اخبار جلسات و نشست ها

 

 

هم اندیشی و برنامه ریزی برای نحوه اجرای تبادل الکترونیک اسناد بستری در مراکز تابعه با حضور رئیس دانشگاه

رئیس دانشگاه، موضوع الکترونیک شدن اسناد بستری را امری اجتناب ناپذیر خواند و گفت: این موضوع به قدری مهم است که اگر همه مدیران بیمارستان ها کارهای عمرانی را کنار بگذارند و روی موضوع تبادل الکترونیک جدیت نشان دهند بسیار با ارزش است.

گالری عکس
جلسه هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای نحوه اجرای تبادل الکترونیک اسناد بستری در مراکز تابعه روز دوشنبه 26 فروردین 98 در سالن شورای حکیم واقع در طبقه هشتم ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و در آن دکتر کریمی رئیس دانشگاه، دکتر رضایی معاون درمان، دکتر فرزین مدیرکل بیمه سلامت استان تهران، دکتر سعیدپور سرپرست مدیریت هماهنگی امور بیمه، تعرفه و استاندارد دانشگاه، مدیران و مسئولین درآمد و آی تی بیمارستان‌های مجتمع امام خمینی (ره)، امیراعلم، شریعتی و بهارلو، معاون اجرایی و تعدادی از کارشناسان مرکز داروخانه‌های بیمارستانی و همچنین رئیس و کارشناسان اداره اقتصاد درمان معاونت درمان حضور داشتند.
دکتر کریمی در این جلسه موضوع تبادل الکترونیک اسناد بیمه‌ای را امری اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: اساساً تغییر، دشوار است و همیشه با آن مقاومت می‌شود؛ و در دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل قدمتش پذیرش تغییر سخت‌تر نیز هست. لیکن اگرچه ممکن است نتوانیم یک‌باره همه موضوع را در دانشگاه هضم کرده و تغییر دهیم، ولی می‌توانیم کارها را بخش‌بندی کنیم و اگر یکی از این بخش‌ها با مشکلاتی در اجرا مواجه شد، در بقیه بخش‌ها کارها با قوت انجام شود. باید بپذیریم که راهی جز این نداریم؛ و در بدترین شرایط کشور، بازهم برای شروع باید در مسیر تحقق دولت الکترونیک گام برداریم؛ و بدانیم که هیچ کاری یک شبه به ثمر نمی‌رسد.
رئیس دانشگاه در ادامه با اشاره به تنوع HIS های بیمارستان‌های تابعه، افزود: اگرچه باوجود نرم‌افزارهای مختلف HIS در مراکز تحت پوشش کارها سخت‌تر می‌شود ولی این هم مشکلی نیست که حل نشود. موضوع الکترونیک شدن اسناد بستری در محدوده زمانی نمی‌گنجد. فقط باید آن را هرچه زودتر آغاز کنیم و این کار باید از بدنه کارشناسی شروع شود. نیاز است برای توجیه و آموزش افراد مرتبط در مراکز تابعه، جلساتی در خود بیمارستان‌ها برگزار شود.
وی با تأکید بر اینکه رفتن در مسیر تبادل الکترونیک راهی بی‌بازگشت است، مقاومت با آن را بی‌فایده خواند و گفت: اگرچه در برخی از مدیران بیمارستان‌ها ممکن است، نگرانی‌هایی در پذیرش این موضوع وجود داشته باشد، ولی معمولاً، همه کسانی که نگران‌ترند پیشگام‌اند. قطعاً همان‌طور که شما نگران منافع بیمارستان خود هستید، مسئولان بیمه هم حق‌دارند که به فکر منافع سازمان خود باشند و نمی‌توان از آنان توقع داشت که عدم ثبت دقیق و صحیح خدمات درمانی در پرونده‌های بیماران را نادیده بگیرند. این موضوع به‌قدری مهم است که اگر همه مدیران بیمارستان‌ها کارهای عمرانی را کنار بگذارند و روی موضوع تبادل الکترونیک جدیت نشان دهند بسیار باارزش است.
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه در خصوص این نشست گفت: این جلسه با همکاری معاونت‌های توسعه و درمان و مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه تشکیل‌شده و حضور رئیس محترم دانشگاه در اولین نشست تخصصی هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای نحوه اجرای تبادل الکترونیک اسناد بستری در مراکز تابعه، نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.
وی با اشاره به توافق وزارت بهداشت و بیمه سلامت در خصوص تبادل الکترونیک اسناد بیمارستانی گفت: در این میان واسطی میان HIS بیمارستانی و رسیدگی به اسناد بیمه‌ای به نام سپاس وجود دارد. ما با کمک مدیریت آی تی دانشگاه و مسئولان بیمارستان‌ها باید ضمن تلاش در جهت رفع نواقص نرم‌افزاری موجود هر چه سریع‌تر در این مسیر گام‌های عملی را برداریم. قطعاً دانشگاه علوم پزشکی تهران شایستگی و پتانسیل لازم برای ورود به این عرصه را دارد.
دکتر فرزین مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با حضور در این جلسه گفت: موضوع برنامه تبادل الکترونیک اسناد بیمه‌ای از پنج سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طرح و از یک سال پیش کلید خورد. متأسفانه در کیفیت اطلاعاتی که بیمارستان‌ها به سپاس ارسال می‌کنند بحث‌هایی است. در حال حاضر وزارت بهداشت با گره زدن موضوع ثبت دقیق اطلاعات پرونده‌های بستری بیماران در سپاس به موضوع پرداخت اسناد بیمه سلامت بر اهمیت آن تأکید دارد. لازمه ورود به این مسئله مهم، یکسان‌سازی کدینگ دارو و خدمات است.
وی همچنین آمادگی بیمه سلامت را در برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی برای بیمارستان‌های تابعه دانشگاه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بسترهای مناسب برای ورود سایر سازمان‌های بیمه‌گر به این طرح امکان‌پذیر نیست.
دکتر سعیدپور نیز در ادامه با اشاره به تأکید وزیر بهداشت بر این موضوع گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، ارسال الکترونیک اسناد بستری به سامانه سپاس، مبنای پرداخت اسناد بیمه‌ای بیمارستان‌ها از سوی بیمه سلامت در سال 98 خواهد بود. وی در ادامه در خصوص مزایا، فرآیند و چرخه تبادل الکترونیک اسناد نیز توضیحاتی داد.
دکتر مرعشی با اشاره به اقداماتی که از یک سال گذشته تاکنون برای اصلاح کیفیت و صحت داده‌ها در HIS بیمارستان‌ها صورت گرفته گفت: پیاده‌سازی پرونده الکترونیک بیماران و دقت در ثبت اسناد مالی بسیار مهم است. چراکه ازاین‌پس تمامی پرداخت‌ها اعم از بسته‌های طرح تحول سلامت، یارانه سلامت، یارانه کاهش فرانشیز، یارانه مصدومان ترافیکی و ... منوط به درج صحیح و کامل اطلاعات اسناد در سامانه سپاس است. به باور من، تمامی روسا، مدیران و مسئولین درآمد و آی تی بیمارستان‌ها باید اولویت خود را بر روی اصلاح و تکمیل اطلاعات در سامانه سپاس قرار دهند. متأسفانه عواقب بی‌توجهی به این مسئله متوجه بیمارستان‌هاست.
وی با بیان این نکته که پایه‌های اصلی سپاس متشکل از بیمارستان‌ها، نرم‌افزارهای HIS و وزارت بهداشت هستند از مسئولین درآمد و آی تی بیمارستان‌ها خواست تا مشکلات HIS خود را به‌سرعت به مدیریت آی تی دانشگاه‌ها منعکس کنند.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه همچنین از یکسان‌سازی کدینگ دارو و خدمات دانشگاه ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: تمرکز ما بر روی ایجاد یک انبار داده متمرکز در ستاد دانشگاه است که همه بیمارستان‌ها به آن متصل باشند.
در این جلسه از مدیران و مسئولان درآمد و آی تی بیمارستان‌های امام خمینی، شریعتی، امیراعلم و بهارلو که از چهار HIS مختلف در ثبت اطلاعات استفاده می‌کنند دعوت کردیم تا به‌صورت آزمایشی برنامه تبادل الکترونیک اسناد را در این مراکز اجرا و نواقص کار را شناسایی کنیم.
خبرنگار و عکاس: نجمه باهو

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو