جلسه هم اندیشی در مجتمع بیمارستانی یاس

معاون درمان دانشگاه بر توجه بیمارستان ها به برنامه چهارساله عملیاتی معاونت درمان در تدوین برنامه های بیمارستان تاکید کرد

نشست هم اندیشی پیرامون چالش های موجود مجتمع بیمارستان یاس با حضور دکتر سعید ناطقی معاون درمان، دکتر آرش جعفریه رئیس بیمارستان، مدیران و روسای ادارات معاونت درمان و تیم مدیریتی بیمارستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، نشست هم اندیشی پیرامون چالش های موجود مجتمع بیمارستان یاس  با حضور دکتر سعید ناطقی معاون درمان، دکتر آرش جعفریه رئیس بیمارستان، مدیران و روسای ادارات معاونت درمان و تیم مدیریتی بیمارستان شنبه 27 آذر ۱۴۰۰ برگزار شد.
در این جلسه دکتر ناطقی گفت: این نشست ها به معنی بازدید و ارزیابی نیست بلکه هدف هم اندیشی به منظور رفع چالش ها و مشکلات موجود با کمک یکدیگر است. سید عرفان ترکش مشاور معاون درمان مسئول پیگیری این موضوع در معاونت درمان است که با معاون درمان یا مدیر بیمارستان ارتباط برقرار خواهد کرد بعد از جلسه چالش‌ها و مشکلات موجود با همکاری یکدیگر برطرف شود.
وی افزود: برنامه چهارساله عملیاتی معاونت درمان تدوین شده که بیمارستان می‌تواند از  این برنامه برای تدوین برنامه‌های خود کمک گرفته و  آن را مد نظر قرار دهد و  با ما در یک مسیر حرکت کند.  پوشش تغذیه در ICU، مشاوره‌های تخصصی،  راه اندازی کلینیک های تغذیه مجزا که در نهایت منجر به بهبود ارائه خدمات به بیماران می‌شود، از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این برنامه به آنها پرداخته شده است.

لزوم حرکت به سمت گردشگری سلامت 
معاون درمان دانشگاه اظهار داشت: در زمینه آزمایش ها ژنتیک در آینده نزدیک یکی از آزمایشگاه های دانشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع انتخاب خواهد شد که نمونه‌های بیماران به  خارج از دانشگاه ارسال نشود.  تعرفه کت لب نظارت دقیق و  بیشتری می‌خواهد که باید توسط تیم مدیریتی بیمارستان انجام شود. گردشگری سلامت یک ضرورت است که باید به این سمت حرکت کنیم . خدماتی از بیمارستان که پتانسیل ورود به این موضوع را دارد به معاونت درمان ارسال کنید . در فن بازار سلامت نیازمندی ها را با توانمندی های موجود در شرکت های داخلی تطبیق می دهیم تا  با رعایت استانداردها از محصولات داخلی خرید کرده و  صرفه جویی بیشتری صورت گیرد.
دکتر جعفریه به معرفی بیمارستان، فضای فیزیکی، خدمات در حال ارائه به بیماران، اقدامات مهم انجام شده، نقاط قوت ، چالش های موجود و میزان نیاز به متخصصان مختلف پرداخت و گفت: حضور معاون درمان و تیم همراه اتفاق خوبی است. دکتر ناطقی و دکتر گنجعلی خان با سابقه حضور در  بیمارستان، مشکلات را در بیمارستان لمس کرده و در جریان اتفاقات و فرآیندهای آن هستند و امیدواریم بتوانیم مشکلات عدیده ای را که بیمارستان‌ها با آن مواجه اند را برطرف کنیم.
وی افزود:  جابجایی فضا بلوک های زایمان از موضوعات مهمی است که برای ما نیز حائز اهمیت است و به دنبال تغییر بلوک ها بعد از رفع مشکل کمبود نیروی انسانی هستیم.
دکتر علی گنجعلی خان مدیر درمان دانشگاه گفت: در معاونت درمان کتاب فرایندهای تجهیزات پزشکی تدوین شده است. در زمینه تجهیزات پزشکی لازم است شتاب دهنده بیمارستان تعیین تکلیف شود ، دستورالعمل‌های برون سپاری که ابلاغ شده اجرایی شود.  کمیته دارو از اقتصاد درمان و تجهیزات پزشکی مستقل  شده و سه کمیته مجزا تشکیل شود. مشکل گاواژ در ICU   مشکل بزرگ است که باید برطرف شود.
وی افزود: فشار روی همکاران معاونت درمان برای انجام بازدید های تجمیعی زیاد است ، اما این کار در اولویت ما بوده که نتایج بازدید ها نیز به صورت تجمیعی به بیمارستان ارسال می شود و لازم است اصلاحات انجام شده در بیمارستان به معاونت درمان بازخورد داده شود.
مدیر درمان دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر زایمان بدون درد و خوشایندسازی زایمان دو موضوع مهم است که در موضوع خوشایندسازی بیمارستان یاس پیشتاز بوده و می تواند بهره‌برداری کنند. در این بیمارستان سرمایه ای وجود دارد که می‌تواند به عنوان فوکال پوینت در زایمان طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر گنجعلی خان در خصوص به گزارش عملکرد درآمد اختصاصی، کسورات پیگیری شده و منجر به نتیجه، اجرایی شدن نسخه نویسی الکترونیک و نسخه پیچی الکترونیک، زنجیره ارجاع ، عملکرد مقیمی، نیازمندان و بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت.
سیمین رنجبران مدیر امور پرستاری دانشگاه ضمن تشکر از همکاران بیمارستان در جنرال کردن یک بیمارستان تک تخصصی گفت: تبدیل بیمارستان تک تخصصی به جنرال کار بسیار دشواری است و با زحمات بسیار موفق به انجام این امر شدند.
رنجبران در خصوص تعداد کادر پرستاری و تخت،  فرایند جذب نیروی پرستار برای بیمارستان یاس،وضعیت بخش های بستری ارزیابی شده در سال  و ۱۴۰۰ آموزش و توانمندسازی کادر پرستاری توضیحاتی را ارائه کرد.
دکتر خدیجه ادبی معاون درمان بیمارستان گفت: ما در درمانگاه ها در زمینه حریم شخصی بیمار بسیار حساس هستیمو  تا حد امکان رعایت می کنیم اما با مشکلات فضای فیزیکی، ازدحام فراگیران و مراجعات زیاد بیماران مواجه هستیم.
دکتر زهرا مختاری مترون بیمارستان اولویت های آموزشی در زمان  بحران را  متفاوت دانست.
دکتر ادیب زاده مسئول فنی و ایمنی بیمار گفت: مجوز TL از بیمارستان‌ها گرفته شده و به مراکز بهداشتی دادند اما در موارد اورژانس با مشکل مواجه هستیم .
دکتر علیرضا عبدالهی مسئول اداره امور آزمایشگاه ها ضمن تشکر از جعفریه و زحماتشان گفت: در واگذاری آزمایشگاه به اهداف خود نرسیده ایم. هدف از واگذاری ارتقای تجهیزات، فعالیت کارکنان و رفع چالش ها بود که محقق نشده است. در بازدیدها و بر اساس چک لیست های موجود نواقصی وجود دارد که مهم‌ترین آنها عدم حضور مسئول فنی است.
وی افزود:  در خصوص پاتولوژی نیاز به زمان سنجی طرح برای جوابدهی وجود دارد. و این زمان نباید خیلی طولانی باشد. لازم است بارکد خوان برای بانک خون خریداری شود.   جوابدهی آنلاین و پیامک اطلاع رسانی نیز راه اندازی شود.
مرجانه تقوی رئیس اداره نظارت بر درمان بستری به بیان نکاتی پیرامون رسیدگی به شکایات، چالش‌های مربوط به واحدهای مختلف همچون کنترل عفونت، مددکاری، ایمنی بیمار، اورژانس، مدیریت فناوری اطلاعات، رادیوتراپی، پزشکی هسته ای، تغذیه، تصویربرداری و مدیریت بحران پرداخت.
معصومه زاهدی رئیس  اداره صدور پروانه ها موافقت اصولی در چند مورد مربوط به بیمارستان و درخواست های آنها را مطرح کرد.
الهه خالو نظری رئیس اداره مادر، نوزاد مامایی در خصوص چیدمان بلوک های زایمان، کمبود نیروی انسانی ماما، عدم ثبت صحیح اطلاعات در سامانه ایمان مطالبی را بیان کرد.
دکتر مظلومی در خصوص فن بازار سلامت گفت: مجموعه فن بازار شرکت هایی  است که در داخل در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و بین کارفرما و سازمان ها و این شرکت ها ارتباط را برقرار می کنیم.  همچنین با  معاونت درمان وزارت بهداشت و پارک علم و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای امضا شده که بخشی از بودجه خرید تجهیزات پزشکی از طریق این فن بازار صورت گیرد . بیمارستان ها می توانند به عنوان کارفرما در این فن بازار حضور داشته باشند و براساس استاندار های خود تعامل صورت گیرد.
دکتر منا کارگر از معاونت غذا و دارو در خصوص دوره های کموتراپی به صورت عملی و تئوری و شرایط بخش‌های شیمی درمانی سرپایی و نگهداری داروها و توزیع و اتاق تمیز و طبق آیین نامه توضیحاتی را ارائه داد.
دکتر کار گر در خصوص مراقبت های دارویی گفت: در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه موضوع واحد مراقبت های دارویی مطرح شده است که اقدامات را مرکز درمانی باید انجام دهند . در حال حاضر بیمارستان‌های دانشگاه شرایط  در سطح خدمات دارویی است و باید در سه سال آینده به سطح دوم رقابت‌های دارویی برسیم . به منظور اختصاص فضای فیزیکی در کنار تخته ویژه ICU،  جذب  ۳ داروساز بالینی در هر بیمارستان و دسترسی مشاهده نسخه داروساز در داروخانه در HIS لازم است انجام شود.
ارسال دستورالعمل های برون سپاری به بیمارستان، مشکلات فضای فیزیکی برای مجوز MRI و بازبینی نقشه ها، پیگیری پودرهای گاواژ از طریق معاونت غذا و دارو، از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب