نهمین سمینار گروه اپتومتری بیمارستان فارابی برگزار شد

با همکاری گروه چشم پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و مشهد، نهمین سمینار گروه اپتومتری بیمارستان فارابی با عنوان" کراتوکونوس" برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، نهمین سمینار گروه اپتومتری بیمارستان فارابی، روز پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ در سالن پروفسور شمس بیمارستان فارابی برگزار و در طی آن بیماری کراتوکونوس(قوزقرنیه) از ابعاد مختلف بررسی شد.
دکتر مهدی خداپرست دبیر علمی سمینار بیان اهداف برنامه بر ارتقای تعامل ارزشمند جامعه اپتومتری و چشم پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران تاکید نمود.
دکتر محمد رضا صداقت نائب رئیس انجمن چشم پزشکی کشور نیز طی سخنانی در مورد لزوم آشنائی اپتومتریست ها با فرایند شناخت، تشخیص و درمان بیماری کراتوکونوس مطالبی را بیان کرد.
در ادامه اپتومتریست طیبه دوابی، دبیر اجرایی سمینار جزئیاتی از روند اجرائی سمینار را تشریح و از تعامل مشترک اپتومتریست ها بعنوان عامل هم افزائی علمی و اعتلای حرفه ای یاد کرد.
این برنامه در دو بخش برگزار شد. در قسمت اول برنامه  اپتومتریست  مسعود خرمی نژاد درباره تأثیر بیماری کراتوکونوس بر کیفیت بینائی و زندگی بیماران صحبت کرد و  گفت: زمان درگیر شدن قرنیه این بیماران در دوران نوجوانی و بزرگسالی است.
وی از کاهش شدید کیفیت زندگی آنها بعنوان یکی از مهمترین مشکلات بیماری کراتوکونوس نام برد.
سخنران دوم  اپتومتریست فرشاد عسکری زاده، دانشجوی دکترای تخصصی اپتومتری بود که درزمینه تفسیر تصویر برداری های مختلف در کراتوکونوس سخنرانی کرد و با تشریح و تفسیر تصویر برداری های مختلف قرنیه، لزوم آشنائی اپتومتریست ها با این مبحث را مهم دانسته و نکات بالینی لازم در تفسیر این تصویربرداری ها توضیح داد.
 سومین سخنرانی توسط اپتومتریست لیلا نوری درباره فیت عدسیهای تماسی سخت در بیماران کراتوکونوس ارائه شد و نکات بالینی لازم در فیت لنز تماسی و مهارتهای لازم برای این کار توضیح داده شد.
همچنین مبحث کراس لینک قرنیه توسط دکتر سید حسام هاشمیان و دکتر فرین میرزائی بیان گردید که در این بخش، اهداف، روشها و نتایج این تکنیک همراه با اندیکاسیون ها و کنترا اندیکاسیون های انجام کراس لینک در قرنیه بیماران دارای کراتوکونوس تشریح گردید.
در ابتدای بخش دوم سمینار، اپتومتریست فرشاد عسکری زاده، در سخنرانی دوم خود، درباره تفسیر طبقه بندی های مختلف کراتوکونوس و همچنین نحوه تشخیص موقعیت، شکل و ابعاد مخروط قرنیه صحبت کردند و تأثیر مشخصات مخروط کراتوکونوس بر عملکرد اپتیکی چشم بیمار را تشریح کرد.
دکتر محمد رضا صداقت در این بخش موضوع جاگذاری رینگ های داخل قرنیه ای را در بیماران کراتوکونوس با نگاه بالینی آموزش داده، اندیکاسیون، کنترا اندیکاسیون، انواع رینگ های داخل قرنیه ای، روش های مختلف جاگذاری رینگ های داخل قرنیه ای و نتایج بالینی این مبحث را بیان نمود.
 دکتر محمود جباروند مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با  توضیح اختراعات خود در زمینه درمان بیماری کراتوکونوس، مبحث درمان این بیماری را با رینگ های داخل قرنیه ای جدید که دارای مزایای قابل توجهی به رینگ های داخل قرنیه ای مرسوم میباشند، تکمیل کرد.
سخنرانی نهائی این سمینار هم توسط  دکتر خداپرست در مورد اندیکاسیون، کنترا اندیکاسیون، روش ها و نتایج کراتوپلاستی و انواع پیوند قرنیه را در بیماران کراتوکونوس انجام شد.
سمینار های علمی گروه اپتومتری بیمارستان فارابی دارای امتیاز بازآموزی است و شرکت در آن برای دانشجویان رشته اپتومتری رایگان است./ق

 خبر و عکس: امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي

تنظیمات قالب