آغاز واکسیناسیون آنفولانزا در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر دهقان: برای پیشگیری از طغیان بیماری آنفولانزا و کووید در فصول سرد سال واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضروری است

دکتر سید علی دهقان منشادی سرپرست مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار این مرکز گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی ویروسی امسال باید خیلی هوشیار تر باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر سید علی دهقان منشادی سرپرست مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) پنج شنبه 29 مهر 1400 در گفت و گو با خبرنگار این مرکز در خصوص علائم و راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا توضیح داد: بیماری آنفولانزا یک بیماری دستگاه تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. این بیماری طیف مختلفی از تظاهرات بالینی علائم خفیف تنفسی مثل علائم شبه سرماخوردگی، بدن درد، تب، ضعف، بی حالی تا درگیری شدید ریه را دارد که می تواند منجر به نارسایی تنفسی و حتی فوت بیمار شود.

وی در خصوص میزان خطر ابتلا به این بیماری در افراد مختلف گفت: بسیاری از افراد به ویژه افراد با سیستم ایمنی سالم که بیماری زمینه ای خاصی ندارند این بیماری را بدون عارضه طی می کنند، ولی افراد خاصی هستند که آنفولانزا در آنان به اشکال شدیدتر بروز می کند و این افراد باید همه ساله واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

دکتر دهقان در ادامه افزود: معمولا شروع فصل آنفولانزا در کشور ما از اوایل آبان ماه است و در ماه های سرد سال آذر و دی ماه به اوج خود می رسد که به تدریج از بهمن تا اوایل بهار شاهد کاهش موارد بیماری آنفولانزا هستیم. واکسیناسیون آنفولانزا معمولا قبل از شروع فصل آنفولانزا انجام می شود. خوشبختانه به همت مسئولان مربوطه، وزارت بهداشت و سایر ارگان ها این واکسن به موقع در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت. در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) هم با تمهیدات همکاران معاونت های درمان و پشتیبانی و مدیریت پرستاری این مرکز از آغاز هفته جاری واکسیناسیون آنفولانزا برای کارکنان و واکسیناسیون دوز بوستر کووید برای کادر درمان و بیماران خاص از هفته گذشته در حال انجام است.

این عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه با اشاره به شباهت های بیماری آنفولانزا به کووید 19 و سایر بیماری های تنفسی ویروسی (سرماخوردگی و سینوزیت) و بیماری های غیر عفونی (آلرژی) گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی ویروسی امسال باید خیلی هشیار تر باشیم. خیلی از بیماری های تنفسی ویروسی درمان خاصی ندارند ولی برای آنفولانزا درمان وجود دارد. مهم ترین نکته ای که باید توجه کنیم انجام واکسیناسیون برای کووید و همینطور واکسیناسیون برای آنفولانزا و در کنار آن توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و سایر موارد پیشگیرانه اعم از رعایت فاصله گذاری فیزیکی و عدم رفتن به سفرهای غیرضروری است. تا باطغیان آنفولانزا و کووید در فصول سرد سال مواجه نشویم و کمک کنیم میزان ابتلا به سایر بیماری های تنفسی ویروسی کمتر شود.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *