‌ها را ارتقاء بخشیده و مهار دیابت را آسان می‌کند.
خورشيدوند در ادامه به توصیف افسردگی پرداخت و عنوان کرد: افسردگی یک اختلال خلقی شایع است که شدت آن از خفیف تا بسیار شدید متغیر است. افسردگی به دلیل ماهیتی که دارد، فرد مبتلا را از انجام امور روزانه بازمی‌دارد و توان فرد برای اداره امور زندگی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در مورد افراد مبتلابه دیابت که باید روزانه فعالیت‌های منظمی را برای مهار دیابت انجام دهند ابتلا به افسردگی برابر است با کاهش توان مدیریت فردی دیابت.
وی در پایان گفت: درمان افسردگی در افراد مبتلابه دیابت اهمیتی دوچندان دارد، چراکه درمان افسردگی به بهینه ساختن سبک زندگی و مدیریت بهتر دیابت منجر می‌شود./ق
خبر: خورسندفرد
عکس: بیاتی نیاز

 

 

کلمات کلیدی
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب