بررسی «داستان برند» در چهاردهمین جلسه برندسازی دانشگاه

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسه برندینگ دانشگاه سه محور اصلی مدیریت «چالش»، «فرهنگ» و «انگیزه» را در داستان برند تشریح کرد.

دکتر ترابی روز سه‌شنبه 4 شهریور 99 در سالن میزگرد طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه گفت: تا امروز در مورد ساختار برند، جوهره برند و جایگاه برند صحبت کردیم و امروز می‌خواهیم خیلی واضح‌تر در مورد نتایج، اثرات و عواقبی که معماری و پیاده‌سازی برند در هر سازمان و دانشگاه ایجاد می‌کند سخن بگوییم به این معنی که ما به «داستان برند» می‌پردازیم و این داستان را برای مخاطب جذاب می‌کنیم. باید آگاه باشیم تمام محصولاتی که توسط ما تولید میشود باید در درون خودش این موضوعات را بتواند به‌خوبی معرفی کند و انتقال دهد.
وی افزود: یکی از موضوعات جدی که ما باید به آن بپردازیم داستان دانشگاه علوم پزشکی است که از امیرکبیر شروع می‌شود. هسته مرکزی فعالیت‌های روابط عمومی مدیریت تصویر و شهرت سازمان است و اگر این دو مورد در ما شکل نگیرد نمیتوانیم عملکرد مناسب با مسئولیتمان داشته باشیم باید ببینیم آیا در خودمان این احساس به وجود آمده است که سهم هرکداممان در تصویر و شهرت سازمان چه قدر است؟ مجموعه روابط عمومی‌ها در دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی چقدر از این سهم را ایفا می‌کنند. برای آنکه ما بتوانیم به تشخیص مناسب در سهم بخش‌های مختلف در مدیریت تصویر و شهرت برسیم باید بتوانیم ارزیابی مناسب از مجموعه فعالیت‌ها داشته باشیم و مدل ارزیابی مناسب بر روی آن سوار کنیم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: اگر بخواهیم به داستان برند بپردازیم در سه محور اصلی قرار می‌گیرد که در درون این داستان «برخورد با چالش‌ها» چگونه بوده، «فرهنگ» حاکم در آنچه بوده و اصولاً «مدل انگیزشی» افرادی که این داستان را به وجود آورده بودند چگونه و چه مدلی است. ما برای آنکه داستان برند را تکمیل کنیم باید برویم به تاریخ نگاه و هرچه را در مورد این سه موضوع است جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر هم می‌خواهیم مرتب رصد کنیم که ببینیم آیا این داستان به‌خوبی جلو میرود یا دچار وقفه شده است و برجستگی‌های آن در حال حاضر کجاست. ما زمانی که در مورد انگیزه صحبت می‌کنیم می‌خواهیم بررسی کنیم که انگیزه فعالیت، درونی است یا بیرونی یعنی اگر ما یک حرکتی انجام می‌دهیم یک رقابت خارجی باعث شده این کار را انجام دهیم یا نه؛ از درون سیستم احساس شده که به چنین مطلبی نیاز هست و حرکتش را نشان دهیم. باید ببینیم این انگیزه ما از کجا می‌آید از درون خودمان به وجود میآید یا خیر.
مدیر روابط عمومی دانشگاه گفت: زمانی که در مورد چالش‌ها حرف می‌زنیم می‌خواهیم مجموعه فعالیت‌ها و کارهایی را که در سراسر دانشگاه انجام می‌شود ببینیم. زمانی که سیستم دنبال چالش‌های کوچک می‌رود به همان اندازه هم محصول‌هایش کوچک است و حداکثر یک سازمان خوب و معمولی می‌شود اما برتر نمی‌شود. زمانی که به دنبال چالش‌های بزرگ برود کارهای بزرگ را رقم می‌زند.
دکتر ترابی افزود: در حوزه فرهنگ هم می‌خواهیم ببینیم آیا فرهنگ از بالا به پایین است یا از پایین به بالا یا ترکیبی از این دو یعنی اگر کاری بخواهد جریان پیدا کند برای اجرا، دستور مقام بالاتر را می‌خواهد یا نه! و گروه‌هایی هم که در سطح هستند آدم‌های پیگیری هستند و خودشان میتوانند جریان ایجاد کنند و یک کار بزرگ را به سرانجام برسانند یا خیر. پس ما در سه حوزه ارزیابی یا اعتبارسنجی خودمان را متناسب با شخصیت برند، داستان برند، جوهره برند و جایگاه برند ارزیابی خودمان را توسعه میدهیم. در چالش سه محور داریم که شامل «کیفیت»، «توسعه شغلی فارغ‌التحصیلان» و «امکانات محیط دانشگاه» است یعنی چالش‌هایی که ما به سراغش می‌رویم این است که در کیفیت میخواهیم ببینیم در یک مسیر بهبود قرار گرفته ایم و یا می‌خواهیم فعالیت‌های تحولی و تغییرات بزرگ را پیگیری کنیم. در توسعه شغلی فارغ‌التحصیلان آیا افرادی که ما تربیت می‌کنیم آن قدر قوی هستند که مشاغلی را پیدا کنند یا مشاغلی که برایشان فراهم شده با تکنولوژی و مباحث روز تطبیق دارد و میتواند آن را سریع به کار گیرد و در نهایت امکانات و محیط دانشگاه اجازه پرداختن به چالشهای بزرگ را میدهد یا خیر.
وی به حیطه دوم، توسعه شغلی فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و ابعاد آن را بسیار وسیع دانست و گفت: ما همین‌الان هم محصولاتمان در خارج از کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد پس مدرکمان در جهان دارای ارزش است اما در حوزه مسئولیت اجتماعی قرار نیست ما تربیت و پرورش دهیم قرار است آن کسی که تربیتش می‌کنیم آن‌قدر علاقه‌مند و امیدوار شود که در کشور بماند و فعالیت کند. روابط عمومی ما در دانشگاه باید خیلی مسلط باشد و بتواند این حوزه‌ها را در مجموعه خودش پیگیری، رصد و گزارش تهیه کند پس جایگاه روابط عمومی باید در شأنی قرار گیرد که در تمام‌کارها باید بتواند هویت خودش رانشان دهد و یک نمایش خیلی زیبا از خودش داشته باشد.
دکتر ترابی به امکانات محیط دانشگاه در زیرمجموعه کیفیت اشاره کرد و گفت: خود محیط چقدر جذاب است و از لحاظ جغرافیایی چه امکانات تفریحی دارد. کتابخانه بسیار مهم است که در حال حاضر کم‌فروغ است. مجموعه امکاناتی که دانشگاه دارد همه این‌ها نشان میدهد که دانشگاه به دنبال چه چالشی است. در دوران مسئولیت آقای دکتر کریمی مجموعه خوابگاههای امیرآباد که بیش از ۵۰ سال دست‌نخورده بود احیا شد. اینها باید معرفی شود چون جذابیت دارد و نشان میدهد که دانشگاه چه چالشهایی را انتخاب کرده و جلو می‌رود. همین‌که ۳ هزار تخت به مجموعه تخت دانشگاه اضافه می‌شود یعنی نزدیک به بیش از ۸۰ درصد به ظرفیت آموزشی دانشگاه اضافه شده که این ها ارزش است که باید به سراغش می‌رویم زیرا به مدیریت‌های مختلف جهت میدهد.
دکتر ترابی به مدیریت «فرهنگ» در داستان برند اشاره کرد و گفت: بین‌المللی سازی، آگاهی از برند، شهرت برند و چشم انداز است. در بین‌الملل سازی می‌خواهیم فرهنگ‌های دیگر را در داخل خودمان هضم کنیم و از ویژگی‌های آن‌ها استفاده کنیم.
دکتر ترابی افزود: در شهرت می‌گوید دانشگاه از اعتبار علمی مشخصی برخوردار باشد مناسب بودن شرایط ورود به دانشگاه، موقعیت مناسب و تصویر منحصربه‌فرد دانشگاه این‌ها مواردی است که فوق‌العاده مهم است.  مورد بعدی مأموریت و چشم‌انداز است که دانشگاه می‌خواهد جزو برترین دانشگاه‌ها در حوزه کاری خودش باشد و مأموریت معلوم و مطلوب در درون خودش دارد و پیگیری می‌کند و دارای سنت‌های آموزشی خودش است که ما آن‌ها را باید به تصویر بکشیم.
توضیح اینکه جلسات برندسازی به صورت منظم سه شنبه های هر هفته برگزار می شود.
 
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب