هم‌اندیشی معاونت درمان با معاونان درمان گروه‌های آموزشی

معاون درمان دانشگاه هدف از برگزاری مورنینگ و وبینارها را به اشتراک‌گذاری جدیدترین اطلاعات و آموزش دانست

در جلسه هم‌اندیشی معاونت درمان با معاونان درمان گروه‌های آموزشی بر تداوم برگزاری مورنینگ و وبینارها با موضوعات بیماری کووید 19 و طراحی مدل برای آن، ممیزی بالینی در بیمارستان ها، ساماندهی تجهیزات پزشکی تاکید شد.

 به گزارش روابط عمومی  دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، جلسه هم‌اندیشی این معاونت با معاونان درمان گروه‌های آموزشی با حضور دکتر سید فرشاد علامه معاون درمان، دکتر علی گنجعلیخان مدیر درمان، دکتر محمدرضا جعفری مشاور معاون درمان و معاونان درمان گروه‌های مختلف آموزشی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سالن مدافعان سلامت برگزار شد.

 در این جلسه دکتر جعفری ضمن بیان هدف برگزاری مورنینگ ها و وبینارها گفت: برای اطلاع‌رسانی بهتر و مشارکت بیشتر رزیدنت‌ها و متخصصان مختلف لازم است بانک اطلاعات از متخصصان گروه‌های مختلف در اختیار معاونت درمان قرار گیرد. با توجه به وضعیت فعلی پاندمی کرونا برگزاری مورنینگ ها و وبینارها به‌صورت مجازی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و نیاز به آموزش و آگاهی از جدیدترین مسائل علمی مرتبط برای همه واحدهای درمانی به‌ویژه بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد. پنل آموزشی منبع خوبی برای بیمارستان‌ها و کادر درمان به‌منظور آگاهی از جدیدترین روش‌ها، راهنماها و نوع اقدامات در کیس های خاص بیماری است.

وی افزود: در خصوص اختصاص امتیاز بازآموزی به این رویدادها با معاونت آموزشی دانشگاه مذاکراتی صورت گرفته و امکان اختصاص امتیاز در صورت ارائه اطلاعات در فواصل زمانی مدنظر وجود دارد و اگر این اطلاعات به‌موقع به ما در اختیار ما قرار گیرد، امکان اختصاص امتیاز برای این دوره‌ها است.

 دکتر علامه ضمن تشکر از زحمات واحدهای مختلف گفت: موضوعاتی همچون واکسیناسیون و مسائل مرتبط با شرایط فعلی که در آن قرار داریم، می‌توانند به‌صورت پنل یا رویدادهای کوچک طراحی شود. در انتخاب موضوعات لازم است، به سایر دانشکده‌ها علاوه بر دانشکده پزشکی توجه شود. همچنین علاوه بر بیمارستان‌های دولتی، نیازهای آموزشی مراکز خصوصی هم در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای انتخاب کیس ها و افراد حاضر در مورنینگ ها، محدود به یک بیمارستان نباشید و از بیمارستان‌های مختلف و متخصصان همه بیمارستان‌ها استفاده‌شده و مشارکت حداکثری داشته باشیم. موضوع و چالش‌هایی که وجود دارد، مطرح شود در مطرح‌شدن چالش‌ها آموزش نهفته است و انتخاب این موضوعات بر عهده معاون درمان گروه است. هدف از این رویدادها به اشتراک‌گذاری اطلاعات و آموزش برای متخصصان است.

معاون درمان دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر ارزش‌افزوده خدمات درمانی به سمت درمانگاه‌های بین‌رشته‌ای است که منجر به افزایش کارایی و اثربخشی می‌شود. موضوع ممیزی بالینی clinical audit نیز بسیار سخت و مهم است و ما به دنبال ارتقاء کیفیت خدمات از این طریق هستیم که در حال حاضر در آزمایشگاه، NICU، ICU و بیماران کووید در حال اجرا است. در این خصوص نیز به راهنمایی شما برای انتخاب مسیر حرکت درست نیاز داریم.

 دکتر فهیمه قطبی زاده معاون درمان گروه زنان زایمان گفت: به‌منظور مشارکت بیشتر باید مشکلات فنی بستر نرم‌افزار برطرف شود. انتخاب پرونده بیمار و حضور اساتید نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 دکتر مونا طلسچیان معاون درمان گروه داخلی گفت: بهتر است در ابتدا یک کیس ساده کووید مطرح شود و با این کیس راهنماها و مراحل درمان بررسی شود. این موضوع برای بیشتر گروه‌ها جذابیت دارد، اما مطرح‌شدن کیسه‌های پیچیده، کمتر موردتوجه افراد قرار می‌گیرد. دکتر ناصر مقدسی معاون درمان گروه بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: تاکنون حجم زیادی وبینار برگزارشده، میزان جذابیت برای حضور افراد موضوع مهمی است.

 دکتر سید علی دهقان معاون درمان گروه بیماری‌های عفونی گفت: لازم است تمام گروه‌های پزشکی موظف به شرکت در این مورنینگ ها و وبینارها شوند، با توجه به پیک‌های کرونا ممکن است به ویزیت بیماران کووید توسط سایر متخصصان نیاز داشته باشیم. درر این رویدادها آموزش‌های اولیه برای متخصصان برگزار کنیم. تا در صورت نیاز به توانند برای ویزیت بیماران کووید همکاری کنند. موضوعاتی همچون درمان‌های ضدالتهابی و اکسیژن ترابی موضوعاتی است که می‌توانند روش‌های درست آن آموزش داده شود. اولویت اول آموزش بحران و سپس سایر موضوعات قرار گیرد.

دکتر علیرضا سلیمی نیا معاون درمان گروه بیهوشی گفت: روش اجرا و مشارکت شرکت‌کننده‌ها در وبینار اهمت ویژه‌ای دارد، هر چه مشارکت بیشتر باشد، اثربخشی آموزش بیشتر خواهد بود. کیفیت آموزش بسیار مهم است. همچنین می‌توان با انجام پژوهش در موضوعات مختلف در معاونت درمان از نتایج آن‌ها در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری استفاده کرد.

دکتر گنجعلی خان گفت: برای معاونان درمان گروه‌های آموزشی شرح وظایفی در نظر گرفته‌شده بود. در موضوعاتی همچون خرید خدمت راهبردی و استانداردها لازم است اساتید راهنماها را مطالعه کرده و ازنظر قابلیت اجرایی به ما نظر دهند و چالش‌ها و مشکلات برای اجرا را مطرح کنند. همچنین بر اجرای آن‌ها نظارت داشته باشند تا بتوانیم خدمات باکیفیت بهتر به بیماران ارائه دهیم.

وی افزود: سیستم تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها ساماندهی لازم را ندارد، با توجه به محدودیت منابع این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی و مدل دارد. همچنین میزان نیاز به حضور همه متخصصان در همه بیمارستان‌ها و تجهیزات موردنیاز است بر اساس بار مراجعه بیماران باید مشخص شود.

مدیر درمان دانشگاه اظهار داشت: به‌کارگیری نیروی انسانی و متخصص در بیمارستان‌های جدیدی با نظر معاونان درمان گروه‌ها صورت خواهد گرفت.

 

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *