نشست هیئت‌رئیسه دانشکده توانبخشی با اعضای هیئت‌علمی برگزار شد

رئیس دانشکده توانبخشی: حضور هیئت‌علمی جوان با توجه به روحیه نشاط و پویایی آنان مسیر پیشرفت و تحقق اهداف دانشکده را بیش‌ازپیش فراهم می‌کند

دکتر محمدرضا هادیان گفت: دانشگاه جایی است که ستاره های هیئت‌علمی در آن طلوع می‌کنند و در این آسمان باقی می‌مانند چون آموزش می‌دهند، دانشجو تربیت می‌کنند، بیمار معالجه می کنند و این‌ها به‌عنوان طلایه داران، آسمان دانشگاه را نورانی نگه می‌دارند.

دکتر محمدرضا هادیان، رئیس دانشکده توانبخشی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توانبخشی، در این نشست که صبح روز دوشنبه 12 آبان 99 به‌صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار شد؛ در ابتدای نشست دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشکده ضمن تبریک ایام ولادت حضرت محمد (ص) و امام صادق(ع) گفت: با توجه به شیوع کرونا و شرایط حاکم بر جامعه و دانشگاه، برنامه‌های و مأموریت‌های محول شده 4 ساله به دانشکده در تمامی ابعاد مختلف آموزشی پژوهشی و بین‌الملل عملکرد مناسبی داشته است و در همین راستا از اعضای هیئت‌رئیسه ، مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت‌علمی قدردانی کرد .
در ادامه نشست دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده در ابتدای سخنانش با توصیف اعضای هیئت‌علمی دانشکده به‌مثابه اعضای یک خانواده، تعامل و تبادل‌نظر و ارتباط میان آنان صله‌رحم دانست. وی با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی در دانشگاه به‌ویژه برای دانشجویان ورودی جدید در فصل پاییز اتفاق می‌افتد و در پاییز فصلی ما بهار آموزشی داریم و با این توصیف که ریزش برگ‌ها در فصل پاییز بر روی زمین ایاک نعبد به پیشگاه خداوند می‌گویند تا انشا لله در بهار طبیعت دوباره برخیزد و ایاک نستعین بگوید اظهار امیدواری کرد که با همیاری، همکاری و همدلی بتوانیم به نحو احسن بهار آموزشی را پیش ببریم و همان‌طور که در هر غروب پاییزی نوید بهاری شورانگیز است. وی در ادامه افزود: من مطمئنم که روزهای سخت را می‌گذرانیم و همه سربلند از این روزها بیرون می آئیم و کلید و رمزش این است که با همدیگر مهربان باشیم و با همدیگر با لطف و اغماض برخورد کنیم و انتقاد کنیم و انتقاد نکردن یعنی زندگی نکردن ولی انتقاد سعی کنیم با راه‌حل باشد.در بخشی از نشست دکتر هادیان از ضمن ابراز خرسندی از روند فعالیت‌های انجام‌شده در دفتر توسعه آموزش از دکتر نسترن قطبی مدیر این دفتر تشکر و قدردانی کرد.
 دکتر هادیان بابیان اینکه عملکرد مناسب در هر یک از حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، بین‌الملل،فرهنگی و دانشجویی نتیجه باهم بودن است تصریح کرد: شرط اول تحقق اهداف هر یک از این حوزه‌ها این است تمامی اهالی دانشکده (دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی و کارکنان) در سلامت باشند و این سلامت به دست نمی‌آید مگر اینکه همدیگر داشته باشیم و باهم باشیم و باهم مسائل را مطرح کنیم و راه‌حل ارائه کنیم.
در ادامه نشست مدیران گروه‌ها گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده آموزشی ، پژوهشی و بین‌الملل در زمان کرونا ارائه دادند

دکتر قاسم محمدخانی مدیر گروه شنوایی‌شناسی برگزاری جلسات حضوری کارآموزی همراه با جلسات جبرانی، برگزاری اغلب رده‌های آموزشی به‌صورت آنلاین از طریق سامانه اسکای روم و آدابت کانت، تولید 24 محتوی در فرمت MP3، برگزاری کلاس‌های مستمر کلاس‌های آنلاین دانشجویان بین‌الملل و دفاع پروپوزال و دفاع نهایی به‌صورت مجازی ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده این گروه در حوزه آموزشی اعلام کرد. وی با اعلام نمایه شدن مجله Auditory and Vestibular Research l مجله تخصصی این گروه در سامانه اسکوپوس گفت: در طی این مدت بیش از 20 مقاله پذیرفته‌شده و چاپ‌شده در مجلات ایندکس  ISIو اسکوپوس گروه داشته است. دکتر محمدخانی همچنین از تصویب بیش از ده طرح تحقیقاتی، انجام داوری آنلاین و گاها حضوری پایان‌نامه‌ها در داخل و خارج از دانشکده و داروی مقالات از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده این گروه در حوزه پژوهشی از زمان شیوع کرونا اعلام کرد.
مدیر گروه شنوایی‌شناسی همچنین گفت: در حوزه بین الملل نیز دو وبینار بین‌المللی در تاریخ‌های 5 تیرماه و 4 شهریورماه با موضوعات تخصصی این رشته و ارائه سخنرانی به زبان انگلیسی توسط اعضای هیئت‌علمی این گروه برگزار شد.وی همچنین برگزاری از برگزاری 20 وبینار علمی تخصصی توسط کمیته دانشجویان این گروه و همچنین استقرار و ارائه خدمات اعضای هیئت‌علمی و همچنین دستیاران این گروه در بیمارستان‌های ضیائیان و امیراعلم در طی این مدت شیوع کرونا خبر داد.

در ادامه نشست دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم گفت: سال تحصیلی دانشجویان دوره‌های ارشد از 15 شهریور و ثبت‌نام دانشجویان کارشناسی از یازدهم آبان آغاز و تا پنج‌شنبه 15 آبان ماه ادامه خواهد یافت و کلاس درس دانشجویان همانند سال تحصیلی گذشته به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. وی با اشاره به برگزاری نشست معارفه دانشجویان ورودی جدید با حضور اعضای هیئت‌رئیسه، مدیران گروه‌ها و اساتید از مدیران گروه‌ها خواست جلسه جداگانه‌ای نیز با دانشجویان همان گروه برای معارفه و آشنایی آنان با آزمایشگاه‌ها و کلاس و آئین‌نامه‌های گروه داشته باشند. معاون آموزشی دانشکده ضمن اعلام تعداد دانشجویان ورودی جدید در هر رشته تحصیلی گفت: سال تحصیلی 1400-99 تا نیمه‌های اسفند و سال تحصیلی بعد نیز تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت. دکتر غلامرضا علیائی همچنین از برگزاری کارگاه مجازی با عنوان" چگونه یک ویدیو آموزشی ساده برای ارائه مطالب طراحی و تدوین کنیم" روز چهارشنبه 5 آذرماه خبر داد و اعضای هیئت‌علمی خواست تا برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای شرکت در این کارگاه داشته باشند.
در ادامه نشست دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دانشکده در این حوزه پرداخت. وی بابیان اینکه به دلیل شرایط شیوع جهانی کووید19 تعداد متقاضیان تحصیل در همه جای دنیا کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های پیشین پیداکرده است گفت: با تمهیداتی که در معاونت بین‌الملل دانشگاه و دانشکده اندیشیده شد خوشبختانه ریزش متقاضی در رشته‌های دانشکده نداشتیم.
معاون بین‌الملل دانشکده در ادامه بابیان اینکه در 6 ماه ابتدای سال، 24 متقاضی بین‌الملل برای تحصیل در رشته‌های این دانشکده بوده است گفت علاوه بر جذب دانشجوی بین الملل در سایر رشته ها، طی این دوره نخستین دانشجویان بین‌الملل در رشته‌های شنوایی‌شناسی و بینایی‌سنجی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین نخستین دانشجوی بین‌الملل در رشته‌ی clinical and experimental Neurolinguistics جذب و پذیرش شده است.
 دکتر شادمهر در ادامه گفت: در سال تحصیلی جدید 8 متقاضی دوره دکترای تخصصی، 5  متقاضی در دوره کارشناسی ارشد . 8 نفر در دوره کارشناسی این رشته فیزیوتراپی پس از بررسی پرونده آنان پذیرش‌شده‌اند که جذب این تعداد در دوران پذیرش دانشجوی بین‌الملل در دانشکده بی سابق بوده است. وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اتمام زمان احکام اساتید مدعو بین‌الملل طی ماههای اخیر گفت: سیاست و رویکرد این معاونت برای شروع و ادامه همکاری با اساتید بین‌الملل مدعو، بررسی رزومه کاری اساتید مدعو معرفی‌شده و همچنین بررسی مصداقی و عینی عملکرد اساتید مدعو که پیش‌تر همکاری با گروه‌های آموزشی دانشکده داشته‌ و توانسته‌اند وظایف محوله در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی را به نحو احسن به انجام برسانند، است  که پس از بررسی و تبادل نظر با تمدید احکام 3 تن آز آنان و با شروع همکاری دو تن دیگر از متخصصان معرفی‌شده در گروه کاردرمانی موافقت شد.
معاون بین‌الملل دانشکده در پایان سخنانش با اشاره به شرایط حال حاضر در کشور و دانشگاه در دوران کووید و تأکید معاونت بین‌الملل دانشگاه برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت (certificated base) از مدیران گروه‌ها خواست بررسی‌های لازم برای برگزاری این دوره‌ها در گروه‌ها انجام و برنامه آن به معاونت ارسال شود. وی در ادامه افزود: در همین راستا نخستین دوره بر پایه سرتیفکیت بیس در رشته بینایی‌سنجی برای انجام مراحل پایانی به دانشگاه ارسال‌شده است.
در ادامه دکتر حسین باقری مدیر گروه فیزیوتراپی در ابتدای سخنانش با اعلام جذب و به‌کارگیری دو عضو جدید هیئت‌علمی در این گروه اظهار امیدواری کرد اضافه شدن آنان به جمع اعضای هیئت‌علمی موجب پیشرفت و ارتقا بیش‌ازپیش برنامه‌های گروه در حیطه‌های آموزشی و پژوهشی و بالین و درنهایت دانشکده شود. وی در ادامه به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های اجراشده این گروه در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و بین‌الملل پرداخت. مدیر گروه فیزیوتراپی از تدوین و تکمیل "دوره کارشناسی ارشد بین‌الملل بدون تز فیزیوتراپی" با تأکید بر برگزاری دروس تئوری به‌صورت مجازی و بخش عملی پس از اتمام دوران اپیدمی کرونا، برنامه‌ریزی برای برگزاری وبینار آموزشی بین‌المللی با عنوان یافته‌های نوین توانبخشی در بیماران مبتلابه کووید19 خبر داد. دکتر باقری همچنین از ارائه و تصویب سه طرح پژوهشی ؛ به‌روزرسانی مجله توانبخشی نوین و همچنین تشکیل جلسات مکرر باهدف بررسی راهکارهای تسریع فرایندهای نمایه شدن این مجله در پایگاه استنادی اسکوپوس، پیگیری تسریع انجام داروی مقالات ارسال‌شده به این مجله را از دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه پژوهشی عنوان کرد. مدیر گروه فیزیوتراپی از اعضای هیئت‌علمی خواست باهدف بهبود کمی و کیفی شاخص‌های علم‌سنجی این مجله توانبخشی نوین و همچنین افزایش استناد به مقالات اعضای هیئت‌علمی دانشکده، مقالات منتشرشده آنان مطالعه و در صورت لازم به مقالات آنان استناد شود.
وی همچنین در بخشی از سخنانش گفت: با توجه به شیوع کرونا و کاهش تعداد مراجعان به کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه و همچنین عدم امکان حضور دانشجویان ساکن در شهرستان، از کلینیک‌های معتبر و مورد تائید علمی و آموزشی خارج از مراکز تحت پوشش دانشکده و دانشگاه برای کارورزی دانشجویان در شهرهای مختلف در طی این مدت  استفاده شد.
در ادامه نشست دکتر خاتون‌آبادی که سمت معاونت پژوهشی دانشکده را نیز بر عهده دارد به ارائه گزارش از وضعیت پژوهشی دانشکده طی دوران کرونا پرداخت. وی بابیان ارتقا عدد شاخص h دانشکده و فاصله عددی بیشتر آن نسبت به سایر دانشکده‌های توانبخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همچنین انتشار نزدیک به صد مقاله ثبت‌شده در پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 99 علیرغم شرایط کووید 19 اظهار داشت: افزایش تعداد انتشار تولیدات علمی و متعاقب آن ارتقا شاخص‌های علم‌سنجی تنها درصورتی‌که بتواند گره‌ای از مشکلات و معضلات سلامت جامعه را حل کند و کاربردی باشد ارزشمند است. معاون پژوهشی دانشکده رشد حوزه‌های پژوهشی دانشکده را مدیون فعالیت تمامی اعضای هیئت‌علمی دانست و ضمن قدردانی از آنان اظهار امیدواری کرد که این روند کماکان ادامه یابد. وی در بخشی از سخنانش از برگزاری 4 وبینار با موضوعات پژوهشی که یکی از آن‌ها با به‌صورت بین‌المللی برگزار شده بود و همچنین تصویب به ترتیب 6 و 7 طرح پژوهشی در رنک اول و دم دانشکده در زمان شرایط شیوع کرونا خبر داد.
در ادامه نشست نیز دکتر سیده مریم خدامی مدیر گروه گفتاردرمانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده این گروه در پنج حوزه آموزشی بالینی بین‌الملل پژوهشی و توسعه آموزش پرداخت.دکتر خدامی مشکلات اساتید خارج از دانشکده برای ورود به سامانه نوید و نحوه استفاده از این سامانه برای آموزش، استفاده از پلفترم های کلاس‌های آنلاین و همچنین مشکلات فنی اساتید در تولید محتوای آموزشی در حجم کم و همچنین کاهش مراجعان در برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تابعه دانشگاه، وجود برخی فضاهای کوچک و بدون تهویه در بیمارستان‌ها برای کادر درمان گروه در شرایط اپیدمی کرونا، کند شدن و یا توقف کامل روند نمونه‌گیری در اغلب پایان‌نامه و عدم اجرای فرایند تکمیل پایان‌نامه را ازجمله معضلات و چالش‌های در حوزه آموزش در این گروه عنوان کرد.وی همچنین از آماده شدن بخش اعظمی از طرح دوره‌های دروس تخصصی و همچنین آماده‌سازی طرح‌های کارورزی و دروس تخصصی خارج از گروه خبر داد. مدیر گروه گفتاردرمانی افزود: با توجه به تأکید دکتر علیایی در خصوص اولویت کارورزی دانشجویان سال آخر کارشناسی به‌صورت 7 هفته و پس‌ازآن دانشجویان سال سوم کارشناسی به مدت دو هفته آموزش خواهند داشت.
دکتر خدامی تعویق زمان انعقاد قرارداد در برخی از طرح‌های تحقیقاتی در شرایط کرونا، فقدان امکان اجرا و نمونه‌گیری و یا کند و متوقف شدن روند نمونه‌گیری طرح‌های تحقیقاتی را ازجمله چالش‌های حوزه پژوهش عنوان کرد.
مدیر گروه گفتاردرمانی ترجمه کوریکولوم مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به زبان انگلیسی باهدف آمادگی پذیرش دانشجوی بین‌الملل در این مقاطع، برنامه‌ریزی برای برگزاری سه وبینار بین‌الملل در نیمه دوم سال 99، بررسی و تائید نهایی پرونده اولین متقاضی رشته clinical and experimental Neurolinguistics و همچنین بررسی پرونده نخستین متقاضی رشته گفتاردرمانی در مقطع کارشناسی ارشد ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه بین‌الملل گروه معرفی کرد.

در ادامه نشست دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده از تجهیز وب کم(webcam) برای برگزاری کلاس‌های آنلاین و جلسات اعضای هیئت‌علمی، تأمین اعتبار راه‌اندازی کلینیک مجازی گروه گفتاردرمانی، پرداخت به‌روز هزینه‌های پرسنلی، هزینه تمام‌وقت جغرافیایی و کمک‌هزینه تحصیلی دستیاران و همچنین تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و  برنامه مدون ضدعفونی محیط‌های دانشکده به‌ویژه فضاهای کلینیک‌ها در دوران کرونا خبر داد.
دکتر پروین راجی مدیر گروه کاردرمانی، دفاع دو پایان‌نامه، برگزاری جلسات متعدد دفاع پروپوزال به‌صورت آنلاین و حضوری، فعالیت کلینیک‌های این گروه و پذیرش بیمار، تدوین دو مورد محتوای آموزشی، برگزاری ترم تابستانی و همچنین تکمیل طرح دوره‌ها تا پایان نیم سال تحصیلی امسال و ارسال آن به مرکز توسعه آموزش و معاونت آموزشی از برنامه انجام‌شده و پیش رو در حوزه آموزشی این گروه  معرفی کرد. وی همچنین انتشار 6 مقاله از 3 عضو هیئت‌علمی در مجلات نمایه شده در  ISIاز ابتدای سال 2020 تاکنون و همچنین جذب همکاری دو تن از متخصصان برجسته حوزه کاردرمانی در دنیا را ازجمله مهم‌ترین اقدامات این گروه در حوزه بین‌الملل پس از شیوع اپیدمی کرونا عنوان کرد.

 دکتر آذر مهری معاون دانشجویی با اعلام اینکه ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید شروع‌شده است گفت با تمهیدات اتخاذشده و باهدف عدم مراجعه حضوری، مدارک دانشجویان ورودی جدید از طریق پست پیشتاز ارسال خواهد شد. وی همچنین از برگزاری جلساتی با دانشجویان ورودی جدید باهدف آشنایی با برنامه‌های و اهداف این معاونت و همچنین معرفی تشکل‌های دانشجویی به‌صورت جداگانه خبر داد.معاون دانشجویی دانشکده همچنین گفت: تجهیزات حفاظت فردی دانشجویان کارورز و کارآموز ازجمله دستکش و ماسک تأمین و واکسیناسیون کارورزان و کارآموزانی که در بیمارستان‌ها حضور دارند انجام‌شده است.معاون دانشجویی دانشکده در ادامه اظهار داشت: سالن ورزشی دانشکده با کمک دکتر پور غریب و معاون اداری مالی دانشکده در آینده نزدیک تجهیز خواهد شد. وی در پایان سخنانش از مدیران گروه‌ها خواست اسامی کارآموزان و کارورزان که مدت‌زمان کارآموزی و کارآموزی آنان در بیمارستان‌ها به اتمام می‌رسد را به این معاونت ارسال کنند.
در ادامه نشست دکتر نعمت اله روح‌بخش معاون اجتماعی فرهنگی دانشکده از برگزاری وبینارهای مجازی به همت شورای فرهنگی و همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری وبینار فرهنگی خبر داد. وی در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مساله این معاونت جذب مشارکت خیرین برای تأمین و تجهیز و نوسازی امکانات و فضاهای آزمایشگاهی دانشکده است گفت متأسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا ارتباطات خارج از حوزه دانشکده بسیار کم و محدودشده است و همین مساله موجب کاهش جذب خیرین شده است.
دکتر نسترن قطبی مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده ضمن تشکر از همکاری مدیران و نمایندگان گروه‌های آموزشی از آنان خواست تا در فعالیت‌های توسعه آموزش و پژوهش در آموزش بیش از بیش همکاری و فعالیت داشته باشند.

دکتر هادیان در بخش پایانی سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضای هیئت‌علمی که به‌تازگی به مجموعه این دانشکده پیوسته‌اند اظهار امیدواری کرد: در شرایطی که طی سه سال اخیر این دانشکده موفق به کسب رتبه برتر در میان دانشکده توانبخشی کشور شده است حضور نیروهای جوان هیئت علمی در مجموعه دانشکده در کنار تجربه اساتید پیشکسوت علاوه بر کمک به حفظ برتری علمی و آموزشی و پژوهشی، مسیر پیشرفت و تحقق اهداف و ماموریت های محوله به دانشکده را با بیش‌ازپیش فراهم شود. وی در ادامه افزود . دانشگاه جایی است که ستاره هیئت‌علمی در آن طلوع می‌کنند و در این آسمان باقی می‌مانند چون آموزش می‌دهد، دانشجو تربیت می‌کند، بیمار  معالجه میکنند و این‌ها به‌عنوان طلایه داران، آسمان دانشگاه را نورانی نگه می‌دارند.

کلمات کلیدی
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب