فرصت های واکسیناسیون در ایمنی جامعه در مناظره با مخالفان

دکتر اکبر فتوحی: ویروس کرونا بسیار نانجیب و واکسن آن بسیار نجیب است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با اشاره به سابقه دویست ساله تولید واکسن در دنیا، گفت: زمان نقش بسیار کلیدی دارد و تا به امروز این واکسن ها نجیب بوده اند و عوارض جدی برای بشر نداشته اند.

دکتر اکبر فتوحی 
 دکتر اکبر فتوحی,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست فرصت‌های واکسیناسیون در ایمنی جامعه و مناظره با مخالفان واکسیناسیون کرونا که با حضور دکتر «حسین قناعتی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونان بهداشت و تحقیقات و فناوری و چند تن از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه به‌عنوان موافق و اعضای تشکل حوزوی سعداء به‌عنوان مخالف برگزار شد، دکتر آرش سیفی عضو هیئت‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید محمد جزایری عضو هیئت‌علمی گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت، دکتر طلعت مختاری آزاد عضو هیئت‌علمی گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت، دکتر حمید عمادی کوچک رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر امیرحسن زرنانی عضو هیئت‌علمی گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت، دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مهرداد کریمی عضو هیئت‌علمی دانشکده طب ایرانی، دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه دکتر حمید سوری عضو هیئت‌علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این جلسه شرکت کردند. 
در این جلسه که  10 آبان 1400 در سالن شورای حکیم سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد؛ دکتر اکبر فتوحی اپیدمیولوژیست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا واکسن‌ها به‌قدر کافی ایمن هستند؟ گفت: سال پیش برای واکسن داشتیم تصمیم می‌گرفتیم و البته تصمیم سختی بود، از طرفی ویروس کرونا بیماری کشنده و گسترده‌ای است.
وی ادامه داد: آمار رسمی 125 هزار تن مرگ، قطعاً کم نیست و این بیماری بعضی از روزها مرگ کشور را دوبرابر می‌کند پس یک بیماری معمولی نیست، از آن طرف واکسن‌های مختلف در دنیا میلیاردی تزریق شده است و اگر از من بپرسید که آیا ایمن هستند یا نه و اینکه ما در کشور چه‌کارهایی داریم انجام می‌دهیم توضیح خواهم داد. 
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در دنیا «نظام‌های مراقبتی خیلی جدی روی واکسن ها» کار می کنند و زمانی پدر واکسیناسیون جهان یعنی کسی که هفت تا ده تا واکسن مطرح دنیا را  کشف کرده بود بیان کرد که اگر یک واکسنی سه میلیون زده شود؛ نفس راحتی می‌کشم چرا که اگر قرار بود کار خطرناکی شود روی همان سه میلیون اولیه صورت میگرفت.
وی تصریح کرد: بعضی از این واکسن‌ها میلیاردی در دنیا تزریق شده و این که قرار بود این واکسن‌ها عوارض جدی از خود نشان دهند، مطمئناً طور دیگری اقدام می‌شد، به‌صورت مکرر سؤالات متعددی در خصوص واکسن مطرح می‌شود ولی باید به سمت این برویم که ادبیات موضوع را پیگیری کنیم، در دنیا نظام مراقب جدی است. 
دکتر فتوحی با اشاره به اینکه در کشور ما دو نظام مراقبت جدی وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: نظام مراقبت فعال و دیگری نظام مراقبت غیرفعال داریم، نظام مراقبت غیرفعال این است که افراد خودشان اعلام کنند که بر اثر زدن واکسن فوتی صورت‌گرفته و یا اینکه سکته کرده‌ام افراد می‌توانند به سایت‌ها مختص این فرایند مراجعه و اعلام کنند. اما یک نظام مراقبت فعالی هم در کشور وجود دارد اینکه برای همه‌ی واکسن‌هایی که در کشور تزریق می‌شود در ابتدا برای هر واکسن 30 هزار نفر وارد فاز مطالعاتی می‌شوند و در طی روزها و ماه‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرند و در سامانه مربوطه اطلاعات درج می‌شود.  
وی تاکید کرد: اتفاقی که همیشه باید نگرانش باشیم «اتفاق هم‌زمان کشوری» است که به طور متوسط افراد زیادی فوت می‌کنند را باید رصد کنیم که علت افزایش این مرگ‌ومیرها ناشی از تزریق واکسن بوده و یا اینکه فرد به علت مرگ طبیعی فوت کرده است. واکسن‌های مختلف در جوامع مختلف به‌صورت بسیار گسترده تزریق شده اما واقعیت این است که این «بیماری خودش بسیار نانجیب و واکسن‌ها بسیار نجیب» هستند.  
دکتر فتوحی متذکر شد: در انواع واکسن‌ها هیچ‌کدام عارضه‌های آن‌چنانی رخ نداده اما ممکن است در نیم درصد افراد «ترومبوز» اتفاق بیفتد اما باید گستردگی بیماری را بررسی کرد. در تمام کشورهای دنیا از جمله؛ ژاپن، کره و ... تزریق واکسن انجام شده و اگر نگرانی وجود داشت در آن کشورها هم نقدهایی انجام می‌گرفت. ما در دنیا سابقه دویست ساله واکسن داریم و اما در این شرایط زمان نقش بسیار کلیدی دارد و تا به امروز این واکسن‌ها نجیب بوده‌اند و عوارض جدی برای بشر نداشته‌اند.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

تدوین گر

فیلم ها

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *