برگزیدگان هجدهمین جشنواره ابن‌سینا

(+ فیلم) دکتر مهدی خوبی: جشنواره ابن‌سینا می‌تواند رویکرد پژوهشی محققین جوان را اصلاح کند

دکتر مهدی خوبی شورکائی دکترای تخصصی شیمی آلی و استادیار مرکز تحقیقات علوم دارویی در هجدهمین دوره جشنواره ابن‌سینا به‌عنوان پژوهشگر جوان برگزیده علوم پایه انتخاب شد.

دریافت فیلم
گفت‌وگوی روابط عمومی دانشگاه با دکتر مهدی خوبی را در ادامه می‌خوانید:
باسلام و تبریک براي برگزيده شدنتان در هجدهمین جشنواره ابن‌سينا، لطفاً خودتان را معرفي كنيد؟
به نام خدا، مهدی خوبی هستم استادیار مرکز تحقیقات علوم دارویی و گروه زیست مواد دارویی دانشکده داروسازی.

بفرمایید که چه تعداد مقاله دارید و H-Index مقالات چقدر است؟
تعداد 80 مقاله چاپ شده و سایت شده در اسکوپوس دارم و H-index من در حال حاضر 18 است.

تابه‌حال چه فعالیت‌های اجرایی داشته‌اید؟
در حال حاضر معاونت پژوهشی گروه زیست مواد دارویی و مرکز تحقیقات زیست مواد در پزشکی را برعهده‌ دارم.

بفرمایید تاکنون چه جوایزی کسب کرده‌اید؟
سال گذشته و امسال از طریق فدراسیون سرآمدان علمی کشور که زیرمجموعه ریاست جمهوری است به‌عنوان 100 محقق و پژوهشگر برجسته کشور انتخاب شدم.

در مورد کار تحقیقاتی‌تان هم توضیح بدهید؟
عمده فعالیت‌های ما در دانشکده داروسازی بر روی طراحی و تهیه سامانه‌های نوین تشخیصی و درمانی به‌صورت همزمان در حوزه سرطان و آلزایمر و همین‌طور ارائه روش‌های نوین در سنتز ترکیبات فعال بیولوژیکی است؛ در کنار آن فعالیت‌های جانبی در زمینه‌های مختلف ازجمله تهیه و طراحی نانومواد مختلف و کاربردشان در سیستم‌های بیولوژیکی هم جزو کارهایی است که در دانشکده انجام می‌دهیم.
در مورد نتایج تحقیقاتتان بفرمایید.
نتیجه عمده تحقیقات ما، چاپ مقالات در مجلات با ضریب تأثیر نسبتاً بالا بودند. دو ثبت اختراع بین‌المللی که تمرکز آن بر روی خالص‌سازی فسفات یدیلکولین از لیسیتین سویا به‌عنوان یکی از ترکیبات مؤثر و پرکاربرد در زمینه‌های مختلف ازجمله زمینه‌های دارویی ست که همگی حاصل دسترنج دانشجویان و تیم همکار است.

بفرمایید که رمز موفقیت شما چیست و چه توصیه‌ای برای پژوهشگران جوان دارید؟
من دانشجوی دکتر عباس شفیعی بودم. ایشان الگو و پدر معنوی من بوده و هستند و به‌جاست که در اولین جشنواره‌ای که شرکت کردم از ایشان یاد کنم.
پیغامی که ایشان برای من و سایر دانشجویان داشتند که فکر می‌کنم بهترین پیغام می‌تواند باشد این بود که در کارهایمان برنامه‌ریزی، تمرکز و پشتکار داشته باشیم و درعین‌حال هیچ‌وقت یادمان نرود که چه کسی بودیم، چه کسی شدیم وچه کسی خواهیم شد؛ یاد خدا همیشه در ذهنمان باشد و فراموشش نکنیم؛ فکر می‌کنم این دو فاکتور مسئله بسیار مهمی می‌تواند باشد، رمز موفقیت همه محققین برنامه‌ریزی منسجم است و اینکه لحظه‌ای از مطالعه درنگ نکنیم و در زمینه‌ای که می‌خواهیم مطالعه کنیم، مطالعه عمیق و کاملی داشته باشیم و درعین‌حال بخش معنوی شخصیت خودمان را هم پرورش دهیم.

بفرمایید که نظرتان در مورد جشنواره ابن‌سینا چیست و به نظر شما چه تأثیری در ایجاد انگیزه در محققین می‌تواند داشته باشد؟
به نظر من این جشنواره در ایجاد انگیزه در محققینی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارند؛ مؤثر خواهد بود، بخصوص برای محققین جوان که به آن‌ها امید بدهد تا نحوه و سبک کار کردن خودشان را تغییر دهند و در زمره محققین برتر قرار بگیرند و نگرششان را نسبت به تحقیقات قطعاً عوض خواهد کرد؛ به نظر من تمام جشنواره‌ها ازجمله جشنواره ابن‌سینا می‌تواند راهکار مناسبی برای شروع کار محققین باشد تا رویکرد علمی‌شان تغییر کند.
اگر مطلب پایانی دارید بفرمایید.
از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم؛ باعث افتخار من بود در این جشنواره شرکت کردم و انتخاب شدم.
توضیح اینکه دکتر خوبی، کارشناسی شیمی را از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد شیمی آلی را از دانشگاه یزد و دکترای تخصصی شیمی آلی را از دانشگاه زنجان گرفته و متولد سال 1360 است.
خبرنگار: سمیرا کرمی/تنظیم: میرحامد حسینی/ عکس: مهدی کیهان
دریافت کتابچه هجدهمین جشنواره ابن سینا

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

تنظیمات قالب