قدردانی مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه از کارشناسان تغذیه بیمارستان‌هادر آستانه روز رژیم درمانگر

مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه در پیامی با تقدیر از تلاش‌های بی‌دریغ گروه تغذیه بیمارستان‌ها در مبارزه با بیماری کرونا همراه شد در آستانه روز جهانی رژیم درمانگر مقارن با دومین چهارشنبه ماه مارس این روز را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، شیما هادوی، مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان، سه‌ شنبه ۲۰ اسفند ۹۸ و در آستانه روز جهانی رژیم درمانگر مقارن با دومین چهارشنبه ماه مارس، ضمن تبریک به گروه تغذیه بالینی دانشگاه در این خصوص گفت: این روزها که همه اعضا تیم درمان و کارکنان بیمارستان‌ ها در حال خدمت‌ رسانی به بیمارانCOVID-19  هستند، نقش دانش‌ آموختگان رشته تغذیه بیمارستان‌ ها نیز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.
وی با اشاره به این‌ که در تغذیه بیماران مبتلا به کرونا تاکنون هیچ شواهد علمی مستدلی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر تمامی تدابیر برای حفظ و ارتقا سیستم ایمنی افراد در معرض خطر و بیمار در نظر گرفته می‌ شود. تغذیه مناسب ازجمله راه‌ های مهم حفظ سلامتی است و از این طریق می‌ توان بسیاری از بیماری‌ های عفونی را مهار و مانع از بروز آن شد. فارغ‌ التحصیلان تغذیه جامعه می‌ بایست با رجوع به رفرنس‌ های معتبر و ارائه مطالب علمی، شایعات رواج یافته در جامعه در خصوص استفاده بی‌ رویه برخی مواد غذایی و یا حذف گروه‌ های غذایی خاص را ریشه‌ کن کنند.
در این میان نقش کارشناسان تغذیه بیمارستان‌ ها در کنار تیم درمان بسیار حائز اهمیت است. برنامه‌ ریزی‌ های صورت گرفته با مسئولان تغذیه بیمارستان‌ ها در این روزهای بحران در دو بعد مدیریت خدمات غذایی و مشاوره تغذیه بیماران است.
  هادوی با اشاره به اقداماتی که در حوزه تغذیه بیمارستان‌ ها حال انجام است گفت: مشاوره تغذیه بیماران مطابق با پروتکل‌ های ابلاغی وزارت متبوع، تغییر منو غذایی بیماران و کارکنان، ارسال میان وعده برای بخش‌ ها و کارکنان در معرض خطر در دو یا سه نوبت روزانه، کنترل بیش از پیش بهداشت مواد غذایی و کارکنان خدمات غذایی، برنامه‌ ریزی نحوه توزیع غذا و میان وعده، تهیه متون آموزشی جهت مراجعین بیمارستان در خصوص تغذیه و…  برخی از این فعالیت‌ ها هستند.
مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه در ادامه توضیح داد: در علم تغذیه رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه گروه‌ های غذایی همیشه مورد تأکید بوده و هست. تأکید رژیم درمانان همواره بر دریافت مواد غذایی بجای مکمل بوده ولی در این میان بیماران به دلیل کاهش اشتها و یا به دلیل بیماری‌ های زمینه‌ ای از دریافت کافی انرژی موردنیاز روزانه محروم می‌ مانند که با ارزیابی صحیح تغذیه‌ ای، نیاز آن‌ ها شناسایی و با تجویز منطقی مکمل‌ های غذایی و یا برنامه حمایت تغذیه‌ ای در صورت نیاز و یا تغییر رژیم غذایی توسط کارشناسان تغذیه می‌ توان نیاز آن‌ ها را تأمین کرد.
وی همچنین با اشاره به‌ روزهای پرمشغله کارکنان درمانی در بحران کرونا گفت: با توجه به این‌ که تیم درمانی بیمارستان‌ ها این روزها از دریافت همه گروه‌ های غذایی و انرژی موردنیاز روزانه محروم هستند نیاز هست با نظر کارشناس تغذیه یا پزشک، از برخی مکمل‌ ها برای جبران کمبودهای تغذیه‌ ای خود بهره بگیرند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در صورت دریافت بی‌ رویه مکمل‌ ها احتمال مسمومیت ناشی از ازدیاد مصرف آن‌ ها نیز هست.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *