نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه تشکیل شد

تاکید دکتر کریمی بر نظارت توزیع مناسب بیماران در بیمارستان‌ها

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، برنامه‌ها و فعالیت‌های بیمارستان امیراعلم و وضعیت بیمارستان‌ها در پاندمی کووید 19 موردبررسی قرار گرفت.

گالري عکس
در این نشست که یکشنبه 26 مهر 99 در سالن مدافعان سلامت برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، بابیان اینکه بیمارستان‌های دانشگاه، درحد امکانات و بضاعت خود تلاش می‌کنند آسیبی به بیماران نرسد افزود: دانشگاه با بیش از سه میلیون جمعیتی که تحت پوشش دارد؛ برشی از استان تهران است و تقسیم‌بندی مناسب و پذیرش بیماران در سایر بیمارستان‌ها براساس پیگیری‌های ستاد مقابله با کرونا استان تهران انجام می‌شود. لذا آمارهای دانشگاه به این ستاد ارائه می‌شود تا براساس نظارت و گشت‌های شبانه‌ای که از بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی  صورت می‌گیرد بر نحوه توزیع بیماران توجه بیشتری شود.

پرهیز از افراط‌وتفریط در خدمت‌رسانی

دکتر کریمی با تأکید بر پرهیز از افراط‌وتفریط در عملکرد بیمارستان‌ها گفت: درحال حاضر علاوه بر بیماران مبتلابه کووید 19، بیماران بسیار دیگری به بستری و جراحی نیاز دارند. هزاران هزار بیمار دچار سکته و آپاندیس و یا اصابت جسم خارجی به چشم، گوش و حلق و بینی می‌شود که نیاز به جراحی دارند لذا باید بتوانیم به این بیماران نیز خدمت‌رسانی کنیم.

امیراعلم؛ بیمارستان جنرال آموزشی

رئیس دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت بیمارستان امیراعلم و با تأکید براینکه امیراعلم باید یک بیمارستان جنرال آموزشی باشد گفت: به دلیل شرایط سنی که دارم؛ بیمارستان امیراعلم را به‌خوبی می‌شناسم. این مرکز درگذشته بیمارستان جنرال آموزشی بسیار خوب و  بخش‌های خون، جراحی، گوارش، قلب و داخلی آن جز بهترین بخش‌های دانشگاه بود. درحال حاضر نیز این بیمارستان باید پاسخگوی خدمات جنرال به مردم شهر باشد و اگر موانعی در این زمینه وجود دارد دانشگاه کمک می‌کند که برطرف شود.

به‌کارگیری استراتژی‌های مدیریتی؛ راهکار حل مسائل

دکتر کریمی مهم‌ترین راهکار حل مسائل را به‌کارگیری استراتژی‌های مدیریتی دانست و گفت: بیمارستان‌های دانشگاه باید برای ویزیت بیماران برنامه داشته باشند و اگر پزشکی بیمار کمتری می‌بیند با او صحبت و مشکلاتش را بررسی کنند.  

 


برای هیئت‌علمی وقت کافی صرف کنید

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود، خطاب به رئیس بیمارستان امیراعلم گفت: به‌منظور ارتقا امیراعلم، لازم است برای اعضای هیئت‌علمی و فراگیران و توجه به مسائل آموزشی و درمانی و... آنان وقت کافی را صرف کنید. لذا توصیه می‌کنم در کنار کار درمانی خود، جلساتی را به این منظور و همچنین نشست‌های هیئت‌رئیسه بیمارستان را به‌صورت هفتگی برگزار و از معاونان دانشگاه دعوت کنید در این جلسات شرکت کنند.

نقش تجربه، انرژی و صرف وقت دکتر عبدالهی در موفقیت امیراعلم

رئیس دانشگاه با قدردانی از تلاش‌های دکتر عبدالهی، به شرایط خاص جابه‌جایی مسئولان بیمارستان امیراعلم اشاره کرد و گفت: ما مجبور شدیم در فاصله زمانی کوتاهی رئیس، مدیر و مترون بیمارستانی با این قدمت را جابه‌جا کنیم و همه این‌ها در بحران کووید 19 اتفاق افتاد. طبیعی است دکتر عبدالهی که در چنین شرایط مسئولیت پذیرفتند دچار چالش‌هایی باشند. اما باتوجه به تجربه، صداقت، انرژی و تمام‌وقتی که ایشان صرف این کار می‌کنند بیمارستان به وضعیت مطلوب می‌رسد.

مسئولیت بیمارستان و حوادث گریزناپذیر آن

دکتر کریمی بابیان اینکه، حوادث همیشه در کمین رئیس، مدیر و مترون بیمارستان است افزود: دانشگاه حتماً از بیمارستان امیراعلم حمایت و به جذب نیروی موردنیاز بخش‌های داخلی و جراحی این بیمارستان کمک می‌کند؛ تا این بخش‌ها دچار آسیب نشوند.

نشستی دوستانه برای حل مسائل امیراعلم

رئیس دانشگاه، هدف از تشکیل این نشست را کمک به  رفع مسائل امیراعلم دانست و خطاب به دکتر عبدالهی گفت: هدف از این نشست ارزیابی کار شما نیست. همه ما می‌دانیم در چه شرایطی این مسئولیت را قبول کردید. اگر بنا به ارزیابی باشد باید 5 سال دیگر این اتفاق بی افتد. این یک نشست دوستانه است که بتوانیم مسائل امیراعلم را حل کنیم. به شما خسته نباشید و خداقوت می‌گویم.

بررسی فعالیت‌های  بیمارستان امیراعلم
سپس دکتر حامد عبدالهی رئیس بیمارستان امیراعلم گزارشی از وضعیت این بیمارستان را ارائه کرد و  با اشاره به تاریخچه آن گفت: ساختار اولیه بیمارستان در سال 1295 توسط دکتر امیرخان امیراعلم بناگذاشته شد و این مرکز دومین بیمارستان قدیمی شهر تهران است.
دکتر عبدالهی مجتمع بیمارستانی امیراعلم را نخستین مرکز ارجاع تخصصی و فوق تخصصی جراحی سرو گردن در کشور دانست و گفت: این مرکز با 223 تخت، خدمات تخصصی و فوق تخصصی را به بیماران ارائه می‌دهد.
رئیس بیمارستان امیراعلم با مقایسه درصد اشغال تخت این بیمارستان در سال‌های 98 و 99، به چالش‌های آن اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های آینده این مرکز بهسازی فضای اورژانس است  تا بتوانیم رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان را افزایش دهد.

بیان دیدگاه اعضای هیئت‌رئیسه

دکتر فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه، با اشاره به افزایش بار بیماران مبتلابه کووید 19 گفت: از ابتدای پاندمی این بیماری، بیمارستان‌های دانشگاه بیشترین میزان بستری را داشتند و این روند همچنان روبه افزایش است.
وی مهم‌ترین مسئله بیمارستان‌ها را کمبود تخت و مسائل مربوط به نیروی انسانی دانست و با اشاره به راهکار استقرار پزشک مقیم در بیمارستان‌ها گفت: با رویکرد مقیمی، بیمارستان‌ها می‌توانند ویزیت بهتر، ترخیص به هنگام تر و میزان مرگ‌ومیر کمتری داشته باشند.

 انتخاب رابط خیرین توانمند در جلب مشارکت های مردمی
دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه، بر به‌کارگیری ظرفیت خیرین در بیمارستان‌ها تأکید کرد و گفت: لازم است دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها، رابط خیرین  را از بین معاونان خود انتخاب کنند که بتوانند مشارکت‌های اساتید و مردمی را جلب کنند. مشارکت‌های خیرین و سمن‌ها می‌توانند بخش قابل‌توجهی از نیازهای مراکز را تأمین کند.

ضرورت توجه به سیستم نوبت دهی و کلینیک های ویژه 

دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزش دانشگاه نیز پیشنهاد داد:  برای مدتی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نظام بهداشت با توجه به شیوه‌نامه‌های WHO  تقویت شود. وی همچنین بر ارتقا سیستم نوبت‌دهی و توجه به کلینیک‌های ویژه تأکید کرد.

ضرورت حمایت بیشتر مسئولان از بیمارستان های درگیر کووید 19

دکتر خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، با اشاره به افزایش مراجعه بیماران بدحال به اورژانس بیمارستان‌ها گفت: پیک مرگ‌ومیر این 10 روز را، در این 8 ماه تجربه نکرده بودیم و این مسئله جدی است که باید به آن توجه کنیم.
وی افزود: در این شرایط بیمارستان‌هایی که با حداکثر ظرفیت خود زیربار پذیرش بیماران کووید 19رفته‌اند؛ برای ادامه فعالیت خود نیاز به حمایت‌های بیشتر مسئولان دارند.

استفاده حداکثری از ظرفیت های بیمارستان امیراعلم
دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، نیز بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بیمارستان امیراعلم تأکید کرد و گفت: از طریق نیازسنجی می‌توانیم اثربخشی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *