نخستین وبینار بین‌المللی مدیریت بیمارستان سانتر کرونا در معاونت درمان دانشگاه برگزار شد

دکتر سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه در وبینار بین‌المللی مدیریت بیمارستان گفت: در ادامه مسیر مقابله با کرونا برای بازگشت به شرایط عادی ارائه خدمات درمانی به همه بیماران، باید برنامه‌ریزی جدی کنیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، در راستای سلسله نشست‌های بین‌المللی به اشتراک‌گذاری تجارب متخصصان که با هماهنگی معاونت بین‌الملل دانشگاه که به‌صورت وبینار (سمینار آنلاین) در حال برگزاری است؛ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399 دکتر سید فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه، دکتر علی دهقان منشادی، معاون درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) از کشور ایران و دکتر فرهاد صارم، مسئول بیمارستان کووید 19 شیدایی هرات و دکتر بشیر احمد بارکزی، مدیر بخش درمان، تجرید و مراقب بیماران کرونا در ولایت هرات از کشور افغانستان، تجربیات خود را در حوزه مدیریت بیمارستان سانتر کرونا به اشتراک گذاشتند.
دکتر علامه در این وبینار گفت: در بحران کرونا بیش از همه به خدمات متخصصان بیماری‌های عفونی و در کنار آن‌ها گروه داخلی نیاز بود. گرچه در ادامه مسیر بحران به دنبال افزایش بار مراجعان از کمک تمامی گروه‌های پزشکی نه در حوزه تخصصشان بلکه به‌عنوان پزشک عمومی برای تشخیص و تریاژ اولیه بیماران استفاده کردیم. همچنین در این میان، گروه‌هایی به‌عنوان پشتیبان و واکنش سریع شکل گرفت تا در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک تیم‌های درمانی بیاید و در صورت نیاز مشاوره فوری دهد.
معاون درمان دانشگاه مبنای تدوین پروتکل نحوه استفاده از تجهیزات حفاظت فردی کادر درمانی دانشگاه را استانداردهای WHO خواند و افزود: این پروتکل در دو قالب مواجهه با بیماران کرونایی در شرایط معمول و در شرایط مواجهه با تولیدکننده‌های آیروسل به همه بیمارستان‌ها ابلاغ‌شده و در حال انجام است. در ادامه مسیر مقابله با کرونا برای بازگشت به شرایط عادی ارائه خدمات درمانی به همه بیماران، باید برنامه‌ریزی جدی کنیم. بهترین روش در استفاده از تجهیزات حفاظت فردی وجود پروتکل مشخص و داشتن وحدت رویه است که تمام سعی خود را کردیم تا به این مهم برسیم. در این مسیر ضروری است کادر درمانی بیمارستان‌ها نسبت به رعایت نکات کنترل عفونت و بهداشت دست که پیش‌ازاین نیز بوده حساسیت بیشتری نشان دهند.
معاون درمان دانشگاه با تأکید بر حمایت روحی، مالی و رفاهی کادر درمانی و پشتیبانی گفت: باید تمام سعی خود را بکنیم در مسیر عادی‌سازی مراکز درمانی شرایطی برای تجدید قوای کادر درمانی و پشتیبانی فراهم و برنامه‌ریزی شود تا اگر خدای‌نکرده با موج دیگری از بحران مواجه شدیم آمادگی لازم را در ارائه خدمات مناسب به بیماران داشته باشیم.
دکتر دهقان سازمان‌دهی نیروهای انسانی و سرعت بخشی به کارها را از نکات مهم در مدیریت بحران خواند و افزود: دانش ما در بحث کووید جدید و محدود به اطلاعات کشور چین بود. در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) از همان ساعات اولیه کمیته بحران با حضور اعضای اصلی تشکیل و بلافاصله بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در خصوص تعیین مسئولیت‌ها برای پیشبرد برنامه‌های عملیاتی و تدوین پروتکل‌های اصلی جداسازی، نحوه تریاژ و پذیرش بیماران، نوع خدمات بستری و مشاوره‌های لازم برای بیماران سرپایی مشکوک به کرونا و چگونگی مصرف تجهیزات حفاظت فردی کارکنان همفکری و تصمیم‌گیری شد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش خیرین و کمک‌های مردمی در کمک به مدیریت بحران کرونا افزود: وقتی با بحرانی مواجهیم که نمی‌دانیم پایانش کجاست در انتخاب نوع و روش مصرف تجهیزات حفاظت فردی باید درنهایت حفظ ایمنی کادر درمانی به‌راحتی استفاده از آن در زمان طولانی نیز فکر کنیم. در کنار تعیین پروتکل‌ها، نقش آموزش و نظارت مستمر نیز در مصرف صحیح و بهینه تجهیزات حفاظت فردی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بسیار مهم و کمک‌کننده بود. همکاران ما علاوه بر تهیه کلیپ و پمفلت های آموزشی با حضور در بخش‌ها به‌صورت چهره به چهره نحوه صحیح استفاده از لوازم ایمنی شخصی را آموزش می‌دادند؛ و خوشبختانه به‌رغم بار زیاد مراجعین مشکوک و مبتلابه کووید ما، همکار نیازمند به مراقبت ICU بسیار کم داشتیم و اصلاً مورتالیتی بین کارکنان نداشتیم.
معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بحران کرونا را فرصتی جدی برای قوت بخشیدن به استفاده از فضای مجازی در حوزه‌های مختلف آموزش و درمان خواند و گفت: راه‌اندازی کلینیک‌های مجازی در این مرکز کمک بزرگی در کاهش بار مراجعین سرپایی و مدیریت مصرف تجهیزات حفاظت فردی داشت.
وی در پایان اساس درمان کرونا را درمان حمایتی دانست و گفت: هنوز درمان قطعی برای عفونت کرونا در جهان نیست ولی در مدیریت بیماران مبتلابه کووید درمان حمایتی نقش اساسی را ایفا می‌کند. توجه به علائم بالینی و کاهش آن، دقت بر اکسیژن‌رسانی به بیمار، تغذیه، بحث‌های روحی و روانی و پیشگیری از عفونت‌های ثانویه از مسائلی است که در درمان بیماری کووید باید آن‌ها را جدی گرفت.
دکتر بارکزی در این جلسه در خصوص چگونگی مدیریت بحران در هرات گفت: همه همکاران عفونی ما درگیر بودند و سایر گروه‌های پزشکی در تریاژ و ارزیابی اولیه کمک می‌کردند. تجهیزات حفاظت فردی پیش از بحران از چین تهیه می‌شد ولی در بحران کرونا کشور چین درگیر بود و وزارت بهداشت تولیدات شرکت‌های داخلی را تجمع کرد و در اختیار کادر درمانی قرارداد.
دکتر صارم نیز در این وبینار به مشکلاتی چون کمبود نیروی انسانی، کادر متخصص، استرس و نگرانی‌های خانواده کادر درمان و کمبود تجهیزات حفاظت فردی اشاره کرد و گفت: در تأمین تجهیزات حفاظتی مؤسسات خارجی، تجار و خیرین کمک کردند. ما الآن در پیک بحران کرونا هستیم و هنوز نمی‌توانیم به برنامه‌های پسا کرونا فکر کنیم. ولی خوشبختانه با امکانات کمی که داریم توانسته‌ایم بحران را کنترل کنیم. باید به زندگی با کرونا عادت کنیم. کادر درمانی بعد از بحران هم باید طبق تعهد و اخلاق تیمی همچون گذشته خدمات لازم را به همشهریان ارائه دهند.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *