کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر: عوامل تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدانها، میوه ها و سبزی‌ها، فیبرهای غذایی، اسیدفولیک و ویتامین D و کلسیم از عوامل تغذیه‌ای پیشگیری‌کننده از ابتلا به سرطان هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، زهره حاتمی، کارشناس تغذیه شبکه در این خصوص گفت: آنتی ا کسیدانها گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند که رادیکال های آزاد (عوامل ایجادکننده سرطان) را در بدن از بین برده و یا مانع از شکل گیری آنها می شوند و مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: ویتامین های،C، E کاروتنوئید ها و سلنیوم که در مرکبات، فلفل سبز، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، بروکلی و سیب‌زمینی شیرین، ذرت، مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته،) زیتون، سبزی های برگ‌دار و سبز، روغن های گیاهی و سبوس گندم، هویج، میوه های نارنجی‌رنگ، کدوحلوایی، طالبی، سبزی های سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم‌مرغ، گریپ فروت هندوانه، ماهی و غذاهای دریایی، قلوه، جگر یافت می شوند. 
وی در ادامه افزود:  احتمال بروز برخی از سرطان ها در افرادی که روزانه حداقل ۵ واحد (حدود ۴۰۰ گرم) میوه و سبزی مصرف می کنند کمتر است. یک واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط یا یک لیوان میوه حبه‌ای یا یک‌چهارم از طالبی و معادل آن خربزه یا هندوانه و یک واحد سبزی معادل یک لیوان سبزی برگی خام یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد. میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات سبوس‌دار حاوی فیبر هستند و افزایش مصرف فیبر با کاهش بروز سرطان به‌ویژه سرطان های دستگاه گوارش ارتباط دارد. انواع مواد غذایی حاوی فیبر عبارت‌اند از: گندم و جو کامل، سبوس، گندم، دانه‌ها، مغزها، سبزی‌ها، سیب، انگور، آلو، مرکبات و سایر میوه‌ها، جو، جو دو سر، سبوس جو دو سر، حبوبات، انواع لوبیا و نخود. فیبرها کاهش‌دهنده کلسترول بد خون  (LDL ) بوده و همچنین سبب پیشگیری از یبوست می شوند.
حاتمی از ارتباط بین مصرف منابع غذایی غنی از فولات مانند حبوبات، سبزی‌های برگی مانند اسفناج و مرکبات و اثبات آنها با کاهش انواعی از سرطان گفت و افزود: تحقیقات رابطه افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم را با کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و سینه نشان داده است.
 
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات قالب