اخبار جلسات و نشست ها

 

 

نشست شورای هماهنگی دانشگاه برای مقابله با بحران کووید (کرونا ویروس 2019) برگزار شد

در نشست هیئت‌رئیسه و مدیران ستادی دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها درخصوص آمادگی بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران مبتلابه کرونا ویروس 2019 بحث و بررسی شد.

در این نشست که بعدازظهر جمعه ۲ اسفند ۹۸ در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر کریمی رئیس دانشگاه، با تأکید بر لزوم پیش‌ بینی و برنامه‌ ریزی کنترل ویروس کرونا به‌ عنوان یک مسئله ملی در کشور گفت: از همکارانی که از چند روز قبل به خصوص طی ۲۴ ساعته گذشته، آمادگی لازم را در بیمارستان‌ ها ایجاد کردند تشکر می‌ کنم. به دلیل اعلام شرایط جدید و موارد مشکوکی که در تهران دیده‌ شده و مراجعه‌ ای که ممکن به بیمارستان‌ ها شود؛ همکاران، تا پاسی از شب در بیمارستان‌ ها بودند و هماهنگی‌ های لازم را انجام دادند.

از حداکثر امکانات بیمارستان‌ها برای رفع نگرانی مردم استفاده کنید
وی خطاب به روسای ۱۴ بیمارستان دانشگاه گفت: مشکلاتی که بیمارستان‌ ها در اثر هیجان ناشی از این بیماری با آن مواجه شده‌ اند بخشی از آن طبیعی و بخشی نابه جاست و رفتار هریک از مسئولان در کاهش و تشدید این رفتارها تأثیرگذار است لذا بنده به‌ عنوان مسئولی که دوران‌ های مختلف کشور را (انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) پشت سر گذاشتم از عبارت‌ های آن دوران استفاده می‌ کنم و به روسای بیمارستان‌ ها می‌ گویم که ما در این شرایط به ۱۴ فرمانده نیاز داریم و این ۱۴ فرمانده باید آرام‌ ترین و صبورترین افراد در روزهای آینده باشند.
دکتر کریمی بابیان اینکه ما در تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عملیات مهار این ویروس روبرو هستیم، به بیان تصمیمات وزارت بهداشت در این خصوص پرداخت و گفت: بسیاری از بیماران که علائم جدی ندارند؛ باید در خانه مراقبت شوند و نیازی به بستری ندارند. ولی اطلاعات آنان باید ثبت و آموزش‌ های لازم به آنان ارائه و پیگیری‌ های بعدی انجام شود. چنانچه بیمار علائم شدیدتری داشته باشد باید در بیمارستان‌ هایی که به این منظور تعیین شدند و آمادگی لازم را دارند بستری شوند.
رئیس دانشگاه، با تأکید براینکه باید از نگاه بخشی به مسئله پرهیز کنیم و با رویکرد ملی از امکانات بیمارستان‌ ها در جهت رفع نگرانی مردم استفاده کنیم افزود: زمان جنگ هم وقتی از ستاد اعزام بیمار تماس می‌ گرفتند دیگر نوع بیمارستان مطرح نبود و همه خودشان را مسئول می‌ دانستند که مجروحان را پذیرش کنند. شرایط امروز همانند زمان حمله شیمایی است که با شرایط مجروحان ترومایی تفاوت داشت ولی در آن شرایط هم امکانات دانشگاه و کشور در اختیار مجروحان بود. یادمان باشد بسیاری از کسانی که در آلودگی کرونا گرفتار می‌ شوند، همانند اعضای خانواده یا همکاران پزشک و پرستارمان هستند و باید از نگاه بخشی پرهیز کنیم و از امکانات بیمارستان‌ ها که همان امکانات کشور است برای رفع نگرانی مردم حداکثر بهره‌ برداری را ببریم.
وی افزود: ما همانند سربازانی هستیم که طول عمرمان را تحصیل کردیم و بیمارستان ساخته‌ ایم و امروز روزی است که کشور به ما نیاز دارد و وظیفه ماست که خدمت‌ رسانی کنیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه هریک از معاونت‌ های بهداشت و درمان و پشتیبانی وظایف خاص خود را دارند افزود: در کنترل این بیماری مهم‌ ترین نقش را آموزش دارد و باید به مردم و پرسنلی که خدمت‌ رسانی می‌ کنند آموزش درست داده شود. جزوه‌ ها و دستورالعمل‌ های آموزشی که وجود دارد را خلاصه و در اختیار بیمارستان‌ ها قرار دهید تا آموزش‌ های مفید و کاربردی در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش‌ های محیطی نیز از سوی همکاران معاونت بهداشت در امکان عمومی مانند مترو و… در حال انجام است که باید گسترش یابد.
رئیس دانشگاه با تأکید براینکه تعداد مراجعه‌ کنندگان باید ثبت شود افزود: درصورت داشتن آمار و گزارش‌ های دقیق می‌ توانیم تصمیم درست بگیریم و شرایط را مدیریت کنیم لذا ثبت سابقه محل زندگی بیمار و ارتباطی که با افراد دیگر داشته اهمیت بسزایی دارد. همچنین طبق توصیه وزارت بهداشت افرادی که بیماری آن‌ ها مثبت تشخیص داده‌ شده باید خانواده‌ های آنان ازنظر آموزش تحت پوشش قرار گیرند.
وی با تأکید بر حفاظت کادری که به بیماران خدمت‌ رسانی می‌ کنند افزود: تمامی پرسنل بیمارستان‌ ها اعم از پزشک، پرستار، انترن، رزیدنت، پرسنل خدماتی و… که به‌ طور مستقیم با این بیماران سروکار دارند باید ماسک و وسایل حفاظتی در اختیارشان قرار گیرد و به هیچ بهانه‌ ای نباید این دسته از کارکنان با محدودیت مواجه شوند. درباره ماسک و لباس‌ های حفاظتی مسائلی در فضای مجازی مطرح می‌ شود که دون شأن جامعه پزشکی و پرستاری کشور است واقعیت این است که سیستم بهداشت و درمان ما برخلاف آنچه گاهی در فضای مجازی مطرح می‌ شود ضعیف نیست و خدمات خوبی را ارائه می‌ دهد.
دکتر کریمی با تأکید بر تأمین تجهیزات موردنیاز بیمارستان‌ ها و آزمایشگاه مرکزی آنفلوانزای دانشکده بهداشت گفت: کمبودهایی که برای مقابله با این بیماری نیاز دارید اعلام کنید تا با کمک وزارت بهداشت تأمین شود.

چهارشنبه تشخیص اولین بیمار مبتلابه کرونا ویروس 2019
در ادامه دکتر مختاری آزاد رئیس آزمایشگاه مرکز آنفلوانزا زمان تشخیص اولین بیمار مبتلابه کرونا را روز چهارشنبه بیان کرد و گفت: برخلاف شایعاتی که مطرح می‌ شود اولین بیماری روز چهارشنبه تشخیص داده شد که مربوط به قم بود.

حضور معاون درمان وزیر بهداشت در جلسه
سپس دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت که در بین جلسه به جمع حاضران پیوست در جریان مسائل روسای بیمارستان‌ ها قرار گرفت و نکاتی را متذکر شد.
در ادامه دکتر دلاوری معاون بهداشت و دکتر رضایی معاون درمان و دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ ریزی منابع دانشگاه به بیان اقدامات هریک از معاونت‌ ها پرداختند و روسای بیمارستان‌ ها نیز به بیان دغدغه‌ های خود در این خصوص پرداختند.

در پایان بیانیه شورای هماهنگی دانشگاه برای مقابله با بحران کووید (کرونا ویروس 2019) به شرح زیر صادر شد:
آحاد حرف علوم پزشکی سربازان سپاه سلامت  کشور می‌باشند و بارها ثابت کرده‌اندکه در بحران‌ها و روزهای سخت ملت در کنار آنها بوده و تمام توان خود را در جهت رفع آلام و نگرانی‌های مردم به کار می‌گیرند. مدیریت بحران‌های جنگ و سیل و زلزله و… تجربه گرانقدری را در اختیار ایشان گذاشته که به خوبی بتوانند بحران فراملی کرونا را به بهترین نحو مدیریت کنند.
اولین جلسه حضوری شورای هماهنگی مقابله با بحران کووید (کرونا ویروس ۲۰۱۹) مرکب از اعضای هیئت رئیسه، روسای بیمارستان‌ها و مدیران ستادی در محل حوزه ریاست دانشگاه تشکیل و مصوبات ذیل تصویب و دستورات لازم صادر شد.
ا) اولین گام در جهت ارائه خدمات مطلوب به مراجعه کنندگان اطمینان و حفاظت از ایمنی پرسنل است.
بر این اساس لازم است در ارائه خدمات به مراجعین مراکز درمانی در درجه اول سلامت همه کارکنان ارائه کننده خدمت شامل گروه پرستاری، پزشکی، پشتیبانی و دانشجویان و دستیاران عزیز مدنظر روسای مراکز قرار گرفته و در چارچوب دستورالعمل‌های جهانی از هیچ امکاناتی برای رفع دغدغه‌های ایمنی و حفاظتی ایشان دریغ نشود.
2) به هیچ عنوان بیماران مشکوک نباید وارد فضای عمومی اورژانس شده و در ورودی مستقلی تریاژ و در صورت علایم دیسترس تنفسی به فضای در نظر گرفته شده برای بیماران هدایت شود و در غیر اینصورت بدون توقف در بیمارستان با ارائه راهنمایی‌های لازم و آموزش‌های ضروری به منزل فرستاده شود.
3) ضروری است موارد اثبات شده به مراکز بیمارستانی ویژه در نظر گرفته شده برای مراقبت از این بیماران هدایت شوند.
4) شش برای تجهیز و آماده سازی برای ارائه خدمت برای این بیماران در نظر گرفته شد که متعاقبا اعلام می‌شود. مقرر شد به ترتیب اولویت تجهیزات لازم و نیروی انسانی متناسب طی روزهای آتی برای این مراکز تامین شود.
5) لازم است پزشکان پروتکل‌های حمایتی و درمانی ابلاغی وزارت بهداشت را برای بیماران رعایت کنند.
6) حد اکثر تلاش صورت گیرد تا تنها بیماران نیازمند مراقبت جدی در بیمارستان بستری شده و در حد امکان مراقبت در منزل با آموزش‌های لازم برای ایشان توصیه شود.
7) مقرر شد طی هفته جاری از تاریخ سوم اسفندماه با هدف مراعات جنبه‌های ایمنی برنامه کارآموزان در بخش‌های اورژانس متوقف شود.
8) ثبت اطلاعات بیماران و تهیه گزارش از سوابق خصوصا مسافرت‌های بیمار به ویژه شهر قم و شناسایی منشا احتمالی آلودگی او و بررسی افراد در معرض تماس با بیمار از اهمیت ویژه‌ایبرای مدیریت و کنترل این بحران برخوردار است و لازم است مد نظر تیم مراقبتی بیمار قرار گیرد.
9) ساعات ملاقات مراجعین بیمارستان‌های تابعه حتی الامکان به یک ساعت در روز و سه جلسه در هفته محدود شود.
10) با توجه به نیاز کشور در شرایط موجود به خدمات پزشکان، پرستاران و کارکنان محترم دانشگاه، ، انتظار می‌رود علاوه بر انجام وظایف جاری خود نظام سلامت کشور را در جهت مقابله با بحران کووید (کرونا ویروس ۲۰۱۹) یاری کنند.
در پایان تاکید شد اعضای هیئت رئیسه، مدیران ستادی و روسای بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس وظیفه حرفه‌ایخود تمام توان و دانش خود را در جهت رفع تهدید بیماری کرونا و خدمت به هموطنانمان و صیانت از سلامت پرسنل متعهد ارائه کننده خدمات به کار گرفته و پذیرای هر اقدامی در این جهت باشند.


کلمات کلیدی
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

گالری فیلم مرتبط

3 نظر برای این مقاله وجود دارد

ییییی

ییییی

98/12/03 - 13:23

برای مدارس تصمیمی گرفته نشده؟!

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
صدیقه شمس

صدیقه شمس

98/12/05 - 14:18

متاسفم که هیچ اسمی از پیراپزشکی بویژه آزمایشگاه که با نمونه این بیماران و موارد مشکوک سر کار دارد نبود

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
همکار

همکار

98/12/15 - 18:24

سلام لطفا برای پرستاران باردار و یا آنها که سابقه مصرف کورتون دارند چاره ای بیندیشید. باتشکر

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *