اخبار جلسات و نشست ها

 

 

دیدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با رئیس پژوهشکده فناوری­‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی

دکتر حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در پژوهشکده فناوری‌­ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی با دکتر سعید سرکار رئیس و مسئولان پژوهشکده دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، این بازدید عصر روز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 با حضور معاونان و تعدادی از متخصصان و فناوران شاغل در مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان مستقر در پژوهشکده برگزار شـد.
دکتر قناعتی در ابتدای جلسه با یادآوری خاطراتی از تشکیل این پژوهشکده و زحماتی که اساتیدی مثل مرحوم دکتر کابلی در راه اندازی این مرکز کشیدند، فعالیت های انجام شده و در دست انجام در بخش محصولات و تجهیزات پیشرفته  پزشکی در بخش های مختلف این پژوهشکده را یادآور فرمایش امام راحل در شعار «ما می توانیم» دانست.
سرپرست دانشگاه گفت: با همین راهبرد، حماسه دفاع مقدس شکل گرفت و بسیاری از فرماندهان و رزمندگان جنگ جوان هایی بودند که در سنین پایین عهده دار مسئولیت های بزرگی شدند. در فضای کنونی یکی از وظایف اصلی ما در بخش فناوری رفع موانع و گلوگاه هایی است که با تحریم ظالمانه ما را از دسترسی به دستگاه ها و خدمات محروم کردند.
همان نیروهایی که در سنین زیر 20 سال خود را در دفاع مقدس به دریای بلا زدند و با درنوردیدن خاک-ریزهای چندلایه و عبور از سیم های خاردار و انواع تله های انفجاری خط را شکستند در شرایط حاضر وظیفه خط شکنی و بن بست های فناوری را دارند.
دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده هم در گزارشی به معرفی بخش های مختلف پرداخت و گفت: این پژوهشکده دارای سه مرکز تحقیقاتی، علوم و تکنولوژی در پزشکی، فناوری های بیومدیکال و رباتیک و تصویربرداری سلولی و مولکولی و بیش از 40 محصول تجاری شده و ثبت 48 پتنت بین المللی است.
دکتر سرکار راهبرد اصلی پژوهشکده را از ابتدای تأسیس، تمرکز بر روی فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانست و تأکید کرد در این پژوهشکده، تمرکز اصلی بر تولید فناوری و خروجی های محصول محور است و در عین ارزشمند بودن تولید مقاله، لیکن هدف اصلی ما تولید سیستم ها و دستگاه های پیشرفته ای است که بتواند در ارائه خدمات پزشکی و توسعه فناوری و آموزش پزشکی، نقش خود را ایفا کند.
وی افزود: خوشبختانه ریاست محترم دانشگاه از بدو تأسیس این پژوهشکده با آن آشنایی و همکاری داشته اند. در محصولاتی که توسط شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز تحقیقاتی تولید و تجاری سازی شده است، علاوه بر امکان دسترسی به خدمات پیشرفته ای نظیر تصویربرداری پیشرفته و جراحی رباتیک و سیستم نویگیشن جراحی، با قیمت های یک سوم یا یک چهارم دستگاه های وارداتی در اختیار مراکز آموزشی، پژوهشی و بالینی قرار گرفته است. هم اکنون در مورد بعضی از دستگاه های تجاری شده ی این مرکز در اختیار تعداد قابل‌توجهی از مراکز بالینی کشور قرار گرفته است؛ بعضی از این سیستم های پیشرفته نظیر سیستم نویگیشن جراحی علاوه بر صادرات به کشورهای دیگر، بیش از 150 متخصص جراحی کشور در بیش از 60 بیمارستان از آن استفاده می نمایند. از سوی مسئولین مرکز توضیحی داده شد که تاکنون بیش از 6 هزار جراحی در بخش های مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی توسط جراحان بخش دولتی و خصوصی با استفاده از سیستم جراحی هوشمند تولید شده در یکی از شرکت های دانش بنیان این مرکز صورت گرفته است. افزایش دقت جراحی و یا نمونه برداری و کمک به خارج کردن کامل تومور و کاهش آسیب های ناخواسته جراحی از مزایای استفاده از سیستم نویگیشن جراحی است.
دکتر قناعتی از حجم قابل‌توجه استفاده از این سیستم ابراز خرسندی کرد و اینکه این سیستم در بیمارستان های خود دانشگاه نیز مستقر شده است را دلیل کیفیت بالای آن ها دانست و گفت: باید بر روی تجاری سازی و حمایت از صادرات آن ها، حمایت لازم در دانشگاه تعریف شود.
سامانه جراحی رباتیک سینا مورد بازدید سرپرست دانشگاه و همراهان قرار گرفت و توضیح داده شد؛ این سامانه در انواع عمل های جراحی در حفره شکمی و قفسه سینه حتی از راه دور می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در حضور سرپرست دانشگاه به‌صورت عملی عملکرد این دستگاه مورد آزمایش قرار گرفت و یکی از همکاران مستقر در بیمارستان سینا به‌طور همزمان نسبت به اجرای عملیات متداول جراحی به‌صورت آزمایشی اقدام نمود. این سامانه موردتوجه چندین کشور قرار گرفته و اخیرا کشور اندونزی قراردادی برای استفاده از آن با توجه به پراکندگی مراکز درمانی این کشور در جزایر مختلف منعقد کرده است.
دکتر قناعتی وجود چنین فناوری و دستگاه هایی که در لبه مرز دانش و فناوری و در رقابت با کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا است را نشانه ظرفیت بالای دانشگاه علوم پزشکی تهران که فراتر از سطح ملی و حتی منطقه ای است دانست و بر ضرورت حمایت و توسعه این گونه فعالیت ها به‌عنوان راهبرد اصلی دانشگاه در بخش تحقیقات و فناوری تأکید کرد.
در مرکز تصویربرداری سلولی و مولکولی، ضمن توضیح فعالیت ها، محصولات مهم و استراتژیکی نظیر گاما پن، انواع اسپکت های تحقیقاتی مستقر در آزمایشگاه های پیش بالینی و دوربین های تصویربرداری پیشرفته و سامانه‌های تشخیصی و تصویربرداری مربوط به قلب، مغز، ریه و کامل بدن توسط متخصصین و فناوران فعال در شرکت های دانش بنیان مرکز توضیح داده شد. ظرفیت قابل‌توجه محصولات پیشرفته فوق از نظر تجاری-سازی و ورود به بازار داخلی و خارجی موردتوجه و تأکید سرپرست دانشگاه قرار گرفت و از ریاست پژوهشگاه درخواست نمودند تا نسبت به اطلاع رسانی و ارائه الگوی این مراکز برای سایر دانشگاه ها اقدام نمایند. دکتر سرکار در این قسمت از همکاری با معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در ایجاد آزمایشگاه های پیش بالینی با استفاده از تجهیزات فوق در 5 دانشگاه کشور خبر دادند.
دکتر قناعتی ضمن ابراز خوشحالی از نگاه محصول محوری در این پژوهشکده بر حضور تجهیزات پیشرفته در زنجیره تأمین و ایجاد برندهای شناخته شده از این محصولات تأکید کرد.
سرپرست دانشگاه همچنین بر مدیریت غیرمتقارن و داشتن نقش راهبری و ارائه الگوی قابل استناد برای سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری کشور بر ایجاد نگرش و تفکر جدیدی در دوره مدیریت جدید که در آن ماحصل تلاش متخصصان کشور در زندگی مردم دیده شود، تأکید کرد.
دکتر قناعتی با بیان اینکه چرا در کشورهایی نظیر آلمان صادرات به‌طور متوسط تنی 30 هزار دلار و در کشور ما رقمی بسیار کوچک تر از این باید باشد گفت: برای رسیدن به اهداف برنامه ای جدید دانشگاه باید سراغ همکاری های مشترک با سایر مراکز و حتی کشورهای خارجی باشیم تا در 4 سال آینده خروجی های در شان دانشگاه علوم پزشکی تهران را داشته باشیم. یکی از ابزارهای سرعت دادن به فعالیت ها در این بخش، تعریف حمایت ها و تشویق هایی است که به صاحبان اختراع و محصول باید اختصاص داده شود. هم اکنون در دانشگاه مراکزی را داریم که با تعداد زیادی پرسنل و امکانات، خروجی اصلی آن ها، تعداد زیادی مقاله است. درحالی که مقاله برای ما اصل نیست و اصل را بر تولید فناوری و محصولاتی بگذاریم که مشکل مردم را حل می کند و اینجاست که موضوع علم نافع، آموزش نافع و پژوهش نافع مطرح می شود.
سرپرست دانشگاه در بازدید از مرکز مهارت های پیشرفته بالینی، از تولید و استفاده از شبیه سازهای آموزشی ابراز خوشحالی کرد و امکانات این مرکز را در سطحی دانست که می تواند به سایر دانشگاه ها خدمات رسانی کند.
 در این بازدید، شبیه سازهای لاپراسکوپی و جراحی چشم، گاما پروب و انواع مهارت های بالینی مورد بازدید قرار گرفت. دکتر قناعتی در این قسمت بر طراحی و راه اندازی تورهای بازدید از امکانات این مرکز مخصوص اساتید و دانشجویان به ویژه بخش های بالینی تأکید کرد.
دکتر قناعتی در پایان بازدید خاطرنشان کرد: در این روز احساس خوبی دارم و حس می کنم آرزوها و باورهایی که برای کشور داریم قابل تحقق است و بایستی با برنامه ریزی های صحیح و اصولی، رفع یک سری موانع بشود. می توان خیلی زود به اهداف بلندمدت دست یافت و در زنجیره تأمین جهانی جایگاه بالایی داشته باشیم. با رشد تکنولوژی جایگاه ها، روش ها و متدولوژی تجارت و اقتصاد، همه تفاوت خواهد کرد.
وی اضافه کرد: کشوری می تواند در جهان آینده باقی بماند که بتواند خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد و ما هیچ چاره ای نداریم، جز اینکه به‌سرعت پیش رویم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. امیدوارم بتوانیم اهداف بلندمدت 8 ساله را در برنامه 4 ساله پیاده و بتوانیم مسیر رشد و تکنولوژی پزشکی را که از اهداف این پژوهشکده بوده است را محقق کنیم و فعالیت ها در زنجیره ای قرار بگیرد که بتواند خودش را گسترش دهد و ارزآور باشد و بتواند اقتصاد خودش را گسترش دهد، دانشجوها را جذب و از مهاجرت نخبگان به خارج جلوگیری کند تا جوانان بتوانند، امیال و آرزوهایی که در رابطه با پیشرفت علم در جهان دارند را در کشور خود محقق سازند.
سرپرست دانشگاه از زحمات و فعالیت های ارزشمند ریاست، مدیران، متخصصان و فناوران فعال در مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان مستقر در پژوهشکده، قدردانی کرد.

زهرا عنایتی
تهیه کننده:

زهرا عنایتی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *