پیام معاون بهداشت به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی جمعیت

دکتر علیرضا اولیائی منش در پیامی فرا رسیدن هفته ملی جمعیت را تبریک گفت و هفته ملی جمعیت را فرصتی مناسب برای آموزش، اطلاع رسانی و اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی در زمینه ازدواج و فرزندآوری بیان کرد.

پیام معاون بهداشت به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی جمعیت ,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام معاون بهداشت به شرح ذیل است:
 دکتر اولیائی منش با تبریک فرا رسیدن هفته ملی جمعیت که با شعار « ایران جوان بمان» نام گذاری شده است گفت: جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشور ها به شمار رفته و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی- اجتماعی را برای آن کشور فراهم می کند. کشور ما سال ها دارای جمعیت جوان بوده و همچنان لازم است این ثروت حفظ و صیانت شود. متاسفانه در سال های اخیر شاهد روند نزولی جمعیت وکاهش میزان باروری در همه سنین از جمله گروه های سنی جوان بوده ایم و پیش بینی می شود در سال 1420 (در یک دوره بیست ساله)، جمعیت سالمندان کشور حدودا دو برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است. در حال حاضر کشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی  قرار گرفته است که تا 30 سال آینده تداوم خواهد داشت. بدیهی است بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است و با برنامه ریزی های اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.
  در اردیبهشت سال 1393 مقام معظم رهبری سیاست های کلی جمعیت  را در 14 بند ابلاغ کردند و بر اساس آن لازم شدکه برای رسیدن به جمعیتی پویا و بالنده و با تاکید بر نقش مهم جوانی جمعیت در پیشرفت کشور، برنامه ریزی جامع و سیاست های حمایتی برای اجرای برنامه ها با رویکرد ترویج فرزندآوری به منظور جلوگیری از پیری جمعیت و استفاده از پنجره فرصت جمعیتی انجام شود.در همین راستا در سال  1400 نیز  قانون « حمایت از خانواده  وجوانی جمعیت » در جهت حفظ و صیانت از جمعیت به دستور رییس محترم جمهور ابلاغ شد.
دکتر اولیائی منش  هفته ملی جمعیت را فرصتی مناسب برای آموزش، اطلاع رسانی و اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی در زمینه ازدواج و فرزندآوری دانست و ابراز امیدواری کرد تا با برنامه ریزی های مناسب و  اجرایی سازی  و تبیین مفاد  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  و با توجه به ظرفیت های موجود بتوانیم گام موثری در خصوص دستیابی به جامعه ای پویا و بالنده برداریم.

دکتر علیرضا اولیائی منش
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب