سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته بهداشت روان: سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست

دکتر اولیائی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیامی به مناسبت هفته بهداشت روان نوشت: انسان از دو بعد جسم و روح تشکیل شده که باید از هر دو بعد محافظت نماید و نیازهای هر دو را برآورده سازد. انسان مضطرب افسرده و بحران زده قرن حاضر بیش از هر زمان به سلامت روان نیازمند است.

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته بهداشت روان دکتر علیرضا اولیایی منش ,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، پیام دکتر علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت به مناسبت هفته بهداشت روان به شرح ذیل است:
دهم اکتبر از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان «روز جهانی بهداشت روان» ‌ نامگذاری شده است. این فدراسیون برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را انتخاب می‌ کند. در ایران  (۱۸ تا ۲۴ مهر) به نام هفته بهداشت روان نام گذاری شده است و عمده‌ ترین هدف در این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.

شعار امسال روز جهانی بهداشت روان «سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست»
سلامت روان جامعه، از دو بعد سلامت روانی جامعه و سلامت روانی گروه‌ های خاص مورد توجه قرار می‌ گیرد. از مهم‌ ترین مسائل مربوط به سلامت روان، بحث پیشگیری و ارتقای سلامت روان است، که هدف آن کاهش بروز، طول مدت و ناتوانی ماندگار اختلالات روانی است.
ولی متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان بهداشت و بیماری‌ های روانی با وجود نقش عمده آنها در سلامت عمومی، در درجه اهمیت پایین‌تری نسبت به سلامت و بیماری‌ های جسمانی واقع شده و مورد غفلت قرار گرفته است. انسان از دو بعد جسم و روح تشکیل شده است که باید از هر دو بعد محافظت نماید و نیازهای هر دو را برآورده سازد. انسان مضطرب افسرده و بحران زده قرن حاضر بیش از هر زمان به سلامت روان نیازمند است.
  یکى از شرایط لازم براى دست‏ ‌ یابى به سلامت روان، برخوردارى از یک نظام ارزشى منسجم است. ارزش‌ ها، اساس و بنیان یکپارچگى شخصیت ‏ سالم و سازمان‏ دهنده‌ هاى اصلى اعمال و رفتارهاى انسان به شمار مى‌ روند. دین با دارا بودن چنین نظام ارزشی موجبات سلامت جسمی و روانی و ارتقای بهداشت روان را فراهم می‌ کند.
پیشگیری از اختلالات روانی در دو سطح صورت می‌گیرد. در سطح اول پیشگیری توسط بهورزان و مراقبین سلامت صورت می‌ گیرد که به ارائه خدماتی نظیر: ارزیابی اولیه سلامت روان، سلامت اجتماعی و مواد و الکل و دخانیات می‌پردازند که با هدف جلوگیری از بروز بیماری از طریق حذف عوامل سبب ساز و کاهش عوامل خطرساز است. در سطح دوم پیشگیری توسط کارشناسان سلامت روان و پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت در راستای شناسایی زودرس و درمان سریع بیماری یا اختلال به منظور کاهش شیوع اختلال از طریق کوتاه کردن مدت آن برای تمامی گروه‌ های سنی صورت می‌ پذیرد.
  به طور کلی سلامت روان حق مسلّم همه افراد جامعه است و این فرهنگ اهمیت دادن به سلامت روان، باید در جامعه نهادینه شود. هدف از برگزاری هفته سلامت روان، افزایش توجه و آگاهی بخشی درخصوص موضوع سلامت روان در بین مردم و مسئولان جامعه است؛ و باید همانند سلامت جسم، سلامت روان نیز برای همگان مورد اهمیت قرار گیرد، تا جامعه‌ ای پرنشاط و سالم داشته باشیم.
در تمامی مراکز و پایگاه‌ های تحت پوشش خدمات مختلفی به صورت رایگان در حوزه سلامت روان  ارائه می‌شود. خدماتی شامل: غربالگری و مدیریت  اختلالات  روانپزشکی، غربالگری و مدیریت خشونت خانگی، غربالگری و مدیریت اعتیاد انجام می‌ شود.

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب