وبینار آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی

آشنایی با اختلال وحشت زدگی Panic Attack

دکتر سهیل رحیمی دکترای روانشناسی و عضو گروه روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی 25 فروردین ۹۹ در لایو اینستاگرام خود در مورد اختلال وحشت زدگی صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری ومامایی؛ دکتر سهیل رحیمی، دکترای روانشناسی و عضو گروه روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی 25 فروردین ۱۳۹۹ در لایو اینستاگرام خود به آدرس @dr.soheilrahimi به صحبت در مورد آشنایی با اختلال وحشت زدگی Panic Attack در زمان شیوع بیماری COVID_19 پرداخت.
وی گفت: در ایام بحران بیماری کووید۱۹ بدلیل افزایش اضطراب و استرس ممکن است با علایمی مانند تپش قلب؛تعریق؛ تنگی نفس و لرز روبرو شویم که شبیه به بعضی علایم کرونا بوده و اضطراب ما را چند برابر نماید در حالیکه این علائم می تواند نشانه های بروز اختلالی بنام وحشت زدگی باشد.
دکتر رحیمی گفت: اختلال وحشت زدگی که قبلا به آن سندروم قلب تحریک پذیر می گفتند عبارت است از حمله حاد؛شدید و ناگهانی اضطراب همراه با احساس مرگ قریب الوقوع به شرط آنکه حداقل ۴علامت از علایم زیر را داشته باشد و نگرانی مدام در باره تکرار حمله حداقل برای یک ماه برای فرد ایجاد کند و رفتارهای ناسازگارانه هم فرد نشان دهد.
وی تپش قلب، تعریق، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب،  لرزش،  احساس خفگی، تهوع، سرگیجه، منگی، احساس سوزن سوزن شدن اندامها و ترس از دیوانه شدن و ترس از مردن را از علائم این اختلال دانست. 
وی ادامه داد: ۶۰درصد حملات در شب رخ می دهد و فرد حس می کند در حال مرگ است و ۹۰درصد مبتلایان از یکی دیگر از مشکلات روانی مانند افسردگی، خودبیمارانگاری،  جمعیت هراسی، اضطراب فراگیر و وسواس در رنج هستند.
دوسوم مبتلایان خانم و در حدود سنی۱۷تا۳۵ سال قرار دارند. حمله وقتی دست می دهد در ۱۰دقیقه اول حالت افزایشی داشته و معمولا تا۲۰دقیقه دیگر ادامه می یابد و گاه چند ساعت هم طول می کشد بطوریکه فرد احساس کرختی و منگی کرده و ترس شدید وجودش را می گیرد و حتی از خوابیدن وحشت دارد .
او رویدادهای استرس زا، فوت عزیزان و یا از دست دادن چیزی مهم، احساس مزمن در بند بودن مثل قرنطینه، طرد شدن، کم تحملی در خشم، عصبانیت و گاها مسوولیت سنگین کاری را از عوامل ایجاد این اختلال دانست و گفت: این علت ها بصورت تهدید توسط بدن درک می شوند و موجب نگرانی شده و بدن بصورت علامتهای گفته شده واکنش نشان می دهد و در این ایام ما بیشتر آن را می بینیم. 
دکتر رحیمی گفت: نکته مهم در این بیماری ظهور ناگهانی آن است و بعد هم خاموش شدن آن و همین امر مهمترین تفاوت آن با بیماری کرونا است که بتدریج علامتها ظاهر می شوند. در بیماری کرونا ما علائم تب، سرفه خشک، درد عضلانی، خستگی شدید و از بین رفتن حس بویایی و چشایی را داریم و در کنار آنها تپش قلب و گرگرفتگی و تنگی نفس هم ظاهر می شود پس توجه به این تفاوتها مهم است .
وی در توضیح راهکارهای مدیریت و درمان این اختلال گفت: اگر دچار وحشت زدگی شدیم انجام تنفسهای عمیق و ترجیحا داخل یک پاکت و حفظ آرامش و دعا و ذکر گویی و انحراف توجه مفید است تا در اولین فرصت با روانشناس و روانپزشک تماس بگیریم. خوشبختانه به شرط همکاری با درمانگر و به کمک روشهای روان درمانی شناختی رفتاری و دارو درمانی این اختلال قابل کنترل می شود.
در صورت دیدن علایم این اختلال با صدای مشاور سلامت دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران۶۱۰۵۴۰۰۵ تماس حاصل نمایید. 

دکتر_سهیل_رحیمی استاد گروه روان دانشکده پرستاری و مامایی/ بخش اول #وحشت_زدگی #کرونا_ویروس
شیما سادات  عطری
تهیه کننده:

شیما سادات عطری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب