چهارمین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی و پرستاری

دکتر زالی: اخلاق پزشکی فراتر از رابطه بین پزشک و بیمار است

رییس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد رسانه‌ها نباید اتفاقی را که بسیار اندک رخ می‌دهد بزرگ‌نمایی کنند چراکه با هجمه به گروه پزشکی اولین کسانی که آسیب می‌بینند بیماران هستند.

 دکتر علیرضا زالی,

گالري عکس 1
گالري عکس 2
در چهارمین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی و پرستاری که 6 بهمن 94 در سالن اجلاس سران برگزار شد، دکتر زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور، اخلاق پزشکی را ازجمله موضوعات مهم و استراتژیک خواند که موردتوجه همه سازمان‌های مرتبط با حوزه سلامت قرار دارد و افزود: سازمان نظام پزشکی نیز به‌عنوان نهاد حمایت‌کننده از بیماران و ارائه کنندگان خدمات سلامت به حوزه اخلاق پزشکی توجه دارد.
وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی  فراتر از  محدوده رابطه بین پزشک و بیمار است افزود: امروزه حیطه اخلاق پزشکی وسعت بیشتری یافته به‌طوری‌که اخلاق زیستی به‌عنوان مؤلفه و جز لاینفک این حوزه محسوب می‌شود و این کنگره فرصتی است که به تفاوت این دو  بپردازد.
رییس سازمان نظام پزشکی، با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی و چالش‌های اخلاقی ناشی از آن گفت: رهیافت‌های نوین پزشکی متأثر از مسائل و چالش‌های اخلاقی در زمینه سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی، انجماد جنین، رحم جایگزین، درمان‌های جدید سرطان، بیماران صعب‌العلاج و... است که پرداختن به این مسائل فراتر از بضاعت یک سازمان و نهاد بوده و همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا به اهداف و موفقیت‌های کلان دست‌یابیم.
وی افزود: حوزه اخلاق پزشکی جایی است که همه صاحب‌نظران اعم از فقیه، فیلسوف، جامعه‌شناس و طبیب و... دورهم بنشیند و به تبادل‌نظر درخصوص مسائل مترتب این حوزه بپردازند.
دکتر زالی حلقه مفقوده نظام سلامت را احیای نظام نوین اخلاق مدار و خردمندانه دانست و افزود: نظام سلامت کشور با نگاه و رویکرد عملیاتی به کار خود ادامه می‌دهد.
رییس سازمان نظام پزشکی کشور، تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی در وزارت بهداشت را فرصت خوبی برای سیاست‌گذاری و بررسی مسائل پر چالش اخلاقی دانست و افزود: تدوین کدهای اخلاق حرفه‌ای برای حل مشکلات یکی از خلاء های است که نیاز به مشارکت تیمی دارد همچنین کمیته‌های اخلاقی در بیمارستان‌ها باید تشکیل و تقویت شود.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تقویت رابطه بین پزشک و بیمار گفت: رسانه‌ها نباید اتفاقی را که بسیار اندک رخ می‌دهد بزرگ‌نمایی کنند چراکه با هجمه به گروه پزشکی اولین کسانی که آسیب می‌بینند بیماران هستند. البته مطالعات میدانی که در شهرهای مختلف انجام‌شده نشان می‌دهد که پزشکان نقش منطقی خود را حفظ کرده‌اند.
دکتر زالی با تاکید بر اینکه فضای پزشکی کشور باید با نشاط باشد افزود: یکی از ره‌آوردهای ترویج اخلاق پزشکی این است که جامعه پزشکی نیز با طیب خاطر و در فضای امن محیط‌های درمانی به فعالیت خود ادامه دهد.
رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به نقش پرستاران در نظام سلامت گفت: پرستاران همکاران خدوم حوزه سلامت هستند که باید برای رفع مشکلات آنان تلاش شود. تعداد نیروی پرستاری نسبت به حجم کاری که ارائه می‌دهد اندک است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

تنظیمات قالب