اخبار جلسات و نشست ها

 

 

جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه با حضور روسای دانشکده‌ها برگزار شد

دکتر عباسعلی کریمی: اتفاق‌های خوب در دانشکده‌ها حاصل تلاش مدیران صبور، عاقل، مدبر و مدیر است

در جلسه این هفته هیئت رئیسه دانشگاه، عملکرد و چالش‌های پیش‌روی دانشکده‌ها در محورهای جذب هیئت‌علمی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بین‌الملل، مجازی‌سازی، ارتباط با صنعت، تأمین نیروی انسانی و توسعه فضای فیزیکی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه یکشنبه 3 اسفند 1399 با حضور دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، سایر اعضا و  روسای دانشکده‌ها در تالار دارالفنون برگزار شد.
این جلسه با سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمجید سیدقریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اهمیت ماه رجب و دعای مخصوص آن آغاز و در ادامه، عملکرد و چالش‌های پیش روی دانشکده‌ها در محورهای جذب هیئت‌علمی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بین‌الملل، مجازی‌سازی، ارتباط با صنعت، تأمین نیروی انسانی و توسعه فضای فیزیکی بررسی شد.

سال کرونایی، سال پر امتحان
رئیس دانشگاه با اشاره به گذشت یک سال از اعلام رسمی بحران کرونا در کشور گفت: 2 اسفند 98، اولین جلسه اضطراری دانشگاه در بحث کووید 19 در سالن حکیم باهدف آمادگی برای خدمت به مردم برگزار شد و از آن تاریخ تا امروز یک سال پرحادثه، پرماجرا و پر امتحان را پشت سر گذاشتیم. کرونا امتحان خوبی بود. امروز با نگاهی به گذشته به نظر من، دوستان با حداکثر ظرفیت، توان و صداقت وقتشان را برای دانشگاه و هم‌وطنانشان گذاشتند. خواهشم این است که همه ما با خود خلوت کنیم و ببینیم در این سال کرونایی که مردم و دانشگاه به حضور، وجود، قدم و قلممان نیاز داشتند چقدر از وقت و امکاناتمان را در طبق اخلاص نهادیم.
وی افزود: اگرچه اغلب از سختی‌های کرونا می‌گویند ولی من همیشه سعی کرده‌ام به دستاوردها، فرصت‌ها و موقعیت‌های نمود ظرفیت آدم‌ها در این دوران اشاره ‌کنم. دانشگاه جای گفتن حرف های اثربخش است. سختی‌ها می‌گذرند و مهم آن است که ما خود از عملکردمان راضی باشیم.
دکتر کریمی با تشکر از زحمات روسای دانشکده‌ها در آموزش، پژوهش، خدمت‌رسانی و اداره دانشکده‌ها افزود: در همین یک سال اخیر باوجود همه مشکلات کارهای زیادی انجام‌شده است. قطعاً تأمین نیروی انسانی و تجهیزات، نیازمند تلاش و صبر است. اتفاق های خوب در دانشکده ها هم حاصل تلاش مدیران صبور، عاقل، مدبر و مدیر است. من در این مدت هر آنچه در توانم بود باوجود همه کمبودهای حوزه دانشجویی برای تأسیس خوابگاه، کتابخانه، آشپزخانه صنعتی و ... انجام دادم که البته قابل‌بیان نیست ولی در این شرایط سخت بود. نباید ناامید شویم. در حد توانمان از ما انتظار می‌رود. امام علی (ع) هم در مواقعی سرش را در چاه می‌برد و حرف می‌زد. اگر چه امسال پژوهش و آموزش به قوت قبل نبود اما صدها هزار آدم در مراکز ما خدمت گرفتند که باید دیده شود.

معجزه جوانی
رئیس دانشگاه گفت: من به حضور جوانان در عرصه مدیریت دانشگاه معتقدم واقعاً انرژی جوانی معجزه می‌کند. البته به فرموده مقام معظم رهبری بهتر است یک آدم جاافتاده در کنارش باشد و این به‌تدریج منجر به‌اتفاق های خوبی می‌شود. از شما می‌خواهم تا زمانی که مسئولیت داریم و از ما می‌خواهند در انجام وظائفمان کوتاه نیاییم و ان شاءالله آن را به نیروی جوان پس از خود تحویل دهیم.
وی در پایان سخنانش با اشاره به نوع جدید ویروس کرونا گفت: به شما خسته نباشید می‌گویم برای سالی که گذشت و خداقوت بابت عیدی که پیش رو داریم. با توجه به شرایط کرونا باید آمادگی لازم را برای خدمت به مردم داشته باشیم.

بیان دیدگاه‌ها
دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه مجازی‌سازی و برگزاری وبینارهای بین‌المللی را یکی از برکات کرونا خواند و گفت: خوشبختانه با تلاش‌های دانشکده‌ها این تهدید به یک فرصت تبدیل شد.
دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با ابراز نگرانی از وضعیت تأمین اعتبار پایان‌نامه‌ها گفت: افزایش قیمت ارز از یک‌سو و افزایش تعرفه کالاها و خدمات از دیگر سو منجر به عدم امکان ادامه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه با بودجه‌های فعلی شده است.

دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه سه ماه رجب، شعبان و رمضان را ماه‌های تزکیه نفس خواند و با اشاره به خطبه 147 نهج‌البلاغه که در آن حضرت علی علیه‌السلام انسان‌ها را به سه دسته تقسیم کرده است «النّاس ثلاثةٌ: فعالمٌ ربّانی و متعلّمٌ علی سبیل نجاةٍ و همجٌ رعاعٌ» گفت: اغلب ما در حال یادگیری هستیم و در هر تخصصی که هستیم باید به اصول اخلاقی پایبند باشیم؛ و اگر چنین نباشیم سرنوشت خود و جامعه را دچار مخاطره می کنیم. بزرگان ما از صدر اسلام تاکنون ما را به رعایت اخلاق توصیه کرده‌اند و امیدوارم در این ماه‌های مبارک که با انتخابات ریاست جمهوری توأم شده است به این مهم دقت کنیم. هدف هرگز وسیله را توجیه نمی‌کند.

وی در ادامه اولویت فراخوان جذب نیروی متخصص را با توجه به افزایش دو برابری تخت‌های بیمارستان‌های دانشگاه در رشته‌های بالینی اعلام کرد و افزود: انتظار ما این است که دانشگاه علوم پزشکی تهران را به‌عنوان مکانی برای جذب و پرورش رتبه‌های برتر و نخبگان متفاوت ببینند.

دکتر محمدحسین پورغریب، معاون دانشجویی فرهنگی با تشکر از حمایت‌های پدرانه دکتر کریمی در امور رفاه دانشجویان به تأسیس دو خوابگاه جدید، آشپزخانه صنعتی، هفت سالن ورزشی اشاره کرد و از طرح‌های توسعه برق و اینترنت کوی دانشگاه در سال جاری و امکان ارائه خدمات مجازی در سال آتی خبر داد.

فرصت‌ها و چالش‌های دانشکده‌ها 
دکتر شهریار نفیسی، رئیس دانشکده پزشکی ضمن قدردانی از اساتید، دستیاران و کارورزان و تمامی کادر درمان بیمارستان‌ها در دوران بحران کرونا به چالش‌هایی چون امنیت امتحانات و اهمیت احراز هویت دانشجویان، تأمین مالی پایان‌نامه‌های PhD، نیاز گروه‌های تخصصی در بخش آموزش بالینی، تأمین اعتبار فرصت‌های مطالعاتی و ... پرداخت و افزود: مشکل محدودیت فضای فیزیکی دانشکده جدی است و باید برای آن کاری کرد.

 دکتر کاظم ندافی، رئیس دانشکده بهداشت با اشاره به نقش مهم آزمایشگاه دانشکده بهداشت در شناسایی اولین ویروس کرونا در کشور گفت: 30 بهمن 1398 با آزمایش روی دو نمونه منفی آنفولانزا ویروس کرونا در کشور شناسایی و آغاز بحران از طریق وزارت بهداشت به‌طور رسمی اعلام شد. این آزمایش‌ها در دانشکده بهداشت به‌عنوان بخشی از نظام مراقبت بیماری کووید 19 ادامه یافت و حدود 90 هزار تست PCR به ارزش 20 میلیارد تومان انجام شد. همچنین در بحث مراقبت‌های تخصصی، این مرکز یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های NGS را با کارکنان بسیار کارآزموده در اختیار دارد و ازاین‌رو هدایایی نیز از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده است. در حال حاضر آماده همکاری با سایر دانشکده‌ها و پژوهشگران حوزه سلامت هستیم.
وی همچنین از رتبه خوب دانشکده بهداشت در حوزه ارتباط با صنعت در یازده ماه گذشته خبر داد.

دکتر امیررضا رکن، رئیس دانشکده دندانپزشکی به پیشرفت 80 درصدی برنامه‌های چهارساله بخش‌های مختلف این دانشکده اشاره و تصریح کرد: با توجه به ماهیت دندانپزشکی ارائه دروس عملی به‌صورت مجازی ممکن نیست.
وی وجود مگا بیمارستان‌ها در کنار دانشکده‌های دندانپزشکی را از ضروریات دندانپزشکی نوین جهان خواند و خواهان حمایت‌های دانشگاه در این حوزه شد و در ادامه گفت: در ایام تعطیل کرونا بخش اورژانس دانشکده فعال بود و خدمات خوبی به مردم ارائه کرد.
دکتر محمد شریف‌زاده، رئیس دانشکده داروسازی با اشاره به برخی محاسن کرونا در بحث مجازی‌سازی و افزایش همکاری بین گروهی، خواهان حمایت دانشگاه در به‌روزرسانی تجهیزات فرسوده این دانشکده شد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی سیاست دانشگاه در ماه‌های اخیر را تسهیل گر دانست و گفت: این رویکرد باید در تفاهم‌نامه نیز دیده شود. تفاهم‌نامه‌ها باید امور آموزش و دانشکده‌ها را تسریع کند.
دکتر محمدجواد حسین زاده، رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی در خصوص راه‌اندازی رشته تغذیه بالینی در بیمارستان‌ها توضیحاتی داد و خواهان کمک به تحکیم جایگاه استادان و دانشجویان این رشته در بیمارستان‌ها شد. وی یکی از چالش‌های مهم دانشکده‌ها در بحث بین‌الملل را انتقال ارز خواند.

دکتر سینا مرعشی، رئیس دانشکده مجازی از توان بالای دانشکده‌ها در تولید محتوا گفت و افزود: بعد از یک سال کرونایی امروز به‌جای یک دانشکده مجازی 11 دانشکده مجازی داریم.
دکتر شعبان علیزاده، رئیس دانشکده پیراپزشکی با توجه به اضافه شدن این دانشکده به ارائه خدمات تشخیصی کووید 19، همچنین اثربخشی و توانمندی رشته‌های پیراپزشکی در ورود به چرخه خدمات، تأمین زیرساخت‌های لازم اعم از تجهیزات، فضا، نیروی انسانی و آی تی را لازمه ارتقای دانشکده پیراپزشکی در این حوزه‌ها عنوان کرد.
دکتر حسین قنبری رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی نیز از فناوری سلامت به‌عنوان یکی از درس آموخته‌های مهم کرونا یادکرد و حمایت دانشگاه را در تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ارتباط با صنعت و پایان‌نامه‌ها برای توسعه این بخش بسیار مهم خواند.
دکتر حسین رضایی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی، حوزه داروسازی سنتی را به دلیل حجم مطالعات انجام‌شده در آن از نقاط قوت این دانشکده خواند.
  عکس: مهدی کیهان 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *