هفتمین جلسه کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی برگزار شد

ادامه مبحث "رباتیک، پزشکی، توانبخشی، فناوری " در هفتمین جلسه کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر امور ایثارگران، به همت مرکز تحقیقات آسیب دیدگان جنگ، جلسه هفتم کارگاه مجازی فناوری‌های نوین پزشکی با ادامه مبحث "رباتیک، پزشکی، توانبخشی، فناوری و انسان" برگزار شد.

در این کارگاه که جمعه 9 دی 1401 با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر مجید اسلامی پژوهشگر پسا دکترای مرکز تحقیقات آسیب‌دیدگان جنگ با بیان خلاصه ای از مبحث جلسه گذشته در مورد رباتیک و کاربردهای آن در علوم مختلف به‌ویژه علوم پزشکی، رباتیک در توانبخشی پرداخت و تقسیم بندی عملکرد رباتیک در توانبخشی را در چهار دسته تشریح کرد:

ربات فعال: رباتی که از قبل برای حرکت اندام ها تنظیم شده است.

ربات غیر فعال: فاقد موتور الکتریکی می‌باشد، خود باعث حرکت اندام ها نمی‌شود ولی مانع بروز خطا در اندام‌های حرکتی می‌شود(به دلیل عدم وجود موتو الکتریکی و ایجاد امنیت در بیمار ترجیح داده می‌شود).

 ربات پاماتیک: دستگاهی که از طریق حس لامسه با کاربر ارتباط برقرار می کند.

ربات مربی: رباتی که حرکت را ردیابی می‌کند و بازخورد را ارائه می‌دهد.

دکتر اسلامی  به اهمیت به کارگیری علم رباتیک در حوزه درمان و انجام فعالیت های روزانه در کنار سایر فناوری‌های نوین در جهت تسریع بهبودی بیمار تأکید کرد و گفت: اینترنت اشیا در کنار رباتیک استفاده از ربات‌های توانبخشی را برای بیمار جذاب‌ترمی کند، واقعیت مجازی امکان دسترسی و ارزیابی از راه دور را برای پزشک در خصوص روند درمان بیماران و بهبودی بیمار فراهم می کند و نیز هوش مصنوعی در امر توسعه روزافزون ربات‌ها کمک کننده خواهد بود.

وی اشکال مختلف ربات ها را بر مبنای ربات‌های اندام انتهایی، ربات‌های اندام فوقانی-تحتانی و ربات‌های صفحه‌ای تقسیم کرد و توسعه شگفت‌آور ربات‌های جراح را غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: شاید آنچه در آینده حوزه رباتیک پیش می‌آیدغیرقابل پیش ‌بینی باشد و ربات‌ها به نوعی هم‌زیستی با انسان‌ها روی آورند. امروزه ربات‌هایی مشابه بدن انسان به نام زن‌بات)XEN-Bot( از جدیدترین مصنوعات رباتیک هستند؛ موجوداتی زنده که قابلیت برنامه‌ریزی و خود درمانی دارند. این ربات‌ها از بافت پوست و همچنین قلب قورباغه‌ آفریقایی به‌نام زنوپوس ساخته می شوند.

دکتر اسلامی ضمن اشاره به ربات‌های انسان‌نما با قابلیت حرکت و تعادل بالا گفت: رباتیک فضای کاری خیلی از مشاغل را برای انسان پر می‌کند و به‌نوعی تفکر انسان‌ها را در مسائل بیشتر و عمیق‌تر درگیر می کند.

در پایان جلسه دکتر اسلامی ضمن تأکید بر اهمیت توسعه فناوری‌های نوین به‌ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی‌کشور لزوم ایجاد کارگروه‌های مختلف دانشگاه‌ها در این حوزه را ضروری دانست. سپس وی به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ داد.

یاد آوری می‌گردد ادامه مباحث کارگاه‌های مجازی فناوری‌های‌نوین در پزشکی و مهندسی پزشکی از هفته آینده در روزهای سه‌شنبه از ساعت30/13 الی30/14 توسط گروه سلامت الکترونیک دانشکده پزشکی برگزار خواهد شد.

در جلسه سه شنبه 20 دی‌ماه بحث تندرستی از راه دور توسط دکتر اردلان شریعت عضو هیئت‌علمی دانشکده پزشکی علوم پزشکی تهران ارائه خواهد شد. شرکت علاقمندان در برنامه از طریق لینک اینجا بلامانع است.

حمیده شفاعی
تهیه کننده:

حمیده شفاعی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب