دکتر هادیان: دانشکده توانبخشی متعلق به همه اهالی آن است و پیشرفت و پیشبرد اهداف آن جز با دلسوزی و دل‌بستگی همه‌جانبه همه افراد اتفاق نخواهد افتاد

سومین هم‌اندیشی هیئت‌رئیسه دانشکده توانبخشی با اعضای هیئت‌علمی دانشکده توانبخشی باهدف هم‌اندیشی در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی، بین‌الملل، بالینی و اجرائی و با توجه به اهمیت تعامل و تقویت ارتباط اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده‌ با اعضای هیئت‌علمی برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی، در این نشست 3ساعته که صبح روز دوشنبه 14 بهمن 98 در سالن شورای این دانشکده برگزار شد، دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده در ابتدای نشست با بیان اینکه دانشکده متعلق به همه اهالی آن از دانشجو، هیئت‌علمی، کارکنان و حتی بیماران و مراجعه‌کنندگان است گفت: پیشرفت و پیشبرد اهداف دانشکده به‌جز با دلسوزی و دل‌بستگی همه‌جانبه همه افراد در دانشکده اتفاق نخواهد افتاد. وی در ادامه فعالیت‌ها و اقدامات توسط اهالی دانشکده که در راستای پیشبرد برنامه‌ها و مأموریت‌های چهارساله محول شده انجام‌شده ابراز خرسندی و از معاونان، مدیران و اعضای هیئت‌علمی گروه‌ها قدردانی کرد.
رئیس دانشکده حضور اعضای هیئت‌علمی گروه‌های مختلف دانشکده به‌عنوان رئیس بخش و یا مسئول فنی در ارائه خدمات حوزه سالمندی ازجمله فیزیوتراپی سالمندی؛ گفتاردرمانی سالمندی و کاردرمانی سالمندی در بیمارستان ضیائیان را اعلام و از انجام مذاکره و توافق ابتدائی با بیمارستان بهرامی برای ارائه خدمات رشته‌های مختلف دانشکده و همچنین انجام مکاتبات با مرکز پزشکی ورزشی و طب فیزیکی برای همکاری را به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های  این دانشکده در دی‌ماه گذشته عنوان کرد. رئیس دانشکده همچنین ارتقا رتبه علمی دکتر قاسم محمدخانی مدیر گروه شنوایی‌شناسی به مرتبه دانشیاری و موافقت شورای بورس دانشگاه با درخواست مأموریت آموزشی فهیمه حاج ابوالحسن عضو هیئت‌علمی این گروه را به آنان تبریک گفت.
وی در بخشی از سخنانش ضمن ابراز خرسندی از جذب و حضور دکتر حمید دالوند توسط گروه کاردرمانی دانشکده با توجه به ویژگی‌های اخلاقی و همچنین پتانسیل‌های علمی ایشان به‌عنوان عضو هیئت‌علمی این گروه را بخشی از ارزش‌افزوده دانشکده دانست.
در ادامه نشست دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی معاون پژوهشی دانشکده از سخنانش از اعضای هیئت‌علمی خواست نیازهای آموزشی و پژوهشی برای برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها و همچنین نظرات پیشنهادی و اصلاحی خود در خصوص نحوه برگزاری، موضوع و مدرس کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها برگزارشده را اعلام کنند.
دکتر خاتون‌آبادی که سمت سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه دانشکده را نیز بر عهده دارد با اشاره به اینکه کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها در راستای پیشبرد بیش‌ازپیش مأموریت‌های محول شده به هر یک از معاونت‌ها برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگی برگزاری آن بیش از سه تا 6 ماه زمان صرف می‌شود از آنان خواست در این کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها شرکت کنند.
در ادامه نشست دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: فعالیت‌ها و اقدامات در این معاونت بر اساس برنامه چهارساله محول شده دانشکده، مدیریت و برنامه‌ریزی‌شده است. وی در این خصوص برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت اتیسم در گروه گفتاردرمانی،دوره کوتاه‌مدت ارزیابی و توانبخشی وستیبولار در سالمندان در گروه آموزشی شنوایی‌شناسی و همچنین دوره کوتاه‌مدت جامع درمان‌های دستی در اختلالات عصبی عضلانی اسکلتی مفصلی در گروه آموزشی فیزیوتراپی را ازجمله اقدامات این معاونت معرفی کرد.
 معاون آموزشی دانشکده با اشاره به نقشه هیئت‌علمی و جذب هیئت‌علمی در گروه‌های مختلف از اعضای هیئت‌علمی قدیم و جدید خواست برای پیشبرد و انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و بالینی، تعامل و همکاری درون‌گروهی بیشتری با یکدیگر داشته باشند. وی همچنین از مدیران گروه‌های آموزشی خواست با نگاه ویژه نحوه ارائه کمی و کیفی خدمات رشته‌های توانبخشی در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه را پیگیری و نظارت کنند.
دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده با اشاره به اینکه معاونت مالی دانشگاه در سال 98 برای اولین بار بودجه‌ریزی برای واحدها را مبتنی بر عملکرد در سطح گروه‌های آموزشی انجام داده است و تفاهم‌نامه مالی دانشکده بااطلاع و موافقت مدیران گروه‌ها اجرائی شده است گفت: اهداف مالی دانشکده با همکاری اعضای هیئت‌علمی محقق شده است.
وی در ادامه گزارشی از حقوق و مزایای مستمر پرسنلی، مواد مصرفی آزمایشگاهی و اداری، تعمیر و تجهیز اداری و آزمایشگاهی واحدها و همچنین گزارشی از درامدهای کسب‌شده ناشی از فعالیت‌های آموزشی و درمانی و واگذاری فضاهای سالن‌های دانشکده برای برگزاری سمینارها و کارگاه‌ها ارائه داد.
دکتر آذر مهری معاون دانشجویی دانشکده به ارائه مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های فرهنگی و رفاهی دانشجویی پرداخت. فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی در مناسبت‌های ملی و مذهبی، طرح منتورشیپ ( طرح هادی)، کارگاه‌های مهارت‌های عمومیSPSS ، کارگاه اخلاق حرفه‌ای، برگزاری جلسات دانشجویان با اعضای هیئت‌رئیسه ازجمله فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت اعلام شد.
معاون دانشجویی همچنین اظهار داشت: برنامه و اقدامات این معاونت در سال 99 همچنان طبق روال و بر اساس مأموریت‌های محول شده دانشکده در حوزه دانشجویی و با تأکید برافزایش نشاط و سرزندگی و برگزاری مسابقات مختلف هنری و ادبی و همین‌طور شناسایی دانشجویان توانمند و معرفی آنان به کانون‌های هنری و ادبی دانشگاه ادامه خواهد یافت. دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده نیز در گزارشی کوتاه گفت طی دو سال گذشته از 137 متقاضی بین‌الملل تحصیل از ده کشور با پذیرش 29 نفر در شورای گروه‌ها موافقت شده است.
وی ضمن اشاره به افزایش روند پذیرش دانشجویان از سال 1395 تاکنون گفت با توجه افق برنامه چهارساله معاونت بین‌الملل دانشگاه در خصوص سهم 6 درصدی دانشجویان بین‌الملل به دانشجویان دانشکده گفت: پیشبرد برنامه‌های معاونت بین‌الملل در جذب و پذیرش دانشجویان دانشکده بیشتر از برنامه پیش‌بینی‌شده دانشگاه است.
معاون بین‌الملل دانشکده در ادامه ضمن ارائه گزارشی از توزیع دانشجویان بین‌الملل به تفکیک گروه‌های آموزشی و مقاطع آنان و با اشاره به اینکه بیشترین تعداد دانشجویان بین‌الملل در مقاطع مختلف در گروه فیزیوتراپی مشغول به تحصیل هستند از مدیران و اعضای هیئت‌علمی سایر گروه‌ها خواست درزمینهٔ جذب متقاضیان بین‌الملل تحصیل در گروه‌های خود بیش‌ازپیش  مشارکت و فعالیت داشته باشند. وی پیشرفت و موفقیت‌های حاصل‌شده در حوزه بین‌الملل را مرهون و ماحصل تلاش‌های گروه‌های آموزشی دانشکده دانست.
دکتر شادمهر با اشاره به حضور متخصصان و دانشمندان برجسته بین‌المللی در این دانشکده به‌عنوان اساتید مدعو(visiting professor) گفت: از اساتید مدعو به‌عنوان اساتید راهنما و یا مشاور پایان‌نامه و همچنین  به‌عنوان مدرس و سخنران در برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها بهره گرفته می‌شود. وی در ادامه گفت وظایف محول شده به اساتید مدعو بین‌الملل پایش می‌شود و در صورت عدم فعالیت جدی آنان طی یک سال از لیست اساتید مدعو دانشکده خارج خواهند شد.در بخشی از نشست معاون بین‌الملل دانشکده به ارائه فعالیت‌ها و همکاری اساتید مدعو در طی دو سال گذشته(1398-1396) پرداخت.
دکتر شادمهر همچنین برگزاری سخنرانی انگلیسی توسط اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تشکیل کمیته فعالیت‌های بین‌الملل دانشجویان، تشکیل گروه‌های مجازی باهدف معرفی و انتشار اخبار و وقایع دانشکده ازجمله فعالیت‌های دیگر این معاونت معرفی کرد.
معاون بین‌الملل دانشکده همچنین از برگزاری جشنواره  mysteries of a healthy lifestyle  توسط کمیته فعالیت‌های دانشجویی بین‌المللی روز سه‌شنبه 29 بهمن با مشارکت دانشجویان بین‌الملل دانشکده در رشته‌های فیزیوتراپی گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی و اپتومتری و با شرکت دانشجویان بین‌الملل سایر دانشکده‌ها ازجمله دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت و برگزاری دومین رویداد International Research Day روز چهار‌شنبه 7 اسفندماه خبر داد و اعضای هیئت‌علمی خواست که در این برنامه‌ها حضور فعال داشته باشند.
در ادامه نشست دکتر نعمت اله روح‌بخش معاون اجتماعی فرهنگی دانشکده با اشاره به اینکه بر اساس نظریه‌های روانشناسی و جامعه‌شناختی در حال حاضر با گسست عاطفی میان متولدین دهه هفتاد با نسل‌های قبل در جامعه مواجه هستیم گفت: در کنار این مسئله عدم رعایت موازین مربوط به نوع پوشش و ظاهر این نسل در جایگاه دانشجو موجب اتلاف پتانسیل آن‌ها و امکانات می‌شود. وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای دانشکده به ارائه آن پرداخت که پس از تبادل‌نظر و ارائه پیشنهادات و نظرات اعضای حاضر در نشست در خصوص راهکارهای اجرایی مؤثر آن، توافق شد برخی از عناوین و موضوعات آن اصلاح شود. 

نظرات و پیشنهادهاي معاونان دانشکده و اعضای هیئت‌علمی 

دکتر صوفیا نقدی عضو هیئت‌علمی گروه فیزیوتراپی ضمن ابراز خرسندی از پذیرش روزافزون متقاضیان بین‌الملل برای تحصیل در دانشکده کمبود زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی برای آموزش و همچنین تسلط ناکافی آنان به زبان فارسی به‌ویژه اهمیت این مسئله در دوره کارورزی و کارآموزی با توجه نیاز به ارتباط کلامی با بیماران را موجب کاهش کیفیت آموزش علمی و عملی آنان دانست.
دکتر شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده در پاسخ به موضوع مطرح‌شده گفت: از سپتامبر 2020 میلادی متقاضیان بین‌الملل تحصیل در رشته‌های این دانشکده به‌صورت متمرکز پذیرش خواهند شد و با تمهیدات اتخاذشده و به‌کارگیری یک کارشناس کاملاً آشنا زبان انگلیسی در حوزه مشترک معاونت‌های آموزشی و بین‌الملل برای برنامه‌ریزی امور مرتبط با این دانشجویان، برخی از دروس مشترک دانشجویان بین‌الملل در دوره‌های مختلف ادغام و بخشی از کمبود فضای آموزشی مرتفع خواهد شد. وی همچنین در خصوص تسلط ناکافی این دانشجویان به زبان فارسی اظهار داشت: با توجه به مدت‌زمان سپری‌شده از اقامت آنان انتظار می‌رود که در این مدت حداقل تسلط به زبان فارسی برای برقراری ارتباط کلامی با بیماران را داشته باشند همچنین بر اساس آیین‌نامه معاونت بین‌الملل دانشگاه تمامی دانشجویان بین‌الملل در زمان کارآموزی و کارورزی با توجه به ملاحظات اخلاقی و حرفه‌ای و ... همراه با یک دانشجوی ایرانی به ارائه درمان می‌پردازند. وی در همین راستا از حضور این دانشجویان در کنار دانشجویان ایرانی در دوره کارورزی و کارآموزی از سال تحصیلی آینده خبر داد.
دکتر  سیامک بشردوست عضو هیئت‌علمی گروه فیزیوتراپی به بیان مسائل مرتبط با کمبود فضای فیزیکی آموزشی پرداخت. وی همچنین در خصوص زمان ساخت و نحوه استفاده از فضای فیزیکی پیش‌ساخته دانشکده سؤالاتی را پرسید که رئیس دانشکده در پاسخ به سؤال وی گفت: از این فضا با توجه به کمبود فضای فیزیکی برای آموزش دانشجویان بین‌الملل و ایرانی به‌صورت موقت تا آماده شدن و بهره‌برداری از ساختمان جدید دانشکده در خیابان16آذر استفاده خواهد شد.
دکتر سیده مریم خدامی مدیر گروه گفتاردرمانی بابیان اینکه در حال حاضر برخی از دروس دانشجویان تحصیلات تکمیلی این گروه  توسط اساتید مدعو بین‌الملل و با استفاده از فضای مجازی ازجمله اسکایپ تدریس می‌شود از معاون اداری مالی دانشکده درخواست کرد که اکانتی اختصاصی بدین منظور در نظر گرفته شود.مدیر گروه گفتاردرمانی همچنین به بیان برخی از مسائل مربوط به نحوه محاسبه ساعات حضور اعضای هیئت‌علمی در بیمارستان‌ها و دانشکده پرداخت که مورد تبادل‌نظر اعضای حاضر در نشست قرار گرفت.
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا

 

کلمات کلیدی
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا