بازدیدهای نوروزی سال 95 از بیمارستان‌های تابعه دانشگاه

رییس دانشگاه از بیمارستان ضیائیان و داروخانه شبانه‌روزی 13 آبان بازدید کرد

دکتر جعفریان ضمن بازدید از اورژانس و بخش جراحی زنان بیمارستان ضیائیان، متشکل از بخش‌های تجمیع شده سالمندان، جراحی مردان و داخلی زنان، با تعدادی از بیماران ملاقات و گفتگو کرد و نحوه خدمت‌رسانی کارکنان و مسئولین بیمارستان را مورد ارزیابی قرارداد.

?? ?????? ?? ????????? ???????? ?? ????? ?????? ????? ??????? ????? ????????? ?? ???? ???????? ?? ??????? ????? ??.

گالری عکس یک

گالری عکس دو
در سومین روز از فروردین سال 95، دکتر جعفریان رییس دانشگاه به همراه دکتر پارساپور مدیر روابط عمومی و مدیر دفتر ریاست دانشگاه و دکتر شباب پزشک مقیم ستاد هدایت، به بیمارستان ضیائیان رفتند و پس از ارزیابی وضعیت خدمت‌رسانی این بیمارستان در ایام تعطیلات نوروز، عازم داروخانه شبانه‌روزی 13 آبان شدند.
در بازدید از بیمارستان ضیائیان، دکتر عفت پناه، رییس بیمارستان، دکتر انوری مدیر بیمارستان وعابدی مترون بیمارستان ، بازدیدکنندگان را همراهی کردند. همچنین در داروخانه شبانه‌روزی 13 آبان، دکتر غلامی رییس داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه، دکتر رضایی معاون ایشان و دکتر رامهرمزی مدیر داروخانه حضور داشتند.  

اورژانس بدون مشکل در بیمارستان ضیائیان
دکتر جعفریان رییس دانشگاه، در گفت‌وگویی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، بابیان این‌که بیمارستان ضیائیان مراجعات سرپایی زیادی داشته و دارد گفت: در ایام تعطیلات که مطب‌ها و بخش‌های خصوصی تعطیل هستند و یا فعالیت کمتری دارند، این مراجعات کماکان برقرار است.
وی افزود: در حال حاضر تریاژ سطح چهار و پنج این بیمارستان، که پذیرای بیماران سرپایی است، با مراجعات فراوانی مواجه است. این در حالی است که دو پزشک عمومی به‌طور مرتب در حال ویزیت هستند و زمان انتظار بیماران نیز طولانی نیست، ولی علی‌رغم  فعالیت مستمر این دو پزشک، اینجا شلوغ است.
رییس دانشگاه بابیان این‌که خوشبختانه در اورژانس تحت نظر مشکلی وجود نداشت گفت: در اورژانس، بیماران تعیین تکلیف شده بودند و مشکلی که در آنجا وجود داشت، بیمار بی‌خانمانی بود که ترخیص شده بود ولی جایی او را نمی‌پذیرفت. البته این مشکل در ایام تعطیلات تشدید نیز می‌شود چون بسیاری از سازمان‌های متولی این کار، تعطیل هستند.

کمبود تخت ICU، اشکال همچنان باقی در بیمارستان‌های دانشگاه
وی با اشاره به مشکل بیمارستان در کمبود تخت ICU گفت: یکی از بیماران نیازمند به بستری درICU، به دلیل همین مشکل، سه تا چهار روز است که در اورژانس و در زیر دستگاه بسر می‌برد که البته اطلاع دادند امروز این مشکل حل‌شده و می‌توانند او را به ICU منتقل کنند.
دکتر جعفریان بابیان این‌که معضل ICU در شهر تهران همچنان برقرار است و این مشکل در این بیمارستان هم خود را نشان می‌دهد گفت: به جزء کمبود تخت ICU، خوشبختانه در سایر موارد، تعیین تکلیف بیمار مشکلی ندارد و ظرفیت بستری کاملاً کفاف بیماران اورژانس را می‌دهد.
انجام جراحی الکتیو در ایام تعطیل
وی با اشاره به فعال بودن اتاق عمل در بیمارستان ضیائیان و انجام جراحی الکتیو در آن گفت: در اکثر بیمارستان‌ها، چنین عمل جراحی در روزهای تعطیل انجام نمی‌شود، ولی در اینجا به دلیل حضور همکاران مقیم و همکاری اتاق عمل، بیماران الکتیو هم جراحی می‌شوند.
دکتر جعفریان افزود: درمجموع، امور رایجی که نیاز به انجام دارد، در بیمارستان ضیائیان به انجام رسیده است و خوشبختانه مشکلی خاصی در آن وجود ندارد.
وی با اشاره به وضعیت آمادگی بیمارستان‌های دانشگاه در ایام عید نوروز گفت: علاوه بر دستورالعمل کشوری که در رابطه با این موضوع همه‌ساله ابلاغ می‌شود، تأکید داشتیم که کاهش ظرفیت در بیمارستان‌ها ایجاد نشود. این در حالی است که به‌طورمعمول، در ایام تعطیلات، از تعداد بخش‌های الکتیو کم می‌کنیم تا تختی که بیمار بستری ندارد، باز نماند. بااین‌وجود بر این نکته تأکید داشتیم که این کاهش ظرفیت به‌گونه‌ای نباشد که پذیرش اورژانس را مختل کند.

عملکرد بهتر اورژانس بیمارستان‌ها در ایام نوروز  
رییس دانشگاه افزود: در ایام عید نوروز، در اورژانس اکثر بیمارستان‌های دانشگاه، تعیین تکلیف بیماران و انتقال آن‌ها به بخش سریع‌تر از روزهای غیر تعطیل انجام می‌شود. چراکه ظرفیت پشتیبانی در بخش‌ها وجود دارد.
وی بابیان این‌که مشکل اصلی اورژانس بیمارستان‌ها، اورژانس نیست بلکه کمبود تخت‌های پشتیبانی است گفت: تا زمانی که ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان‌های تابعه دانشگاه، 88 تا 90 درصد است، مشکل اورژانس حل نخواهد شد. یعنی ما برای بستری نیاز به تخت جدید داریم . اگر بخواهیم مشکل اورژانس بیمارستان‌های دولتی را حل کنیم، باید به تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها اضافه کنیم و یا این‌که با بخش خصوصی قرارداد منعقد کنیم و بیمار را به آنجا منتقل کنیم.
دکتر جعفریان افزود: با مداخلات مدیریتی و کاهش اقامت بیمار در بخش‌های بستری، تنها 10 تا 15 درصد از مشکلات اورژانس رفع می‌شود و بقیه مشکلات در اورژانس‌های شلوغ، بدون اضافه کردن تخت در بخش‌های بستری قابل‌حل نیست.
وی با اشاره به خالی بودن اورژانس تحت نظر در بیمارستان ضیائیان گفت: این به دلیل ظرفیتی است که در بخش وجود دارد، چراکه به‌محض آن‌که بیمار تعیین تکلیف می‌شود، به بخش می‌رود و در اورژانس ماندگار نمی‌شود. ولی وقتی در بیمارستان، بخش ظرفیت نداشته باشد، تعیین تکلیف بیمار هم فایده‌ای ندارد چون جایی برای بستری شدن ندارد.
رییس دانشگاه افزود: در ایام تعطیل، همکاران بیمارستان بخش‌ها را به‌اندازه کافی فعال نگه‌داشته‌اند که این منجر به کاهش مشکل اورژانس شده است. چراکه فعالیت بخش‌های متعدد دیگر در این ایام کمتر می‌شود و این بخش‌ها راحت‌تر کار می‌کنند. بنابراین در این ایام، اورژانس بهتر از روزهای غیر تعطیل سرویس ارائه می‌دهد. این در حالی است که مراجعات به بیمارستان‌های دولتی در این ایام اگر بیشتر نشود، کمتر هم نیست. درمجموع، تجربه ایام نوروز نشان می‌دهد که برای رفع مشکلات اورژانس، باید ظرفیت بستری بیشتر شود تا بتواند اورژانس را پشتیبانی کند.
وی ضمن تشکر از همه همکاران فعال در ایام نوروز گفت: در ایامی که عموم مردم در حال استراحت هستند، فعالیت و زحمات همکاران دانشگاه، چه آن‌هایی که در بیمارستان‌ها حضور دارند، اعم از پزشکان، پرستاران، همکاران واحد ترخیص، اتاق عمل، آزمایشگاه‌ها و سایر واحدها و چه مدیران محیطی شامل مدیران و روسای بیمارستان‌ها و همچنین همکاران ستادی و ازجمله کارکنان روابط عمومی، قابل‌تقدیر است و من از همه‌کسانی که ایفاکننده بخشی از رسالت شغل ما در ارائه خدمات به مردم در زمان نیاز آن‌ها هستند، تشکر می‌کنم.

فعالیت داروخانه 13 آبان تا آخرین روز تعطیلات
دکتر جعفریان در جریان بازدید از داروخانه شبانه‌روزی 13 آبان، با اشاره به فعالیت این داروخانه فوق تخصصی در ایام تعطیلات عید گفت: در این ایام، خدمات داروخانه از 8 صبح تا 2 بعدازظهر به مردم ارائه می‌شود. ضمن آن‌که روز 29 اسفند و روز اول فروردین نیز این داروخانه فعال بوده و فعالیت آن تا آخرین روز تعطیلات ادامه دارد.
وی بابیان این‌که داروخانه شبانه‌روزی 13 آبان نه‌تنها در شهر تهران بلکه در کشور مورد اعتماد و اقبال مردم است گفت: از صبح تاکنون، این داروخانه 250 نسخه پذیرش کرده است که این آمار به جزء داروهایی است که خارج از نسخه ارائه می‌شود.
رییس دانشگاه افزود: به‌طور متوسط روزانه 1400 نسخه در اینجا دریافت می‌شود که برای یک داروخانه حجم بسیار زیادی است. این در حالی است که برخی از داروها در داروخانه‌های دیگر نیز قابل تهیه است، ولی مردم دوست دارند که به اینجا مراجعه کنند و این به دلیل اعتمادی است که به این مجموعه وجود دارد.
دکتر جعفریان سابقه فعالیت داروخانه 13 آبان را بیش از 20 سال برآورد کرد و گفت: قریب به‌اتفاق داروهایی که در دسترس نیستند، همیشه در اینجا وجود دارد و به همین دلیل عده‌ای از مراجعات فقط به اینجا محدود می‌شود.

چرخه زمان‌بر تأیید نسخ توسط بیمه‌ها
وی یکی از چالش‌های داروخانه 13 آبان را تأیید نسخ توسط بیمه‌ها عنوان کرد و افزود: این مسئله بسیار جدی است به دلیل آن‌که بیمه حق دارد تا نسخی را که نیاز به تأیید دارند و هزینه‌های آن‌ها بالا است، مورد تأیید قرار دهد. ولی چرخه‌ای که برای این کار وجود دارد، قابل‌قبول نیست. چراکه در بسیاری از موارد بیمار ابتدا به اینجا مراجعه می‌کند و اگر بر اساس دسترسی‌هایی که به پرتال سازمان تأمین اجتماعی یا بیمه خدمات سلامت، وجود دارد، نسخه تأیید نشود، بیمار مجبور است تا با برگه‌ای در دست به‌صورت حضوری به نمایندگی بیمه مراجعه کند و پس‌ازآن، برای دریافت دارو دوباره به اینجا بازگردد که این زمان زیادی را می‌گیرد.
دکتر جعفریان افزود: برای تسهیل کار مردم، در نزدیک محل این داروخانه، بیمه خدمات سلامت و تأمین اجتماعی وجود دارد، ولی این امکان برای این داروخانه است و در سایر داروخانه‌ها که محل مراجعه مردم به بیمه‌ها، دور از داروخانه است، مشکل بیشتر می‌شود. این در حالی است که بر اساس ضوابط بیمه‌ها، این اتفاق برای برخی داروها هرماه تکرار می‌شود و علی‌رغم این‌که برای دریافت دارو، پرونده تشکیل‌شده است، بیمار مجبور است هرماه برای تأیید دارو به بیمه مراجعه حضوری داشته باشد. این باری است که بر دوش مردم است و همچنین زحمت داروخانه‌ها را بسیار زیاد کرده است.
وی چرخه طولانی تأیید نسخ را غیرقابل‌قبول و نیازمند اصلاح دانست و افزود: این امر باعث طولانی شدن ارائه خدمت به مردم و نارضایتی آن‌ها می‌شود. چراکه اگر داروخانه‌ای روزانه هزار و 400 مراجعه‌کننده داشته باشد و نیمی از نسخه‌های آن‌ها، نیازمند تأیید بیمه باشد، سیر دریافت دارو ممکن است طولانی‌تر از دو ساعت شود، درحالی‌که این داروخانه سرویس خود را در سایر موارد در بازه 8 تا 12 دقیقه‌ای ارائه می‌دهد.
رییس دانشگاه افزود: چرخه طولانی تأیید نسخ، یک چالش مهم است و از بیمه‌ها می‌خواهیم که جدی‌تر به این مسئله بنگرند و راه‌حلی برای آن بیابند. درواقع این مشکلی است که به مسئولیت داروخانه، مرتبط نمی‌شود. چراکه داروخانه مسئول تأیید نسخه، تهیه دارو و تحویل آن به بیمار است.  
وی با اشاره به زحمات همکاران داروخانه‌های زیرمجموعه دانشکده داروسازی گفت: همکاران این داروخانه‌ها و به‌ویژه داروخانه 13 آبان ‌که نسبت به آن‌ها مرکزیت دارد، سرویسی را فراهم کرده‌اند که مردم علاقه‌مند به تداوم آن هستند و در این میان از هر کمکی که این داروخانه‌ها نیاز داشته باشند دریغ نمی‌کنیم تا خدمات خوبی به مردم ارائه دهند. امیدوارم تا چالش‌های مربوط به این داروخانه‌ها نیز رفع شود تا فرآیند دریافت داروهای گران‌قیمت تسهیل شود.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی



تهیه کننده:

تنظیمات قالب