اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر قناعتی: افتخار ما زمانی است که بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم و پژوهش را عدالت محور کنیم

رئیس دانشگاه در جلسه این هفته هیئت‌رئیسه گفت: افتخار ما زمانی است که بتوانیم ماهیت برنامه‌های آموزشی را بهتر کنیم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم و پژوهش را عدالت محور کنیم و از انحصار افراد خاص دربیاوریم و اجازه دهیم هر محققی در دانشگاه که هیچ پشتوانه سیاسی یا اتکای به قدرت ندارد بتواند مشابه افراد دیگر پژوهش کند.

دکتر حشسین قناعتی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر قناعتی در جلسه روز یکشنبه 28 فروردین 1401 در سالن مدافعان سلامت با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع)، کریم اهل‌بیت (س) و با بیان اینکه بشر باوجود همه پیشرفت‌های علمی که کرده است هر روز جلوه‌های بیشتری از وحشی‌گری خودش را در جنگ‌ها و رفتارهای اجتماعی و نحوه تعامل با مسائل مختلف نشان می‌دهد گفت: در مسائل اقتصادی می‌بینیم که امریکا برای تنظیم قیمت‌ها، گندم را به دریا می‌ریزد درحالی‌که تعداد زیادی انسان به دلیل گرسنگی در جهان می‌میرند و یا اینکه نبود اخلاق باعث شده در کشور افغانستان مداخله کنند و قول دموکراسی بدهند اما بعد آن کشور را رها می‌کنند و آینده آن را به نابودی بکشانند.
رئیس دانشگاه با تأکید بر اینکه نیاز بشریت به معارف الهی، قرآن و اخلاق از هر زمان دیگری بیشتر شده است افزود: امیدوارم روزی جلوه‌هایی از حکومت امیرمومنان (ع) و تمدن اسلامی را ببینیم.
وی گفت: تمدن اسلامی یعنی اینکه انسانیت، اخلاق، آزادی، برابری، برادری و عشق تجلی کامل پیدا کند و ما اعتقاد داریم بدون قرآن و اهل‌بیت (س) میسر نخواهد شد. این نوید را هم خدا داده است «ونرید أن نّمنّ على ٱلّذین ٱسْتضْعفواْ فى ٱلْأرْض ونجْعلهمْ أئمّةً ونجْعلهم ٱلْوارثین»

توضیحات رئیس دانشگاه درباره بازنشستگی هیئت‌علمی
دکتر قناعتی با اشاره به سوالاتی که در زمینه بازنشستگی هیئت‌علمی مطرح شده گفت: طبق آمار معاونت توسعه دانشگاه، میزان بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی در سال های گذشته 50 نفر در سال بوده است و در سال گذشته بیش از 30 نفر بازنشسته شده اند که کمتر از حد معمول بوده است.
رئیس دانشگاه افزود: برخی کسانی که بازنشسته شده اند کسانی بوده اند که سه سال در محل کار خود حضور نداشته اند بنابراین اگر زمان بازنشستگی آنها رسیده بهتر است تا راه برای افراد علاقه مند و دلسوز دانشگاه باز شود.
وی یکی از شاخص های دیگر بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی را رکود علمی آنان عنوان کرد و گفت: طبق قانون، اعضای هیئت‌علمی باید پس از 8 سال ارتقا پیدا کنند اما می‌بینیم که یک فرد پس از 30 سال استادیار باقی مانده است و یا اینکه کسی موعد بازنشستگی‌اش فرا رسیده و چند سال است که در خارج از کشور به سر می‌برد و اهمیتی برای بخش خودش قائل نیست. اینها برخی مواردی است که مدنظر داشتیم.

افزایش سقف پرداخت حقوق هیئت‌علمی
دکتر قناعتی با اشاره به حفظ ضریب حقوق اعضای هیئت‌علمی گفت: خوشبختانه با تلاش دکتر ذاکریان (معاون توسعه) ضریب 1.6 برای همه هیئت‌علمی به‌جز 40 نفر حفظ شد که برای آن 40 عضو هیئت‌علمی هم در پی راهکار هستیم؛ ضمن اینکه در حیطه علوم پزشکی ضرایب حقوقی تغییری نکرده؛ سقف پرداخت نیز به 39 میلیون و 200 هزار تومان افزایش پیداکرده است. در خصوص کارانه نیز وزارت بهداشت در حال رفع مشکل پلکانی در دوره‌های قبل است و سقف 90 میلیون تومان را در نظر گرفته اند البته به‌ندرت کسی به این عدد می‌رسد.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه مشکلی در پرداخته‌ای حقوقی در فروردین و اردیبهشت وجود ندارد افزود: اگر مطالبات بیمه‌ای دانشگاه وصول شود به‌سرعت کارانه‌ها را پرداخت خواهیم کرد و سعی می‌کنیم فاصله 3 ماهه پرداخت کارانه را کمتر کنیم.
وی اضافه کرد: این ها افتخار ما نیست؛ افتخار ما زمانی است که بتوانیم ماهیت برنامه‌های آموزشی را تغییر دهیم و بهتر کنیم و بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم؛ پژوهش را عدالت محور کنیم و از انحصار افراد خاص دربیاوریم و اجازه دهیم هر محققی در دانشگاه که هیچ پشتوانه سیاسی یا اتکای به قدرت ندارد بتواند مشابه افراد دیگر پژوهش کند و ما سعی می‌کنیم به این مهم برسیم.
رئیس دانشگاه با انتقاد به بازرسی‌ها در دوره‌های قبلی دانشگاه گفت: مشکلات مالی در دانشگاه وجود دارد که بعضاً به دلیل بی‌توجهی بازرسی‌های قبلی بوده است که خوب انجام نشده است. هر جا که بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که وضع می‌توانسته خیلی بهتر باشد و یا در مواردی که انگشت شمار هم با فسادهای مالی برخورد می‌کنیم که ناشی از سوءمدیریت بازرسی‌های قبلی است.
دکتر قناعتی در پایان سخنان خود گفت: یکی از اقداماتی که پس از فروکش کردن کرونا انجام خواهیم داد راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی است اگرچه معمولا مسئولان از این مسئله اجتناب می‌کنند اما من از آن استقبال می‌کنم تا دانشجویان و استادان بتوانند در بحث‌های آزاد با مسئولان رودررو صحبت کنند که البته باید چیدمان و رعایت قوانین آن به‌طور کامل انجام شود.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر مجید سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بخش‌هایی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را همچون هفته‌های گذشته بررسی کرد.(مشروح کامل سخنرانی)
در جلسه این هفته هیئت‌رئیسه دانشگاه، دکتر احمدرضا جمشیدی، رئیس بیمارستان شریعتی گزارش برنامه چهارساله این بیمارستان را تشریح کرد.
همچنین رئیس دانشگاه از پروانه عسگری دانشجوی PhD پرستاری دانشگاه که به‌عنوان دانشجوی نمونه کشوری برگزیده شد با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد.(مصاحبه با دکتر عسگری دراستودیو شفا)
توضیح اینکه در این جلسه پویش یک دقیقه با مسئولان که این هفته اختصاص به بیمارستان آرش داشت برای اعضای هیئت‌رئیسه پخش شد.

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *