دکتر زنده دل: نحوه آموزش درست و مراقبت های پیشگیرانه بار مراجعه کنندگان بیمارستان را برای کرونا ویروس کاهش می دهد

معاون آموزشی بیمارستان ضیاییان، استراحت در منزل، مصرف مایعات بیشتر، ضد عفونی و شستن مکرر دست ها را اساس درمان در همه عفونت های ویروسی عنوان کرد.

دکتر ابوالفضل زنده دل معاون آموزشی مرکز آموزشی و درمانی ضیاییان با اشاره به اینکه بیمارستان ضیاییان در یک منطقه پرجمعیت و شلوغ قرار گرفته و ارائه خدمت می کند، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: این مرکز آموزشی و درمانی یکی از معدود مراکز دولتی در این منطقه است که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و خدمات مطلوبی را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد، اعضای هیات علمی و کادر درمانی همگی به صورت علمی مشغول ارائه خدمات درمانی هستند . بار مراجعین به این مرکز خیلی زیاد است و به صورت 24 ساعته فعال است.  
دکتر زنده دل افزود: بیماری ویروسی کرونا در حال حاضر به یک اپیدمی و بحران اجتماعی تبدیل شده است و بیشتر از این جهت تبدیل به بحران شده که توصیفات بعضا اغراق آمیز و ناشناخته ای از آن ارائه می شود. 
وی یادآور شد: می دانیم که بسیاری از بیماری های ویروسی فصلی اساساً نیازی به درمان اختصاصی ندارند و در حدود 80 تا 90 درصد موارد بدون عارضه و خودبخود بهبود می یابند.حتی برخی عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا که درمان اختصاصی نیز دارند برای اغلب بیمارانی که با این بیماری در شکل های خفیف تا متوسط به درمانگاه مراجعه می کنند، نیازی به ارائه درمان های اختصاصی وجود ندارد چون اغلب افراد با توجه به سیستم ایمنی سالم بدن خود می توانند بر بیماری فائق آمده و فقط نیازمند درمان نگهدارنده برای علائم خود ( مانند سرفه و گلودرد) هستند. 
این متخصص داخلی ادامه داد: وقتی مطرح می شود که یک عفونت ویروسی درمان ندارد  و روی آن تاکید و بزرگنمایی می شود، خودش ذهنیت بدی در جامعه ایجاد میکند و بار روانی منفی فراوانی به آن تحمیل می کند.
آنفلوآنزای فصلی را تصور کنید، مدتی است که هر سال در فصل سرما با آن دست به گریبان هستیم. با وجود داشتن درمان اختصاصی چه تعداد افراد ضعیف جامعه بر اثر ابتلا به این بیماری فوت می کنند!، آیا در این مورد حساسیت و تبلیغاتی به این شدت در سطح جامعه دیده ایم، طوریکه دچار کمبود بحرانی محلول های ضدعفونی یا ماسک و... شویم و بار استرسی فوق العاده ای بر جامعه تحمیل شود؟! 

استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند
معاون آموزشی بیمارستان ضیاییان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مرکز برای بیماران مشکوک به کرونا ویروس، تصریح کرد: تریاژ مشخصی را به بیماران تب دار همراه با علائم حاد تنفسی و تنگی نفس اختصاص دادیم.معیار پذیرش نیز وجود علائمی چون درگیری ریه ها در گرافی قفسه صدری و پایین بودن اکسیژناسیون خون بود که این بیماران بعنوان فرد قویا مشکوک در بیمارستان بستری و تحت نمونه گیری و درمان قرار می گیرندوهمچنین برای سایر مراجعین به تریاژ مخصوص این بیماری، که مورد جدی برای بستری نداشتند، پمفلت های آموزشی تحویل آنها شد و بر لزوم استراحت در منزل و رعایت جنبه های پیشگیری در جامعه و خانواده تاکید شد. 
وی افزود : جامعه پزشکی به عنوان خط مقدم برخورد با این بحران می تواند با ارائه اطلاعات واقعی و علمی ازبیماری و نیز توصیه های لازم جهت پیشگیری به هر شکل ممکن، تا حدود زیادی از بار روانی منفی ایجاد شده درجامعه بکاهد و ان شاالله هر چه سریعتر به سمت مهار کامل و کنترل این بیماری پیش خواهیم رفت.
 
الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *