جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی

مدیر بیمارستان فارابی: ممکن است ابلاغ برخی دستورالعمل ها ما را دچار چالش کند اما حتما دلیل منطقی برای آن وجود دارد

در جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی درباره موضوع هایی مانند جایگزین داروهایی که با کمبود مواجه هستند و نحوه نگهداری داروهای مخدر بر اساس دستورالعمل های معاونت غذا و داروی دانشگاه بحث و تصمیم گیری شد.

جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان بامداد دوشنبه 11 مهر 1401 با حضور سعید مرادی، مدیر و فریده آژیر، مدیر پرستاری این مرکز برگزار شد.
در این جلسه که به منظور بررسی و تصمیم گیری درباره برخی از کمبودهای دارویی تشکیل شده بود دکتر محمدرضا فرخ آشتیانی، مسئول داروخانه بیمارستان فارابی با اشاره به چالش های موجود در تهیه داروی سفتازیدیم گفت: حدود دو هفته است که در تهیه این دارو دچار مشکل شده ایم و با توجه به میزان مصرف این دارو در بیمارستان تنها می توانیم تا دو یا سه هفته دیگر سفتازیدیم مورد نیاز بخش ها را تامین کنیم. به همین دلیل از معاون درمان بیمارستان درخواست کردیم تا با تشکیل کارگروهی درباره این موضوع و جایگزینی سفتازیدیم با داروهای مشابه تصمیم گیری شود. البته امیدواریم شرکت های دارویی با تولید یا فراهم کردن این دارو مشکل کمبود آن را رفع کنند.
وی در ادامه با اشاره به بازدیدهای کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران از داروخانه بیمارستان فارابی در ارتباط با موضوع نگهداری داروهای مخدر افزود: در این بازدیدها ایراداتی به فرم های داروهای مخدر بیمارستان وارد شد و کارشناسان این معاونت از ما خواستند تا نسبت به رفع مشکل این فرم ها اقدام کنیم. از همه همکاران و پزشکان تقاضا داریم که در هنگام تکمیل فرم داروهای مخدر تنها به نوشتن مشخصات بیمار اکتفا نکنند. بلکه باید دستور پزشک به همراه مهر وی و همچنین مهر و امضای پرستار در این فرم ثبت شود.
مسئول داروخانه بیمارستان فارابی نحوه نگهداری داروهای مخدر در بخش ها و اتاق های عمل را یکی دیگر از چالش هایی برشمرد که در بازدید کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه مطرح شده و تصریح کرد: طبق دستورالعمل های این معاونت و به گفته کارشناسان مذکور، داروهای مخدر حتما باید در گاوصندوق نگهداری شوند. البته در داروخانه مرکزی بیمارستان این داروها در گاوصندوق نگهداری می شوند اما در حال حاضر این امکان در بخش ها و اتاق های عمل فراهم نیست و این مسئله ممکن است چالش هایی را به همراه داشته باشد. همچنین با توجه به دستورالعمل های معاونت غذا و دارو ما تمام داروهای مخدر موجود در بخش های سرپایی بیمارستان را جمع آوری کردیم و تحویل این دارو به بخش های بستری و اتاق های عمل همانند گذشته منوط به ارائه درخواست و تکمیل دقیق فرم های مورد نظر است.
در ادامه مرادی نیز اجرای دستورالعمل های ابلاغی از طرف دانشگاه را الزامی دانست و گفت: ممکن است ابلاغ برخی دستورالعمل ها ما را دچار چالش کند اما حتما دلیل منطقی برای آن وجود دارد. پس باید برای اجرای آن به دنبال راهکار باشیم. همچنین برای کنترل دقیق مصرف داروهای مخدر باید یک برنامه ریزی از طرف بخش ها انجام شود که میزان داروی مورد نیاز بیماران دقیقا مشخص شود.
اختصاص برخی از داروها به ترالی کد پاراکلینیک ها مانند آزمایشگاه و تصویربرداری بر اساس دستورالعمل ها، آموزش به رانندگان آمبولانس و کمک بهیاران در خصوص نگهداری و حمل داروهای موجود در داخل آمبولانس و تغییرات در نحوه اختصاص سهمیه برخی داروها توسط داروخانه به اتاق های عمل از دیگر موضوع هایی بود که در کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی مطرح شد.
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

تصاویر

جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی جلسه کمیته اقتصاد دارو و درمان بیمارستان فارابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب