اخبار جلسات و نشست ها

 

 

  • تاریخ انتشار : 1399/09/23 - 18:15
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2645
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

بررسی عملکرد پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه در نشست هیئت‌رئیسه

دکتر کریمی: از پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق انتظار می‌رود پاسخگوی سؤالات جامعه در این حوزه باشد

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، پروژه‌های کاربردی و مسئله محور پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق بررسی و بر به‌کارگیری نتایج تحقیقات در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای برنامه‌های ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های قلبی و عروقی تأکید شد.

گالری عکس
قدردانی رئیس دانشگاه از  تلاش‌های دکتر صادقیان
در این نشست که 23 آذر 99 در سالن مدافعان سلامت برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با قدردانی از تلاش‌های دکتر صادقیان و همکاران پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق گفت: ایشان از آغاز فعالیت مرکز قلب به‌عنوان معاون پژوهشی فعالیت داشتند و بعدها مسئولیت مرکز تحقیقات را پذیرفتند و  در کار خود بسیار جدی، پیگیر و مسئولیت‌پذیر هستند و با مطالعاتی که در این پژوهشکده انجام دادند توانستند به سؤالات اساسی جامعه پاسخ دهند. البته از این مرکز همین انتظار می‌رود که به سؤالات اساسی جامعه در زمینه بیماری‌های قلب و عروق پاسخ دهد.
تأثیر نگاه و رویکرد مدیریتی خلاق در توسعه پژوهش
دکتر کریمی با اشاره به تلاش پژوهشکده در دریافت ردیف بودجه مستقل گفت: در این سال‌ها مرکز قلب به دنبال ردیف بودجه مستقل نبود و باوجوداین تمامی فعالیت‌های خود را توسعه داد. لذا مهم‌تر از ردیف بودجه مستقل، نگاه و رویکرد مدیریتی اهمیت دارد که چگونه از ظرفیت‌های موجود به‌طور بهینه استفاده شود و این راه همچنان در مرکز قلب ادامه دارد.
پژوهشکده قلب و عروق و پاسخ به سؤالات اساسی جامعه
دکتر کریمی بابیان اینکه زحمات بسیاری کشیده شده و خون‌دل‌های بسیاری خورده شده تا زیرساخت‌های درمانی و تحقیقاتی مرکز قلب به وجود آید گفت: دکتر صادقیان و همکارانشان در این مرکز باجان و دل کارکردند و بدون اینکه با اعداد و ارقام مرکز را برجسته کنند؛ با نگاه خاص و ویژه به مسائل جامعه در زمینه بیماری‌های قلب و عروق، سوانح و حوادث و مسائل روانی  درصدد پاسخ به این مسائل بودند.
تأکید بر به‌کارگیری نتایج تحقیقات مسئله محور
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با تأکید بر به‌کارگیری نتایج تحقیقات مسئله محور در برنامه‌ریزی‌های کلان یادآور شد: در مراسم آغاز سال تحصیلی دو سال پیش از رئیس‌جمهور به دلیل اینکه به‌طور مستقیم نامه‌ای را به دانشگاه تهران ارجاع دادند و خواستند مشکل سیل جنوب کشور را بررسی کند تشکر کردم و خواستم این رویکرد در تمامی نهادهای دولتی نهادینه شود تا پاسخ سؤالات خود را از دانشگاه بخواهند. در کنار آن باید نتایج تحقیقات  نیز در برنامه‌ریزی‌های کلان مورداستفاده قرار گیرد.  

بررسی عملکرد پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق

در ادامه دکتر سعید صادقیان رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق، فعالیت‌ها و پروژه‌های این مرکز را معرفی کرد و گفت: اینکه مراکز تحقیقاتی و گروه‌های آموزشی به‌طور مستقیم در هیئت‌رئیسه دانشگاه گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند سنت حسنه‌ای است که باعث می‌شود حرف‌های ما شنیده شود و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنیم تا ادامه کار بهتر انجام شود.
دکتر صادقیان بابیان اینکه بیماری‌های قلب و عروق به‌عنوان مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در ایران شناخته می‌شود؛ به انجام تحقیقات مبتنی بر حل این مسئله تأکید کرد و گفت: تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد این بیماری قابل‌کنترل است و برای کنترل و پیشگیری از آن نیاز به عزم و اجرای جدی برنامه‌های ملی وجود دارد.
رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلب و عرق دانشگاه، با  اشاره به اولویت‌های این پژوهشکده گفت: بررسی شیوع و بروز بیماری‌های ایسکمی قلبی (تنگی عروق کرونر) و عوامل خطر آن، بررسی روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در سه سطح پیشگیری، بررسی عوامل مرتبط با بیماری تنگی زودرس عروق کرونر شامل عوامل ژنتیکی، فردی و محیطی، ارزیابی روش‌های تشخیصی و درمانی جدید و کاربردی در رابطه با بیماری‌های قلبی و عروقی و... از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که پژوهشکده براساس آن مطالعات خود را طراحی می‌کند.
دکتر صادقیان مطالعات این مرکز را براساس چهار محور اصلی شناسایی مسائل جامعه، بیماران، اقتصاد درمان و ژنتیک بیان کرد و گفت: با مطالعات مرکز  تلاش می‌کنیم به چهار بعد این پازل پاسخ دهیم.
وی جمع‌آوری بانک‌های اطلاعاتی متعدد از بیماران مرکز قلب را در راستای شناسایی مسائل جامعه دانست و گفت: از ابتدای تأسیس مرکز قلب، بانک اطلاعاتی بیماری‌های سندروم کرونر حاد، آنژیوگرافی و PCI و... راه‌اندازی شد تا با جمع‌آوری این بانک‌های اطلاعاتی بتوانیم نمایی از وضعیت بیماری‌های کشور ارائه دهیم و براساس آن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.
دکتر صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح توزیع بیماری‌های قلبی و عروقی براساس سن، جنس و عوامل خطر و عوارض ناشی از این بیماری در مراحل پیگیری درمان  گفت: 32 درصد از بیماران سکته قلبی سن زیر 55 سال دارند و 86 درصد از این بیماران خودشان  و درصد کمی با اورژانس به بیمارستان منتقل می‌شوند و این نشان می‌دهد  که باید در زمینه افزایش آگاهی مردم و اجرای برنامه‌های کلان تلاش بیشتری صورت گیرد.
رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلبی و عروقی با تشریح مطالعات ژنتیک و نقش آن در بروز بیماری‌های قلبی و عروق کشور، گفت: نمونه سرم و DNA 4 هزار بیمار در طرح بیماری عروق کرونر زودرس و بیش از 8 هزار نمونه واردشده به کوهرت تهران و شماری نمونه دیگر از طرح‌های اجراشده یا در حال اجرای مشترک، در این بیوبانک جمع‌آوری‌شده است.
دکتر صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود، درخصوص  بررسی مسائل جامعه و مطالعات کوهورتی که به این منظور انجام‌شده و نیز مطالعات اقتصاد درمان و تعیین هزینه مستقیم و غیرمستقیم بیماری توضیح داد و خواستار حمایت دانشگاه از این مرکز شد.
بیان دیدگاه اعضای هیئت‌رئیسه
سپس هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه‌های خود را بیان کردند و عملکرد پژوهشکده را در راستای پاسخ به مسائل جامعه مثبت ارزیابی کردند.
دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه بابیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در پژوهشکده انجام‌شده است افزود: چند نکته در این پژوهشکده وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان الگو در سایر مراکز مورداستفاده قرار گیرد. نخست اینکه پژوهش‌های این مرکز مبتنی بر حل مسئله و پاسخ به سؤالات اساسی جامعه است. نکته دیگر اینکه این پژوهش‌ها از دل حوزه درمان استخراج‌شده است. مراکزی که چنین رویکردی ندارند و پژوهش‌های آنان مبتنی بر حوزه درمان نیست عمدتاً به نتایج خوبی نمی‌رسند.
سپس دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، بابیان اینکه گزارش پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق جنبه کاربردی دارد افزود: نظام مدیریت بهداشت و درمان کشور باید از این یافته‌ها در جهت حل مسائل جامعه استفاده کند. تاکنون پژوهشکده به وظیفه خود با این حجم از فعالیت‌ها خوب عمل کرده و نیازی به سرزنش خودمان در این زمینه نداریم.
دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه نیز تأکید کرد: به‌جای اینکه پژوهشکده پیگیر دریافت ردیف بودجه مستقل باشد می‌توان از دل اعتبارات مرکز قلب، بودجه فعالیت‌های پژوهشی را نیز در نظر گرفت.

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی,گروه خبری RSS,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 167001
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *