جلسه استعلام اصالت و استهلاک دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان فارابی برگزار شد

در جلسه ای که با حضور کارشناسان سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فارابی برگزار شد، در زمینه پیاده سازی طرح استعلام اصالت و استهلاک دارو و تجهیزات پزشکی در این مرکز بحث و گفت و گو شد.

جلسه استعلام اصالت و استهلاک دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان فارابی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، در راستای راه اندازی سرویس استعلام اصالت و استهلاک دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دانشگاه، دکتر مهنا شکری از مدیریت نظارت بر امور داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه به همراه جمعی از کارشناسان این معاونت و سامانه TTAC (سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو) سازمان غذا و دارو چهارشنبه 26 آبان 1400 به منظور بررسی امکانات و شرایط سامانه HIS بیمارستان فارابی با سعید مرادی، مدیر این مرکز دیدار کردند.
در این جلسه با اشاره به ایجاد ارتباط میان سامانه HIS بیمارستان فارابی و سامانه TTAC بر رهگیری مسیر داروهای ورودی به بیمارستان تا زمان توزیع و تحویل آن به بیماران تاکید شد. محمد ممی زاده، کارشناس سامانه TTAC سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت ثبت و رهگیری مسیر دارو و تجهیزات پزشکی از زمان ورود به کشور و چرخه توزیع تا زمانی که دارو به دست مصرف کننده می رسد، هدف از تاکید سازمان غذا و دارو در این زمینه را جلوگیری از قاچاق دارو و صرفه جویی ارزی دانست. نحوه ارائه خدمات دارویی به بیماران خارجی فاقد هویت و نحوه ثبت و رهگیری داروهای ارائه شده به این بیماران موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شدو ممی زاده رفع مشکلات مرتبط با این موضوع را نیازمند هماهنگی بیشتر میان وزارت بهداشت و بیمارستان ها دانست.  
در ادامه مرادی با اشاره به رسالت بیمارستان ها در ارائه خدمات درمانی به بیماران و همچنین بیماران خارجی فاقد هویت اظهار داشت: هیچ مشکلی برای پیاده سازی این طرح در بیمارستان فارابی وجود ندارد. زیرا با توجه به شرایط دارو و تجهیزات کشور کاملا موافق این هستیم که نظارت بیشتری بر روند دریافت و توزیع دارو در بیمارستان ها انجام شود. البته بخشی از این فرایند مربوط به بیمارستان است و بخش دیگر آن باید از طرف مراجع مربوطه به ما اعلام شود. از طرفی ما به عنوان یک مرکز درمانی موظف به خدمات رسانی به مراجعان حتی بیماران فاقد هویت هستیم. زیرا در برخی موارد احتمال از دست رفتن بینایی این بیماران وجود دارد. پس برای یافتن راهکارهای مناسب در این زمینه باید جلساتی را با سازمان های بالادستی برگزار کنیم. همچنین از بیمه هایی درمانی نیز تقاضا داریم تا با زمان پیاده سازی کامل این طرح در بیمارستان با ما همکاری لازم را داشته باشند تا از بروز مشکلات به ویژه کسورات بیمه ای جلوگیری شود. وی در ادامه افزود: ممکن است در ارائه خدمت به بیمار، یک دارو یا یک وسیله درمانی مصرفی برای چند بیمار مورد استفاده قرار بگیرد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که برای ثبت این دارو یا وسیله چگونه باید عمل کرد؟ یا اینکه برخی از تجهیزات خریداری شده ی پیشین بیمارستان فاقد کد UID هستند و تعیین تکلیف آن ها زمانبر است. و سوالاتی از این دست. توجه به این شرایط برای راه اندازی سرویس استعلام اصالت و استهلاک دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان نیازمند زمان هستیم و امیدواریم با تعاملی که با بیمه ها و معاونت غذا و دارو داریم بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.

 

سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب