اخبار جلسات و نشست ها

 

 

برگزاری ششمین جلسه شورای تخصصی فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران

ششمین جلسه شورای تخصصی فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه در محل تالار حکیم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت فرهنگی، جلسه شورای تخصصی فرهنگی اجتماعی دانشگاه با حضور دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه شنبه 29 آذر 99 در سالن شورای حکیم ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمدحسین صادقیان، مدیر فرهنگی ضمن خیرمقدم به حاضران، پس از تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (سلام‌الله) و روز پرستار، به برگزاری جشن سالروز ولادت این بانوی بزرگوار و روز پرستار در 8 بیمارستان با رعایت همه شیوه نامه ‌ها خبر داد.

وی گفت: بسته‌هایی برای زینت دادن شب یلدای همه واحدهای شب‌کار دانشگاه تهیه و در اختیار آنها قرار داده شد.

 سپس دکتر ماشااله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه در ادامه مطالب در خصوص ظرفیت‌های فضای مجازی افزود: ما کار این حوزه را شروع کرده و پیگیر توسعه و گسترش آن هستیم. استقرار میز خدمت الکترونیک و استعلام برخی از مدارک تحصیلی که قبلاً به‌صورت دستی انجام می‌شد، از اقدامات انجام شده است و همچنین اقدامات دیگری نیز مدنظر است که در دست پیگیری است.

امیر خوراکیان، معاون پژوهشی شورای ملی فضای مجازی نیز که مهمان شورای فرهنگی بود در ابتدا از تلاش‌های کادر سلامت برای مقابله با بیماری کرونا قدردانی کرد و گفت: من نیز مانند همه اعضای جامعه وجودم لبریز از تشکر از کارکنان بهداشت و درمان است.

در ادامه وی از توجه رئیس، معاون فرهنگی و اعضای شورای فرهنگی دانشگاه به حوزه فضای مجازی تشکر کرد و افزود: گستره فضای مجازی در امتداد زندگی حقیقی مردم است و وظایف دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در سطوح مختلفی تداخلاتی با فضای مجازی دارد و شاید بتوان این سطوح کلی را سه سطح آموزش، فرهنگ و اجتماع عنوان کرد که دانشگاه با توجه به جایگاه و مرجعیت علمی می‌تواند نقش راهبردی را در این زمینه ایفا کند.

وی ادامه داد: شورای ملی مجازی در سه حوزه می‌تواند به دانشگاه کمک کند که عبارت است از اول رصد فضای مجازی و ارائه گزارش‌های موردنیاز در موضوعات درخواستی، دوم هماهنگی با سایر دستگاه‌های کشور و سوم، حمایت در پوشش رسانه‌ای تولیدات و انتشار گسترده آن.
وی پیشنهاد داد کارگروهی برنامه فضای مجازی دانشگاه را تهیه و تبدیل به یک سند رسمی در دانشگاه کند.

 خوراکیان پیشرفت‌های کشور در حوزه مجازی را در دوسال اخیر باوجود تحریم‌ها چشمگیر عنوان کرد و اپلیکیشن های «روبیکا» و «شاد» را به‌عنوان دو نمونه موفق در این حوزه نام برد و گفت: روبیکا می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از فعالیت‌هایی باشد که هم‌اکنون در اینستاگرام انجام می‌شود.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین میرمجید سید قریشی رئیس دفتر نهاد رهبری با اشاره به تنوع بسترهای فضای مجازی، تشکیل جلسات گوناگون و برنامه‌های مختلف فرهنگی را خواستار شد.

در این جلسه نماینده دانشکده مجازی، دکتر فاطمه حاج علی عسگری در مورد قابلیت‌ها و امکانات دانشگاه در حوزه مجازی و نیازهای آن برای توسعه و گسترش بیشتر توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر محمدحسین عباسی نماینده بسیج دانشجویی در ادامه به فعالیت بسیج دانشجویی و نقش آن در شورای فرهنگی اشاره کرد.

وی به اقدامات بسیج در اجرای مراسم به مناسبت‌های مختلف ازجمله روز پرستار در بیمارستان شریعتی اشاره و توزیع ماسک در میان مراکز بهداشتی و اقشار نیازمند را ازجمله اقدامات جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه عنوان کرد.

سپس مهرداد نصر، مسئول انجمن اسلامی دانشگاه با اشاره به ظرفیت تشکل‌های دانشجویی در پیشبرد برنامه‌های فضای مجازی گفت؛ تشکل‌ها به دلیل نداشتن بروکراسی اداری در فعالیت‌های مجازی چابک‌تر عمل می‌کنند و از طرفی اگر زیرساخت‌ها و بستر مناسب برای آنان ایجاد شود زمینه رشد و تقویت نهادی‌های مدنی فراهم خواهد شد.

دکتر عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولید علم و پژوهش در کشور ظرفیت بسیار بالائی را به خود اختصاص داده که همین ظرفیت در حوزه‌های اجتماعی فرهنگی نیز موجود است. با استفاده از فضای مجازی و همکاری سایر نهادها و واحدهای داخل و خارج از دانشگاه، می‌توان این ظرفیت را در اختیار عموم مردم جامعه قرار داد، بستر مجازی کشور نیازمند حضور پررنگ‌تر اندیشمندان علمی خود بوده که در مواقعی مانند پاسخ به شبهات و ابهامات، می‌تواند کاربرد خود را بیشتر نمایان سازد.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه در سخنان پایانی به کمک گرفتن از ظرفیت‌های داخلی دانشگاه در تهیه محتوای فرهنگی تأکید کرد و افزود: کار در حوزه فضای مجازی نیازمند آموزش است و امروزه کسی که قصد فعالیت مؤثر داشته باشد، بی‌نیاز از این آموزش‌ها و الزامات فضای مجازی نیست.

وی در ادامه افزود: امور مربوط به فضای مجازی در دانشگاه در روابط عمومی و دانشکده مجازی پیگیری شود و برای تسریع در موضوع با کمک معاونت فرهنگی و سایر صاحب‌نظران جلسات تخصصی و کاربردی تشکیل و تصمیمات متقضی گرفته شود.

سید محمد حسین  میری طامه
تهیه کننده:

سید محمد حسین میری طامه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *