برگزیدگان هجدهمین جشنواره ابن‌سینا

(+فیلم) دکتر محمود فرزان: معلمی یک هنر است

دکتر محمود فرزان، از بخش ارتوپدی بیمارستان امام خمینی (ره) در هجدهمین جشنواره ابن‌سینا به‌عنوان پیشکسوت آموزشی دانشگاه برگزیده شد.

دریافت فیلم
روابط عمومی دانشگاه به همین مناسبت با دکتر فرزان  فوق تخصص جراحی دست گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید:

آقای دکتر ضمن تبریک به مناسبت برگزیده شدن در جشنواره، بفرمایید چه دستاوردها و فعالیت‌هایی آموزشی داشته‌اید؟
به‌طورکلی، من معلمی را دوست دارم و سعی کردم همیشه معلم و شاگردپرور باشم. حقیقتاً دانشجویان ما تیزهوش هستند و زمین آموزش حاصل خیز است بستگی دارد که ما روی آن چگونه کار کنیم و آن را چطور پرورش دهیم. من مسئول آموزش بخش آموزش ارتوپدی بیمارستان هستم و الان پنج سال است که گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه اول را در کشور کسب کرده است درواقع ما کار زیادی نکردیم فقط برنامه‌ریزی کردیم تا به ثمر رسیدند. من معلمی هستم که همیشه احساس شاگردی دارم و اصولاً کار معلمی را دوست دارم. یک‌چیزی که در وجودم ندارم و آن چیز حسد است؛ یک‌چیزی هم دارم، هنر شاگردپروری است البته تا حدودی.

 نظرتان در رابطه با برگزاری جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره ابن‌سینا را بفرمایید؟
به نظرم برگزاری این جشنواره خیلی خوب است برای اینکه اعضای هیئت‌علمی جوان متوجه می‌شوند که دانشگاه نسبت به فعالیت‌هایشان بی‌تفاوت نیست و باعث تشویق آنها می‌شود. به نظرم برگزاری این جشنواره مثمر ثمر است.

چه پیامی برای همکاران دارید؟
پیام من این است که چون در دانشگاه کار می‌کنند بنابراین سعی کنند معلم خوبی باشند.

یک معلم خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
معلمی یک هنر است، اگر این هنر را داشتیم باید بیاییم معلم شویم. به کلام دیگر اگر ما معلمی را دوست داشته باشیم بیاییم معلم شویم. اصولاً پرورش دادن افراد خیلی قشنگ است. معلمی دو پیام دارد یک پیام آموزشی و یک پیام پرورشی که این دو با هم فرق می‌کند به نظرم اگر کسی این دو را داشته باشد می‌تواند عمر خودش را نقد کند چون نقد عمر خیلی مهم است یک معلم باید خودش الگو باشد تا بتواند الگو قرار گیرد.

 از اساتید خودتان که الگوی شما هستند نام ببرید؟
اساتید من الگوهای خیلی خوبی بودند در دوره دانشجویی دکتر بهادران در من خیلی تأثیر داشت و در دوره دستیاری استاد دکتر سلطان‌پور الگوی خوبی به‌عنوان معلم برایم بودند هم سخت‌گیر بودند هم باسواد و هم علاقه‌مند به انجام‌وظیفه معلمی. ایشان در پرورش من به‌عنوان معلم نقش مهمی داشتند.

 رابطه استاد و دانشجو چطور باید باشد؟
اگر این احساس وجود داشته باشد که دانشجویان بچه‌های ما هستند رابطه عاطفی و خوبی می‌تواند باشد و در پرورش آن‌ها مثمرثمر است.

از اینکه در این گفت‌وگو شرکت کردید تشکر می‌کنم.
خبرنگار: سمیر کرمی/ تنظیم: میرحامد حسینی/ عکس: مهدی کیهان
دریافت کتابچه هجدهمین جشنواره ابن سینا

 

 

 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تنظیمات قالب