دکتر کریمی: کاری کنیم، همه مراکز در احترام به بیمار رتبه بالایی به دست آورند
بررسی عملکرد دانشگاه در عرصه صیانت از حقوق شهروندی با حضور رئیس دانشگاه
مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه، در نشست با رئیس دانشگاه، عملکرد مراکز مختلف را در عرصه صیانت از حقوق شهروندی تشریح کردند.
گالری عکس
در این نشست که 13 مرداد 99 در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدهادی موسوی مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه، صیانت از حقوق شهروندی را بیانگر مختصات حقوقی بنیادین افراد جامعه، برای داشتن یک زندگی فردی و اجتماعی فعال دانست و گفت: حقوق شهروندی به معنای توجه به کرامت و منزلت انسانی است. اگرچه همه انسانها از شأن و کرامت والای انسانی برخوردارند و لازم است در هر حالتی مورداحترام قرار گیرند؛ ولی بیمار یا فرد سالمی که نیازی در زمینه سلامت خود دارد؛ شایسته توجه و احترام ویژهای است.
تشریح نحوه ارزیابی عملکرد واحدها در صیانت از حقوق شهروندی
وی با یادآوری پیشینه فعالیت دانشگاه در زمینه صیانت از حقوق شهروندی گفت: از سال 1394 بازدیدهای ویژه صیانت از حقوق شهروندی از واحدهای مختلف در دستور کار مدیریت بازرسی دانشگاه قرار گرفت.
دکتر موسوی با اشاره به بومیسازی دانشگاهی شاخصهای ارسالی از نهاد ریاست جمهوری گفت: به این منظور چکلیستی تهیه و بازدیدهای جداگانه از 14 بیمارستان، 11 دانشکده، 9 معاونت و 3 مرکز بهداشت و مراکز پژوهشی و داروخانهها از اواخر آذر سال 98 آغاز شد و تا اوایل اسفندماه همان سال ادامه پیدا کرد.
وی در توضیح روند بازرسیها گفت: چکلیست تدوینشده، پیش از شروع بازدید بهصورت اتوماسیون بهتمامی مراکز ارسال و براساس آن خودارزیابی انجام و مستندات مربوطه تهیه شد. در بازدید، افزون بر بررسی مستندات، راستی آزمایی، ارزیابیهای میدانی و مشاهدهای انجام گرفت. نمرات براساس نمره چکلیست، ارزیابی میدانی، حضور مدیر یا رئیس واحد، همکاری و تعامل با واحد بازرسی و میزان پیگیری واحد بر شکایات، در طول سال برای هر واحد لحاظ شد.
در ادامه دکتر پیمانه گوران معاون دفتر بازرسی به تشریح فعالیتهای مراکز پرداخت.
شرایط دشوار اداره بیمارستان ها در این برهه از زمان
سپس دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه در جمعبندی مباحث مطرحشده، با قدردانی از تلاشهای دفتر بازرسی در تهیه گزارش جامع از عملکرد مراکز گفت: در این برهه شرایط اداره بیمارستانها و دانشکدهها شرایط خاصی است. افزون بر مسائل اقتصادی و سیاسی کشور، بحران کووید19 نیز به این عوامل اضافهشده است.
تاکید بر رویکرد اصلاح گرایانه و مشفقانه در بازدیدها
رئیس دانشگاه، بابیان اینکه از وضعیت بیمارستانها بهخوبی خبردارم افزود: در این شرایط، بازدید، بازرسی و نظارت بر بیمارستانها، باید متفاوت باشد. معتقدم بهجای بررسی عملکرد بیمارستانها با یک تیک زدن و پرکردن چکلیست، باید نگاه ناظران و ارزیابان به عملکرد سیستم، اصلاحگرایانه و مشفقانه باشد. باتوجه به شرایط کشور و چالشهایی که در اداره بیمارستانها وجود دارد این مراکز با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکنند که باید کمکشان کنیم.
توجه به عملکرد واقعی مراکز در ارزیابی ها
دکتر کریمی با طرح این پرسش که کمک به بیمارستانها چگونه باید باشد؟ افزود: درست مانند همین کاری که شما میکنید. شما وقت میگذارید و مراکز را براساس 40 شاخص ارزیابی میکنید اما باید هدف روشنی را پیگیری کنید. یک رویکرد؛ این است که بازدید، صرفاً بهمنظور جمعآوری مستندات انجام شود؛ ولی رویکرد بهتر این است که، عملکرد واقعی و آنچه درحال انجام است و مستند نشده نیز موردتوجه قرار گیرد. البته میدانم که شما محتوای مجموعهها را نیز مدنظر قرار میدهید و این ضعف سیستم است که فعالیتهای خود را مستند نمیکند.
بکارگیری رویکرد حل مسئله در ارزیابی ها
وی با اشاره به روشهای ارتقا ارزیابی عملکرد واحدها گفت: مستندسازی دو جنبه دارد؛ گاهی کاری میکنیم که مستند نشده و یا کاری صورت نگرفته که مستند شود. بنابراین شما باید در ارزیابیها بیشتر وقت بگذارید و روش ارزیابی خود را ارتقا دهید. در ارزیابیهای خود از مدیر، مسئول فنی و رئیس بیمارستان بخواهید به شما بگویند که چه کمکی میتوانید به آنان بکنید و بهعنوان چشم حوزه ریاست دانشگاه، چه مواردی را باید گزارش کنید که به حل مشکل آنان کمک کند.
رئیس دانشگاه با تأکید براینکه من در بازدیدم از مراکز هیچوقت نکتهای را تذکر نمیدهم افزود: بهجای بیان مسائل در هنگام بازدید، نکات لازم را در جلسات کارشناسی مطرح میکنم تا برای آن راهحلی اندیشیده شود. به شما نیز توصیه میکنم وقت بیشتری با مسئولان مراکز بگذارید و فقط بازدید خود را به پرکردن چکلیست محدود نکنید. ترجیح میدهم بازدیدهای کمتری داشته باشید ولی به لحاظ کیفی به حل مشکلات مراکز کمک کنید.
به جای رتبه بندی مراکز، احترام به بیمار سرلوحه قرار گیرد
دکتر کریمی بابیان اینکه در رتبهبندی مراکز، شرایط بیمارستانهای دانشگاه با یکدیگر قابلمقایسه نیست افزود: شرایط بیمارستانهای جنرال دانشگاه با بیمارستانهای تک تخصصی یکسان نیست که بتوان آنها را رتبهبندی کرد. بااینکه شما تمامی شاخصها را بهدرستی تعریف و ارزیابی کردهاید اما وقتی به مراکز رتبه اول و دوم میدهید؛ باعث میشوید خیلیها خانهنشین و بیانگیزه شوند. اما پیشنهاد میدهم بهجای رتبهبندی، کاری کنید که همه مراکز در احترام به بیمار، به رتبه بالایی دست پیدا کنند.
افراد شایسته را حفظ کنید
وی افزود: اینگونه نیست که افراد توانمند و شایسته داوطلب کار شوند بلکه باید تلاش کنیم مسئولان توانمند را پیداکرده و به کار گرفته و در مجموعه حفظ کنیم.
بیمار، مهمترین رکن هر بیمارستان
رئیس دانشگاه با یادآوری دوباره این نکته که مهمترین فرد در بیمارستان، بیمار است افزود: بارها گفتهام اگر بیمار را از بیمارستان حذف کنیم؛ حضور رئیس بیمارستان، پزشک و پرستار دیگر معنایی ندارد. تصور کنید در یک روز هیچ بیماری وارد بیمارستان نشود در این صورت دیگر کاری نیست که انجام شود. با این دیدگاه صیانت از حقوق بیمار بهعنوان یک اصل قرار میگیرد.
رضایت بیمار، در گرو رضایت سرمایه انسانی بیمارستان
وی با طرح این پرسش که در مرحله بعد چه کسانی باید از حقوق بیمار صیانت کنند؟ افزود: پاسخ آن روشن است؛ تمامی مجموعهای که در بیمارستان کار میکنند. اگر این مجموعه خودش راضی نباشد؛ نمیتواند رضایت بیمار را جلب کند. اگر این مجموعه بهموقع حقوقش را دریافت نکند؛ نمیتوانند حقوق بیمار را رعایت کنند. بنابراین بایستی کار سرمایه انسانی را در بیمارستان دید و به آن احترام گذاشت و بعد از آنان خواست که بیمار را تکریم کنند. اگر با این نگاه از بیمارستانها بازدید کنید قطعاً نتایج بهتری به دست میآید و دفتر بازرسی به بازوی کمککننده دانشگاه تبدیل میشود و مراکز نیز با شما همکاری بیشتری میکنند.
تاثیر بکارگیری ادبیات فاخر و رفتار مناسب در حل مسائل
رئیس دانشگاه به بیان تجربه خود از رویکرد حل مسائل در کنار تکریم افراد گفت: من با این روش با روسا، مدیران و مترون های بیمارستانها برخورد میکنم. مدیریت سطوح مختلفی دارد اما در گفتگو با افراد باید از ادبیات فاخر استفاده کرد تا به دل مخاطب بنشیند و به حل مسئله کمک کند. بنابراین رفتار و ادبیات شما، در بیان نقطهضعفها و تأثیر مثبت و منفی که برجای میگذارید نقش مهمی دارد.
قدردانی از عملکرد مدیریت بازرسی دانشگاه
دکتر کریمی در پایان سخنان خود با تأکید براینکه طرح این نکات به معنی این نیست که شما به گونه دیگری عمل میکنید افزود: دکتر موسوی تجربه سالهای طولانی مدیریت بیمارستان را در کارنامه خود دارد و سختی کار این حوزه را بهخوبی میشناسد. نتیجه عملکرد تیم بازرسی دانشگاه نیز نشان میدهد با همین رویکرد، از مراکز بازرسی میشود و من امیدوارم به نتایج بهتری نیز دست پیدا کنید.
نظر دهید