توصیه های فوق تخصص ریه و بیماری های تنفسی بیمارستان سینا در خصوص جلوگیری از سرایت بیماری کرونا ویروس

دکتر سمیرا کفان، فوق تخصص ریه و بیماری های تنفسی به بیان نکاتی در خصوص مقابله با بیماری کرونا ویروس پرداخت.

دکتر سمیرا کفان، فوق تخصص بیماری های ریوی و تنفسی بیمارستان سینا

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا، دکتر سمیرا کفان، فوق تخصص ریه و بیماری های تنفسی بیمارستان سینا در گفتگو با روابط عمومی این مرکز توصیه هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس را مطرح کرد که با هم می خوانیم.
با توجه به وضعیت فعلی کرونا در کشور و قدرت سرایت ویروس در مورد راه های سرایت و راه های ابتلا به آن توضیحاتی را خدمتتان ارائه می کنم.
یکی از شایع ترین راه های ابتلا به کرونا ویروس تماس دست ها با سطوح آلوده است. پس با توجه به این که ویروس می تواند ساعت ها و روز ها روی سطوح باقی بماند توصیه می شود که سطوح آلوده مثل دستگیره های در، کلید های آسانسور و گوشی های موبایل که تماس با آن اجتناب ناپذیر است در طی روز چندین نوبت با مواد ضدعفونی کننده و یا آب و صابون شست و شو داده شود. در مواردی که این امکان وجود ندارد توصیه می شود که از دستکش استفاده و مراقبت شود که دستکش یا دست ها با چشم، بینی، دهان و صورت تماس پیدا نکند.
یکی دیگر از راه های انتقال که بسیار مطرح است از طریق قطرات تنفسی است که توصیه می شود هنگام عطسه و سرفه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی گرفته و بعد از استفاده، دستمال را در سطل زباله درب دار انداخته و در صورتی که دستمال کاغذی در دسترس نبود  با سطح داخلی آرنج می توان دهان و بینی رو بپوشاند و به این ترتیب از انتشار ویروس جلوگیری کرد.
در مورد استفاده از ماسک ها چندین نکته مد نظر است. ماسک های معمولی به مدت 2 ساعت قابل استفاده هستند  قبل از اینکه ماسک روی صورت قرار گیرد باید دست ها را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی با پایه الکل تمیزکرد.
زمانی که ماسک از روی صورت بر داشته می شود باید مراقب بود که دست ها با سطح خارجی ماسک تماس پیدا نکنند چون ممکن است آلودگی بر روی سطح ماسک  وجود داشته باشد. و بعد از استفاده از ماسک باید آن را داخل سطل زباله در دار اندخت.
و اما ماسک های فیلتر دار 8 تا 12 ساعت قابل استفاده هستند و حتما باید مراقب بود که در زمان برداشتن ماسک از روی صورت دست با قسمت فیلتر یا سطح خارجی ماسک تماس پیدا نکند.
در صورتی که قرار است از ماسک مجدد استفاده شود بعد از برداشتن ماسک از صورت می توان ماسک را در یک کیسه نایلونی در بسته نگهداری کرد.
یکی دیگر از راه های ابتلا به ویروس کرونا تماس با افراد مبتلا است. ممکن است فردی از افراد خانواده به کرونا ویروس مبتلا شده باشد و حال یا از بیمارستان ترخیص شده و یا به دستور پزشک در خانه تحت مراقبت قرار می گیرد و در قرنطینه به سر می برد.
برای این دست از خانواده ها توصیه می شود که اتاقی مجزا برای بیمار در نظر گرفته شود که از تهویه مناسب برخوردار است.
بیمار سعی کند به ندرت از اتاق و بنا به ضرورت خارج شود و در صورتی که دیگر افراد خانواده با فرد مبتلا در فضای مشترک قرار می گیرند باید فضا دارای تهویه مناسب باشد.
اما اگر امکان برخورداری بیمار از اتاق و تخت مجزا نیست فرد بیمار با دیگر اعضا خانواده حداقل فاصله یک متر را رعایت کند.
در خصوص ظروف بیمار مانند قاشق، چنگال باید مجزا از دیگر افراد خانواده بوده و بعد از استفاده با آب و مایع ظرفشویی به صورت جدا از سایر ظروف شسته شود.
توصیه می شود که یک نفر که از بیماری زمینه ای برخوردار نیست مراقبت از بیمار را بر عهده بگیرید.و لازم است مکان هایی که افراد با فرد بیمار به صورت مشترک استفاده می کنند در طی روز چندین نوبت با آب و صابون و محلول ضدعفونی کننده با پایه الکلی گندزدایی شود.
در صورتی که محلول ضدعفونی در دسترس نبود می توان با ترکیب یک لیوان وایتکس با 9 لیوان آب جوشیده سرد شده محلول ضدعفونی تهیه کرد.در مورد سرویس های بهداشتی هم توصیه می شود که حداقل یکبار در روز سطوح کاملا ضدعفونی شود.
ابتدا باید با موادی که به صورت معمول برای نظافت استفاده می شود سطوح را تمیز و سپس به کمک محلولی که پیش از این توضیح داده شد محل را ضدعفونی کرد.
در مورد سطوحی هم که بیمار با آنها در تماس است  مثل میز و صندلی و کناره های تخت نیز توصیه می شود که ضدعفونی انجام شود و همچنین دستگیره های درب نیز باید در طی روز چندین نوبت ضدعفونی شود.
توصیه می شود در هنگام شستشوی دست با آب و صابون، شیر آب نیز شسته و سپس بسته شود و بعد از شستن دست ها برای خشک کردن بهتر است به جای استفاده از حوله، دستمال کاغذی مورد استفاده قرار گیرد.
با آرزوی سلامتی برای شما ان شاء الله با رعایت این توصیه ها بتوانیم از میزان سرایت بیماری کاسته و آن را کنترل کنیم.

 

رضا  آسیابی
تهیه کننده:

رضا آسیابی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *