اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها

دکتر کریمی: دانشگاه با هرگونه واگذاری بخش های آموزشی و درمانی که با جان مردم سروکار دارند موافق نیست

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها، گزارشی از عملکرد بیمارستان بهارلو ارائه و وضعیت موجود سایر بیمارستان‌های دانشگاه بررسی شد.

اقمار بیمارستانی، راهکاری مناسب در استفاده بهینه از ظرفیت تخت های بیمارستانی است

گالری عکس
هرگونه اشتباه در تصمیم گیری قابل توجیه نیست
در این نشست که یکشنبه 6 مهر 99 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، در سخنان پیش از دستور، هدف از تشکیل این نشست را بررسی چالش‌های بیمارستان‌ها در هشتمین ماه همه‌گیری کووید 19بیان کرد و گفت: در این برهه، روسای بیمارستان‌ها از بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و نحوه اجرای برنامه‌ها آگاهی دارند لذا هرچند در شرایط سختی قرار داریم اما هرگونه اشتباه در برنامه‌ریزی و توجیه آن پذیرفته نخواهد بود.

در سال دفاع مقدس دیگری هستیم

رئیس دانشگاه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس قطعه روشنی از تاریخ کشور است. کسانی که تجربه آن دوران را دارند با تلخی‌ها و شیرینی‌ها، داشته و نداشته‌های آن دوران آشنا هستند. ما نه در روز،  نه در هفته و نه در ماه، بلکه در سال دفاع دیگری هستیم و باید همه ذهن و توانمان را بگذاریم برای دفاع مقدس فعلی از جان و ناموس و اقتصاد، آب‌وخاک و داشته‌های ملت و این دفاع به‌مراتب بزرگ‌تر و سخت‌تر از آن دوران است و نیاز به سربازان تخصصی‌تر و پشتوانه اقتصادی بیشتری دارد. لذا  در هر جایگاهی که در خدمت به مردم و کشور هستیم باید قدر آن را بدانیم و افرادی که مسئولیت بیشتری دارند؛ وظایف سنگین‌تری برعهده دارند و کوچک‌ترین برخورد و خطا در تصمیم‌گیری‌شان ثبت می‌شود و سال‌های بعد آیندگان آن را تحلیل و قضاوت می‌کنند.

همکاران خستگی‌های خود را نهان کنید

دکتر کریمی از همکاران خود در دانشگاه، بخصوص در بیمارستان‌ها، خواست خستگی‌های خود را نادیده بگیرند و پنهان کنند گفت: به همه همکاران بیمارستان‌ها بخصوص آن‌هایی که در صف مقدم کارزار هستند، اعضای هیئت‌رئیسه که پشت‌صحنه و گاهی روی صحنه برنامه‌ریزی و حمایت می‌کنند و به‌تمامی تیم دانشگاه به‌عنوان سربازان دفاع مقدس که بدون چشمداشت درحالی‌که هم خودشان و هم ‌خانواده‌هایشان در معرض خطر هستند خداقوت و خسته نباشید می‌گویم  و از صمیم قلب از خدماتی که ارائه می‌دهند تشکر می‌کنم و  می‌خواهم خستگی‌های خود را پنهان کنند.  

کار از موج گذشته، با اپیدمی ممتدی روبرو هستیم

رئیس دانشگاه با اشاره به شرایط سختی که بیمارستان‌ها با آن روبرو هستند افزود: نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که کار از موج اول، دوم و سوم گذشته و ما با اپیدمی ممتدی روبرو هستیم؛ روند همه‌گیری ادامه دارد و هرروز با شرایط جدیدی روبرو می‌شویم.

دانشگاه از فضای حاشیه‌سازی دور است

دکتر کریمی با تأکید بر پرهیز از حاشیه‌ها گفت: حاشیه‌ها مضر و آسیب رسانند. گاهی یک کلمه یا یک جمله ممکن است واکنش‌هایی را به همراه داشته باشد. ما در دانشگاه  باید از این فضا دوری‌کنیم و در طول مدت مدیریت خود که بسیار کوتاه است؛ خاطرات خوشی را به یادگار بگذاریم و از حاشیه‌ها بپرهیزیم.

تأکید بر حفظ جان بیماران، اداره اقتصادی بیمارستان و آموزش فراگیران

رئیس دانشگاه، بر حفظ تعادل در نحوه خدمت‌رسانی بیمارستان‌ها تأکید کرد و گفت: بیمارستان‌ها باید از تمامی ظرفیت خود برای حفظ جان بیماران استفاده کنند. در کنار آن باید یادمان باشد که حفظ جان بیماران، اداره اقتصادی بیمارستان‌ها و آموزش فراگیران نیز برعهده بیمارستان‌ها است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که به همه این ابعاد توجه شده تا به بیمارستان‌ها لطمه‌ای وارد نشود.

مخالفت دانشگاه با واگذاری بخش‌های آموزشی و درمانی

دکتر کریمی بار دیگر سیاست دانشگاه در رابطه با واگذاری بخش‌های آموزشی و درمانی را اعلام کرد و گفت: دانشگاه با هرگونه واگذاری بخش‌های آموزشی و درمانی که باجان بیماران سروکار دارند به‌هیچ‌وجه موافق نیست. در مورد واگذاری بخش‌هایی که از گذشته صورت گرفته، باید مرحله‌به‌مرحله از این حالت خارج شوند به این منظور لیست واگذاری همه بیمارستان‌ها استخراج‌شده و درحال بررسی هستیم تا به‌تدریج این روند اصلاح شود.

تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی
رئیس دانشگاه، بر استفاده حداکثری از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تأکید کرد و گفت: پیش از افزایش نرخ دلار، هزینه هر تخت بیمارستانی یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود این درحالی است که بیمارستان‌های یاس و رازی  تخت‌های خالی دارند که با کمک سایر بیمارستان‌ها می‌توانند از این ظرفیت بهینه استفاده کنند. در چنین شرایطی تعجب می‌کنم بعضی بیمارستان‌ها بازهم پیگیر افزایش تخت هستند.

اقمار بیمارستانی،  راهکاری مناسب در استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها
دکتر کریمی خواستار تعیین اقمار بیمارستانی برای استفاده بهینه از تخت‌های موجود شد و گفت: بیمارستان‌های امیراعلم و امام خمینی به‌عنوان قمر بیمارستان یاس و بیمارستان سینا به‌عنوان قمر بیمارستان رازی و...می‌توانند کمک کنند که حداکثر ظرفیت‌های موجود به کار گرفته شود. لذا تعیین قمر بیمارستان‌ها را  جدی بگیرید تا بتوانید بهترین خدمت را ارائه دهید.

بررسی عملکرد بیمارستان بهارلو
در ادامه دکتر سعید ناطقی رئیس بیمارستان بهارلو، فعالیت‌های این مرکز و وضعیت آن در همه‌گیری کووید 19 را تشریح کرد و گفت:  این بیمارستان در 11 شهریور 1318 با 80 تخت راه‌اندازی شد و در حال حاضر با 336 تخت فعال در خدمت منطقه جنوب تهران است.
وی بهارلو را تنها مرکز دارای اورژانس، بخش، ICU  و آزمایشگاه مسمومیت با رویکرد آموزشی در دانشگاه دانست و گفت: اولین کلینیک اختلالات خواب و مرکز تحقیقات خواب در کشور  و همچنین یکی از مجهزترین مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه در بیمارستان بهارلو قرار دارد. بهارلو مرکز ارجاع آنژیوگرافی و جراحی قلب در جنوب تهران است.
دکتر ناطقی در بیان فعالیت‌های آموزشی این مرکز گفت: آموزش دستیاران طب کار و پزشکی قانونی، آموزش دانشجویان پزشکی عمومی و همچنین آموزش فراگیران مسمومیت و اختلالات خواب برعهده این مرکز است و بیمارستان بهارلو به‌عنوان قطب طب کار و بیماری‌های شغلی در ایران و آموزش دستیاری شناخته می‌شود.
رئیس بیمارستان بهارلو در بخش دیگری از سخنان خود آمار عملکرد این واحدها در مواجهه با کرونا، واحدهای برون‌سپاری شده و مطالبات این واحدها را تشریح  و نرم‌افزار ارزیابی عملکرد پزشکان و چالش‌های پیش روی این مرکز را بیان کرد.
دکتر ناطقی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت بیمارستان بهارلو در آموزش دانشجویان پزشکی عمومی  گفت: بیمارستان‌هایی مانند بهارلو و ضیائیان می‌توانند نقش مهمی در آموزش دانشجویان پزشکی عمومی داشته باشند و این امر نیازمند حمایت‌های دانشگاه است.

بررسی وضعیت بیمارستان در همه‌گیری کووید 19

سپس دکتر فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه، عملکرد بیمارستان‌ها را در موج اول، دوم و سوم کووید 19 بررسی کرد و گفت: هریک از بیمارستان‌ها با توجه به شرایط خود نسبت به ارائه خدمات کووید و غیرکووید برنامه‌ریزی کنند.
وی همچنین وضعیت استعلاجی مجموع کارکنان بیمارستان‌ها را تشریح کرد و با مقایسه میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در موج‌های اول تا سوم گفت: برنامه کاهش مرگ‌ومیر مبتلایان کووید 19 تدوین و برای نظرسنجی به بیمارستان‌ها ارسال‌شده و امیدواریم با اجرای آن آمار مرگ‌ومیر بیماران کاهش یابد.
در ادامه نشست اعضای هیئت‌رئیسه و روسای بیمارستان‌ها، چالش‌ها و راهکاری موجود را مطرح کردند.

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *