اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست مشترک سرپرست دانشگاه با اعضای بسیج به مناسبت هفته دفاع مقدس

دکتر قناعتی: بسیجی واقعی، مؤدب به آداب الهی و اخلاق است

سرپرست دانشگاه در نخستین نشست مشترک خود با اعضای بسیج گفت: تا خودمان را نسازیم دیگران ساخته نمی‌شوند و تا دیگران ساخته نشوند جامعه ساخته نمی‌شود. دانشگاه باید با حضور بسیجیان پیشتاز باشد؛ بسیجی باید اهل گذشت و با خدا باشد و مطالبه شخصی نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نخستین نشست مشترک سرپرست دانشگاه با اعضای بسیج که روز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 در سالن دارالفنون ستاد مرکزی برگزار شد، دکتر سعید ناطقی، جانشین و حجت‌الاسلام‌والمسلمین زنده‌دل معاون فرهنگی بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمجید سید قریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سخنرانی و چند تن از استادان و مسئولان بسیج واحدهای دانشگاه نقطه نظرات خود را بیان کردند.
سرپرست دانشگاه در پایان این نشست در سخنانی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق علیه‌السلام «الناس کلّهم هالکون الاّ العالمون و العالمون کلهّم هالکون الاّ العاملون و العاملون کلهم هالکون الاّ المخلصون» گفت: تمامی انسان‌ها هلاک‌اند، به‌غیراز عالم‌ها – تمامی عالم‌ها هلاک‌اند به‌غیراز عمل‌کنندگان (عاملین به علم) – تمامی عمل‌کننده‌ها هلاک‌اند، به‌غیراز مخلص‌های آنان و مخلص‌ها نیز در خطر عظیمی قرار دارند.
وی افزود: تفکر غالب غربی با نگاه غیرالهی، کورکورانه توانسته برخی از راه‌ها را به سوی اهداف الهی بازکند. اگر هرم مازلو را نگاه کنید انسان اول نیاز به غذا، هوا، نیاز جنسی و جای خواب دارد اما در نهایت انسان در پی تعالی می‌گردد. در حال حاضر بشر غربی در بخش تعالی انسانی ضعف دارد و امروزه در توصیه‌های زندگی سالم بر سلامت معنوی تأکید فراوانی وجود دارد.
وی با اشاره به راهپیمایی 20 میلیونی اربعین گفت: جا داردمحققان علوم اجتماعی در این زمینه تحقیق و جنبه های مختلف این حرکت عظیم انسانی و دستاوردهای آن بررسی کنند.
دکتر قناعتی گفت: غربی‌ها مفهوم شهادت را نمی‌فهمند؛ همین مفهوم شهادت بود که کشور ما را حفظ کرد. افراد هم سن من که در جبهه‌ها بوده‌اند بهتر می‌توانند درک کنند که وقتی هواپیما روزی 80 بار یک منطقه را بمباران و هر بمب 30 تا 40 نفر را متلاشی و تعداد زیادی را زخمی می‌کند یعنی چه؟ اما رزمندگان ایستادند و استقامت کردند و این حرکت بزرگ اتفاق نمی‌افتاد مگر با «ایستادگی» و «ایمان».
دکتر قناعتی افزود: سیصد هزار نیروی نظامی افغانستان نتوانستند 10 روز هم بر هجمه طالبان مقاومت کنند اما بچه‌های ما در خرمشهر با تعدادی اندک در برابر دو سه لشگر تانک عراق ایستادند و حماسه آفریدند. در مطالعه جنگ‌های اخیر جهان نشان می دهد هیچ جنگی به عظمت و بزرگی جنگ ما نبود بنابراین دانشگاه‌های جنگ، حالا حالاها باید روی آن مطالعه کنند تا متوجه شوند چه شد که این حرکت بزرگ را ایجاد کرد. رزمندگان ما حتی از ویت کنگ ها شجاع تر و قویتر بودند زیرا آنها با کمک شوروی و چین با امریکایی ها جنگیدند.

به دو مقوله «فساد و رانت» حساس هستم
وی با ابراز تأسف از اینکه کشور ما به فرموده رهبر معظم انقلاب نتوانسته عدالت را به‌طور کامل اجرا کند افزود: اما به دو مقوله «فساد و رانت» حساس هستم و اگر کسی در زمینه شخصی از من مطالبه‌ای ناحق داشته باشد هر کسی باشد مطمئن باشد براساس مشی حضرت علی (ع) نصیبی غیر از آهن داغ نخواهد داشت.
دکتر قناعتی با تأکید بر اینکه بسیجی باید اهل گذشت باشد گفت: در زمان جنگ می گفتند بسیجی «مظلوم شهر و شهید جبهه» است بسیجی واقعی کسی است که مؤدب به آداب الهی و اخلاق باشد به‌طوری اگر کسی به او نگاه کند بفهمد که مولای او چه کسی بوده است. باید کاری کنیم که یک وجهی از آن حضرت را نشان دهیم. بسیجی باید مطالبه شخصی نداشته باشد و دنبال این نباشد که منافعی برای خودش به دست بیاورد بلکه باید باگذشت و با خدا باشد که الحمدالله در همه شما دوستان این داستان ان شاءالله وجود دارد.

بسیجی باید شاگرد اول رشته خودش باشد
وی بسیجیان را به تقوی و خودسازی توصیه کرد و گفت: تا خودمان را نسازیم دیگران ساخته نمی‌شوند و تا دیگران ساخته نشوند جامعه ساخته نمی‌شود. دانشگاه باید با حضور بسیجیان پیشتاز باشد، من دانشجوی بسیجی را که درس نخواند و باسواد نباشد به‌عنوان بسیجی قبول ندارم بسیجی باید شاگرداول رشته خودش و نوک پیکان باشد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه باید در زمینه آموزش و پژوهش و درمان نگرشی متناسب با تغییرات مدرن جهانی حاکم باشد افزود: ما نمی‌توانیم آموزش 40 سال پیش را داشته باشیم. محتوای آموزشی و نحوه اجرای برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که برای جامعه مؤثر باشد و در ادامه به مسائل بین‌المللی در جای خودش نگاه کند.
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی که فرمود «نکند دیگران در عمل به قرآن از شما جلو بزنند» گفت: در زمینه عدالت برخی از کشورها از ما جلو هستند که قابل‌انکار نیست اگر به برخی کشورهای اسکاندیناوی که از لحاظ توسعه اجتماعی جلو هستند نگاه کنید و در متن آنها بروید می‌بینید در بخش‌هایی که موفق بوده‌اند نگاهشان همان نگاه الهی و قرآنی بوده است.
دکتر قناعتی بر «همسو شدن» تأکید کرد و گفت: باید رعایت کنید و زود به دیگران انگ نزنید و به همدیگر فرصت بدهید. بنده نیز از نگاه مخالف هیچ‌وقت روی نمی‌گردانم و خوشحال می‌شوم که اشکالات من را بگویند. وجود مخالف یک نعمت است زیرا سیستمی که مخالف نداشته باشد رشد نمی‌کند. من خوشحالم که جمهوری اسلامی این‌همه مخالف سرسخت دارد. 60 کانال راه‌اندازی کرده‌اند تا علیه ما حرف بزنند که این نشانه موفقیت ماست. کسی که دشمن ندارد معلوم است که خاصیتی ندارد.
وی افزود: برای همسو شدن باید به روش صحیح انتقاد کنیم و همدیگر را خراب نکنیم و باید طوری باشد که مؤلفه قدرت و حرکت یکسو باشد.

برنامه استراتژیک کلان دانشگاه مشخص است
دکتر قناعتی با بیان اینکه برای دانشگاه برنامه‌های بلندمدت دارد گفت: در تیم سلامت آیت الله دکتر رئیسی، دبیر برنامه‌ریزی سلامت بودم، افراد بااستعداد و ارزشمندی را پیدا کردم. سربیت برنامه‌ها این است که این دانشگاه مزین به نام حضرت علی (ع) و روش و مشی قرآنی باشد. در اینجا محکم اعلام می‌کنم که ما بر اساس قانون اساسی حرکت می‌کنیم.
دربرنامه دانشگاه باید ارتباطات قوی با همه اقشار دانشگاه داشته باشیم. بنده و تیم دانشگاه موظف‌اند پاسخگو باشند. هیچ ظلمی نباید به کسی بشود.
دکتر قناعتی بر ارتباطات بین‌المللی تأکید کرد و گفت: در برنامه ما ارتباطات بین‌المللی خیلی قوی با همه کشورها مدنظر است. پیوست همه‌ کارهای علمی‌ ارتباطات بین‌المللی باشد؛ باید تمام بخش‌های دانشگاه باید پیوست بین‌المللی داشته باشند.
وی استفاده از ظرفیت‌های خالی دانشگاه برای حضور دانشجویان بین‌الملل از افغانستان و حتی کشورهای اروپایی را خواستار شد و گفت: دانشجویان بین‌المللی سفیر فرهنگی هستند و می توانند ارزش های اجتماعی ما را به جامعه خود منعکس کنند.
دکتر قناعتی با قدردانی از بسیج دانشجویی به بازدید روز اول خود از مرکز واکسیناسیون در لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: با تلاش دانشجویان و همه همکاران آمار واکسیناسیون در دانشگاه ما 10 درصد از دانشگاه شهید بهشتی و ایران بالاتر است و بالای 60 درصد جمعیت هدف در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران واکسینه شده اند.
دکتر قناعتی به آفت جوانی اشاره کرد و گفت: مواظب باشید غلیان و هیجان جوانی موجب نشود کسی دل آزرده شود. تصمیم عجولانه نگیرید و به بزرگ‌ترها احترام بگذارید البته ما هم باید به شما احترام بگذاریم و به نظرات شما گوش دهیم چون نواندیشی و فکر جدید در فکر جوان بیشتر از افراد مسن است.
دکتر قناعتی در پایان با اشاره به فعالیت خیریه امام رضا گفت: این خیریه از 130 شهر محروم کشور 43 شهر را تحت پوشش دارد و بیش از 2 هزار خیریه را تحت وب جمع‌آوری کرده است و فقرا به‌صورت نرم‌افزاری شناسایی‌شده‌اند. هیچ گرسنه‌ای نباید شب سر به زمین بگذارد. در کشور کانادا مغازه‌هایی دارند که هر چه بخواهند خوراکی مجانی می‌دهد بنابراین زشت است که در کشور ما کسی بخواهد گرسنه بخوابد. رفتن به سراغ فقرا سیره امیر مؤمنان است بنابراین از بسیج دانشجویی می‌خواهم وقت بگذارند و فقرا را به‌صورت سیستماتیک شناسایی کنند تا منظم‌تر خدمت‌رسانی را انجام دهیم.

نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم
در ابتدای این جلسه دکتر ناطقی، جانشین بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه انتخاب دکتر قناعتی به عنوان سرپرست دانشگاه امید را در دلها زنده کرد افزود: هر دوره مدیریتی نقاط قوت و ضعفی دارد و امیدوارم از این پس شاهد تحولاتی در دانشگاه باشیم که با کمک هم بتوانیم در راه رسیدن به پیشرفت نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین میر مجید سید قریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه  گفت: شما بسیجیان که دل در این راه گذاشتید مسئولیت والایی دارید همه باید وظایفمان را به نحو احسن انجام دهیم و از کارهای مهم و تاثیرگذار و اساسی نباید غافل شویم، باید مسائل اساسی که مورد تاکید رهبری است و اجرا نشده پیگیری شود.
وی افزود: به دلیل اینکه دانشگاه یک واحد درمانی است مشکلات فراوانی دارد باید تیمی در دانشگاه تشکیل شود تا با عقلانیت و همفکری ریاست دانشگاه این مسائل پیگیری شود.
حجت الاسلام والمسلمین زنده دل معاون فرهنگی بسیج دانشگاه با اشاره به کلام امیر مومنان(ع) در خطبه 216  نهج البلاغه  گفت: این خطبه اشاره به حق و حقوق والی بر رعیت یا  حق رئیس بر زیر دست دارد و  این وجه تمایز دین شریعت با دیگر مکاتب است و ما می خواهیم حق و حقوقمان را بر مبنای شریعتمان مطالبه کنیم.
وی افزود: بسیج به معنی خدمتگزار نه طلبکار و سهم خواه و این رمز موفقیت بسیجیان است و ما بسیجیان خدمتگزار ریاست دانشگاه هستیم و نکته مهم در کلام حضرت امیر مومنان(ع) این است که اگر حق و حقوق سرپرست و زیر دست محقق و عملی شود حق عزیز و استوار می شود.
در ادامه گفت: ثمرات دیگر آن برپا شدن دین و اجرای عدالت است که با انتخاب شایسته رئیس دانشگاه این عدالت اجرا شده است.
نکته دیگر، تعامل است که باید با خیرخواهی و بر اساس تعامل تمام توان و نیرویمان را در خدمت دانشگاه به کار ببریم.
 در ادامه نمایندگان اعضای بسیج واحدهای دانشگاه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در پایان مداح اهل بیت (س) مداحی کرد.

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *