راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی مشاوره و مداخلات روان‌شناختی و روان‌پزشکی ویژه بیماران کرونا و خانواده افراد فوت‌شده

اولین مرکز تخصصی مشاوره و مداخلات روان‌شناختی و روان‌پزشکی ویژه بیماران کرونا و خانواده افراد فوت‌شده با حضور رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران و مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در مرکز مهرگان به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

زهرا مرتضوی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی این مرکز گفت: امروزه شاهد درگیری بسیاری از افراد جامعه در خصوص نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا هستیم و افرادی هم هستند که به کرونا مبتلا نشده‌اند اما شاهد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در نزدیکان خود بوده‌اند. در چنین شرایطی خانواده‌هایی که بستگان خود را به دلیل بیماری کووید 19 از دست داده‌اند، به دلیل ترس و یا پیشگیری از انتشار ویروس در برگزاری مراسم متداول برای متوفیان خود، محدودیت‌های جدی دارند.
وی افزود: این بازماندگان داغدار افزون بر غم از دست دادن عزیزانشان ترس‌ها و نگرانی‌هایی هم از بابت انتشار ویروس توسط پیکر متوفی دارند که سبب محدودیت در فرایند خاک‌سپاری و خداحافظی با فرد ازدست‌رفته می‌شود. از سوی دیگر اصل پیشگیرانه فاصله‌گذاری فیزیکی که خود منجر به فاصله‌گذاری اجتماعی نیز می‌شود امکان برگزاری مراسم معمول سوگواری و جمع شدن افراد در مراسم سوم، هفتم، چهلم و رفت‌وآمد دوستان و نزدیکان را از بین می‌برد.
مرتضوی با بیان اینکه همه این شرایط زمینه‌ساز بروز سوگ پیچیده و تبعات آن خواهد شد گفت: ازاین‌رو مشاوره سوگ در بازماندگان فوت‌شدگان بیماری کووید 19 بسیار ضروری است. در این راستا واحد سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران با همکاری بخش تخصصی سراج، مرکز روان‌پزشکی – روانشناسی ویژه این افراد را در مرکز جامع سلامت مهرگان در منطقه 17 تهران با حضور روان‌پزشک، روان شناسان بالینی و مددکار اجتماعی راه‌اندازی کرد.
دکتر محمدرضا سلمانی، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران هم با اشاره به خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود گفت: خدمات به این صورت ارائه می‌شود که فهرست افراد متوفی ناشی از کووید 19 از واحد بیماری‌های جنوب تهران دریافت شده و با تماس تلفنی با خانواده این افراد، غربالگری و ارزیابی اولیه اختلالات روان‌پزشکی در این خانوارها به عمل می‌آید. درصورتی‌که فرد دارای اختلال روان‌پزشکی باشد و یا نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشد با کسب اجازه فرد و داشتن امکان تماس تصویری ارتباط برقرارشده و در صورت نداشتن این امکانات به‌صورت تلفنی، مداخلات دارویی روان‌پزشکی و روان‌شناختی در طی 4 جلسه تخصصی برای ایشان انجام خواهد شد
وی افزود: در این خانوارها خدمات حمایتی نیز ارزیابی و توسط مددکار اجتماعی و تیم پشتیبان انجام خواهد شد. درصورتی‌که خانواری نیازمند توزیع بسته‌های معیشتی، بسته‌های بهداشتی و یا گندزدایی در محیط منزل باشد، این خدمات نیز به ایشان ارائه خواهد شد.
دکتر سلمانی ابراز امیدواری کرد این مداخلات نقش مؤثری در کاهش رنج و غم بازماندگان و حل مشکل فرایند سوگ در این افراد داشته باشد و به‌زودی شاهد بازگشت آنان به زندگی عادی باشیم.
در نشستی هم که روز دوشنبه اول اردیبهشت 99 با حضور دکتر علیرضا شکیب و دکتر جمشید معتمد به ترتیب مدیران گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد و نیز گسترش شبکه معاونت بهداشت، دکتر محمدرضا سلمانی، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، دکتر فرید ابوالحسنی، عضو هیئت‌علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت و دکتر عباس وثوق مقدم، رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های بخش سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه و بحث و تبادل‌نظر شد.

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *