پنجمین جلسه کارگاه ارتقای رفتار حرفه ای کارکنان بیمارستان فارابی برگزار شد

دکتر شجاعی در این جلسه با معرفی صفات اخلاقی و غیر اخلاقی، احترام را یک صفت مثبت اخلاقی دانست.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، مسئولین واحد ها و سرپرستاران بیمارستان فارابی، روز سه شنبه ۳۰خرداد۱۳۹۶ در پنجمین جلسه از سلسله جلسات کارگاه آموزشی ارتقای رفتار حرفه ای کارکنان شرکت کردند.
دکتر امیر احمد شجاعی، عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بحث قبلی، سه موقعیت برای رعایت اخلاق معرفی کرد و گفت: نخستین موقعیت، قبل از انجام فعل است. در این موقعیت شناخت مهم است و به تمرین وممارست نیاز دارد. دومین آن، حین انجام فعل و احترام گذاشتن به دیگران در این موقعیت است. سومین موقعیت، بعد از انجام فعل است که مرحله گرفتن بازخورد و بررسی این است که آیا کاری که کردم درست بوده یا نه.
عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه تصریح کرد : باید یاد بگیریم نامشروط و راحت به یکدیگر احترام بگذاریم گرچه نیاز به تمرین و ممارست دارد. شاخص ما هم در این زمینه احساس طرف مقابل است اوست که بایستی حس احترام پیدا کند. اما اگر در سازمان گروه های دیگر، اخلاقی و با احترام برخورد نمی کنند مجوزی برای بی احترامی از جانب ما نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: در هر محیط کاری با دو گروه از افراد روبرو هستیم که با هریک  رفتاری کاملا متفاوت داریم. یک گروه کارکنان هستند که برای دستیابی به اهداف سازمان بایستی با آن ها ارتباطی وسیع و بر پایه محبت برقرار کنیم و دیگری گروه مراجعین که ارتباطی محدود و در راستای اهداف سازمانی لازم دارند.
دکتر شجاعی در ادامه به معرفی صفات اخلاقی و غیر اخلاقی پرداخته، احترام را یک صفت مثبت اخلاقی دانست و گفت: باید  بین محبت واحترام تمایز باشد و فاصله افراد بایستی رعایت شود. مرز احترام و محبت را با صفت قاطعیت می شود حفظ کرد. جرآت ورزی یا قاطعیت مهارتی است که صراحت، احترام و صداقت مولفه های آن هستند. باید بدانیم چه تصمیمی گرفته ایم و اگر چیزی می خواستیم که شفاف نبود توضیح بخواهیم.
وی همچنین تاکید نمود که بین احترام و ترحم نیز باید فاصله باشد. احترام یک فضیلت اخلاقی است در حالیکه ترحم رذیلت اخلاقی محسوب می شود. همچنین این فاصله را با چاپلوسی که رذیلت اخلاقی است نیز باید حفظ کرد.
دکتر شجاعی در بیان مصادیق بی احترامی، حرف زدن با موبایل، گوش ندادن به طرف مقابل، پرحرفی کردن، ستایش افراطی از دیگران، انتقاد های گزنده، جدال لفظی، قطع کردن حرف دیگران، مسخره کردن دیگران و بی توجهی کردن را از آن جمله شمرد.
عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی با بیان این که کارمند اخلاقی باید اخلاق مدار بوده و مهارت های اخلاقی را دارا باشد افزود: یکی از مهارت های اخلاقی قاطعیت است.  رفتاری ارتباطی که در اثر تمرین به مهارتی اجتماعی تبدیل می شود و در واقع همان جرآت ورزی است .
وی شروع یک رابطه، حفظ ارتباط و انسجام ارتباط و ادامه رابطه را از جمله کاربرد ها ی قاطعیت برشمرد و  نتایجی چون ایجاد ارتباطی نزدیک و صمیمی و افزایش عزت نفس برای آن قائل شد.
دکتر شجاعی رد تقاضا های غیر منطقی بدون ایجاد اضطراب و ناراحتی، بیان برخی محدودیت های شخصی، توانایی گفتن نه در موارد لزوم، درخواست تغییر رفتار از دیگران ( مثل سیگار نکشیدن)، آغاز روابط اجتماعی و شروع صحبت با غریبه ها،  ابراز احساسات مثبت به دیگران و پذیرش احساسات مثبت دیگران را ازجمله مصادیق قاطعیت دانست.
این استاد اخلاق پزشکی همچنین قاطعیت را دارای یک طیف دانست که یک سوی آن خجالت و سوی دیگر آن پرخاشگری قرار گرفته است و دلایل عدم قاطعیت را موارد زیر عنوان کرد: با آن آشنا نیستیم، مهارت آن را نداریم، مزایای آن را نمی دانیم، به حقوق خودمان آگاهی نداریم یا از حقوق و دیگران بی خبریم.
وی در نهایت قاطعیت را  احترام به حریم دیگران و احترام به حقوق خودمان تعریف کرد و بیان داشت: در این بین حقوق فردی یعنی به درخواست های دیگران به راحتی نه بگوییم و از دیگران بخواهیم رفتار ارتباطی ما را اصلاح کنند. بتوانیم تغییر عقیده بدهیم البته لازم نیست بابت کارهایمان به دیگران توضیح دهیم. از آن طرف وظایف فردی یعنی به اشتباهات اعتراف کنیم و اجازه ندهیم دیگران ما را به تمسخر بگیرند. شان و تمامیت خود را در ارتباط با دیگران حفظ کنیم و مسئولیت اشتباهاتمان را بپذیریم. وظایف سازمانی هم یعنی دانستن حقوق دیگران، دانستن حقوق خود، احترام به حقوق خود، احترام به حقوق  دیگران، رعایت پایبندی، اعلام پایبندی و جبران خسارت می باشد.
خبر و عکس: امیدوار

معصومه  عزيزي
تهیه کننده:

معصومه عزيزي

تنظیمات قالب