اخبار جلسات و نشست ها

 

 

  • تاریخ انتشار : 1397/12/05 - 15:05
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 4249
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

نشست مشورتی هیئت‌رئیسه دانشگاه با مدیران گروه‌های آموزشی

دکتر کریمی: رئیس بخشی و مدیر گروهی، دو مسئولیت مهم در دانشگاه است چون در راهبری و پیش برد برنامه‌های دانشگاه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند

در نشست هیئت‌رئیسه با مدیران گروه‌های آموزشی، اهداف و دغدغه‌های گروه‌های آموزشی مطرح و انتظارات دانشگاه از گروه‌ها تبیین شد.

گالری عکس
در این نشست که باهدف همفکری و دریافت نظرات مدیران گروه‌های آموزشی  یکشنبه 5 اسفند 97 در تالار دارالفنون برگزار شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه ضمن خیرمقدم به مدیران گروه‌های آموزشی، دو مسئولیت مهم در دانشگاه را رییس بخش و مدیر گروه دانست و  گفت: معتقدم دو پست رییس بخشی و مدیر گروهی در دانشگاه، حتی از رییس دانشگاهی اهمیت بیشتری دارد. چراکه این دو مسئولیت  در راهبری  و پیش برد برنامه‌های دانشگاه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. بسیاری از برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمت باید در بخش‌ها اجرایی شود که تحقق این امر  نیاز به  کمک و همراهی روسای بخش‌ها و مدیران گروه‌ها دارد.

تاکید بر نقش اثرگذار مدیران گروه ها و روسای بخش ها

رییس دانشگاه آموزش را اولین و مهم‌ترین وظیفه دانشگاه دانست و گفت: مدیران گروه‌ها در عرصه آموزش تلاش‌های بسیاری دارند که جادارد از زحمات آنان قدردانی کنم.
دکتر کریمی بابیان اینکه خوشحالیم امروز در تالار دارالفنون از همفکری مدیران گروه‌ها استفاده می‌کنیم، هدف از این  نام‌گذاری را قدردانی از امیرکبیر در تأسیس دارالفنون و یادآوری و آموزش به نسل جوان دانست که با آگاهی از ریشه‌های خود، نگاه به  آینده داشته باشند افزود: دارالفنون یادآور قدمت و تاریخ دانشگاه است. دانشگاهی که بیش از 160 سال پیش به تصمیم انسان شریفی که فقط به فکر مدیریت دوران خود نبود و به آینده توجه داشت، تأسیس شد. معتقدم هر کس در کشورمان در هر دوره‌ای که مسئولیت دارد فقط همین یک درس را از امیرکبیر بزرگ یاد بگیرید که  به فکر دوران مدیریت و صدارت و وزارت خود نباشد و آینده را ببینید نتیجه‌اش بعد از 170 سال همانند دانشگاه تهران می‌شود. البته امیدوارم این دانشگاه، در آینده رشد و توسعه بیشتری داشته باشد.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود باتبریک انتصاب دکتر ظفرقندی رییس اسبق دانشگاه و مدیر گروه جراحی، به سمت رییس‌کل سازمان نظام پزشکی، گفت: در شرایط خاصی قرار داریم متأسفانه یا خوشبختانه انتظارات از جامعه پزشکی متفاوت است که بخشی بجا و بخشی نابجاست و جامعه پزشکی هم مسائل و مشکلات متعددی دارد که باید سردمداران و تصمیم گیران این عرصه ا تجربه، درایت و تصمیمات عاقلانه به آن‌ها رسیدگی کنند. برای مسائل جامعه پزشکی نمی‌توان تند و عجولانه و احساسی، باهیاهو و جوسازی، وعده‌های بزرگ و بی‌پشتوانه  صحبت کرد و تصمیم گرفت.
دکتر کریمی با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر ظفرقندی گفت: از 42 سال پیش که دوران سختی بود و مسلمان بودن و طرفداری از اسلام هزینه‌بر بود، نان‌وآب نداشت و کسی رییس و مسئول نمی‌شد، دکتر ظفرقندی را می‌شناسم. از ایشان همیشه همین روش و منش را به یاد دارم که معتدل، معتقد، عاقلانه و باتدبیر رفتار می‌کنند. خوشحالم که دکتر ظفرقندی توسط جامعه پزشکی انتخاب شدند و به این سرعت از سوی رییس‌جمهور مورد تأیید قرار گرفتند.

تاثیر تهاجم به جامعه پزشکی در اسیب به سلامت بیماران
در ادامه، دکتر ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی، با اشاره به گستره وسیع حوزه نظام پزشکی گفت: تصمیمات این  سازمان می‌تواند در بخش‌های مختلف پزشکی و اقتصاد سلامت تأثیرگذار باشد.
دکتر ظفرقندی شعار سازمان نظام پزشکی را رعایت اخلاق حرفه‌ای و حفظ شأن و منزلت جامعه پزشکی بیان کرد و گفت: جامعه پزشکی شامل همه حرف آن، نیاز به همبستگی دارند. باید دست‌به‌دست هم دهیم تا بتوانیم در مقابل هجمه‌هایی که از جهات مختلف شأن و منزلت جامعه پزشکی را هدف قرار می‌دهد ایستادگی کنیم.
وی افزود: آسیب و تهاجم به بعضی حرف باعث افت سرمایه اجتماعی و در جامعه پزشکی باعث  از بین رفتن اعتماد بین بیمار و پزشک می‌شود که این به‌ سلامت مردم آسیب می‌زند.
رییس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: برای مقابله با این تهاجمات که گاهی سازمان‌دهی شده است  نیاز به پالایش درونی داریم. اگر جامعه پزشکی به حفظ شرافت خود اقدام نکند هر موضوع کوچکی می‌تواند بهانه‌ای قرار گیرد. باید بتوانیم اخلاق حرفه‌ای را گسترش دهیم که شان و شرافت حرفه پزشکی حفظ شود. همچنین بایستی برای رفع مشکلات جوانان در جامعه پزشکی اقدام و نیروهای جوان را در کشور  حفظ کنیم.

دیدگاه مدیران گروه ها و انتظارات دانشگاه

در ادامه هریک از مدیران گروه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و ارائه خدمت پرداختند. جذب هیئت‌علمی و نیروی انسانی موردنیاز، تأمین تجهیزات و فضای فیزیکی مناسب، ایجاد فیلد مناسب برای آموزش برخی رشته‌ها و توجه به کیفیت آموزش در بالین، افزایش تعامل بیشتر بین علوم بالینی و پایه، تأمین اعتبار موردنیاز پایان‌نامه‌ها و مواد آزمایشگاهی، توجه به کیفیت و انضباط آموزشی دانشجویان، تخصص گرایی در آموزش،  حفظ برند دانشگاه و ایجاد برند جدید در عصر نوین، شمار پذیرش دانشجویان و سهمیه‌های موجود ازجمله مسائلی بود که از سوی مدیران گروه‌ها مطرح شد.
سپس هریک از معاونان دانشگاه به مسائل مطرح‌شده پاسخ و به بیان انتظارات دانشگاه از مدیران گروه‌های آموزشی پرداختند.
دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه خواستار مشارکت مدیران گروه‌ها در فعالیت‌های اجتماعی شد و گفت: در آیین‌نامه ارتقا علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، برای مسئولیت‌پذیری اساتید هم امتیازی در نظر گرفته‌شده است. وظیفه دانشگاه مدیریت عوامل بیماری‌زاست نه درمان بیماری، لذا صدای علمی و کارشناسی دانشگاه باید به گوش افرادی که تعیین سرنوشت کشور به دست آن‌هاست باید برسد.
دکتر دلاوری معاون بهداشت نیز در پاسخ به ایجاد فیلد مناسب برای کارورزی برخی رشته‌ها گفت: بیمارستان‌ها، تنها فیلد آموزشی نیستند، بلکه مناطق تحت پوشش معاونت بهداشت در شهرری، جنوب تهران و اسلامشهر نیز امکان پذیرش فراگیران رشته‌های مختلف را دارند.
دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه نیز، با اشاره به بحث کمبود هیئت‌علمی موردنیاز گروه‌ها گفت: سال گذشته 49 نفر از اعضای هیئت‌علمی بازنشسته شدند که به ازای آن‌ها، بالغ‌بر 100 نفر به مجموعه دانشگاه اضافه‌شده است. در این مدت گروه‌های جدیدی با حضور فقط یک هیئت‌علمی ایجاد شدند بدون اینکه به جذب هیئت‌علمی و منابع موردنیاز آن‌ها توجه شود.  از سوی دیگر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان نیز برای دانشگاه هزینه‌بر است. شمار دانشجویان دانشگاه از 4 هزار 700 دانشجو در سال‌های گذشته به 12 هزار و 300 دانشجو افزایش‌یافته و این منابع دانشگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه نیز بر بین‌المللی سازی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمت تأکید کرد و از مدیران گروه‌ها خواست برای سال آینده برنامه بین‌المللی سازی گروه خود را ارائه دهند.
دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه نیز از بازنگری سیستم شعاع خبر داد و گفت: سیستم شعاع جدید راه‌اندازی و اشکالات آن برطرف شده است. آموزش به‌کارگیری شعاع به گروه‌های غیربالینی ارائه‌شده؛ پس از ایام نوروز نیز کارگاه آموزشی ویژه گروه‌های بالینی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به ویژگی‌های شعاع جدید، از اجرای کامل آن تا خرداد سال آینده خبر داد و گفت: در نسخه قبلی باید هرماه، شعاع تکمیل می‌شد اما در نسخه جدید هر سه ماه یک‌بار این کار انجام می‌شود. همچنین ارتباط نرم‌افزاری با سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت برقرارشده است. در شعاع جدید می‌توانید، گزارش عملکرد فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی را رصد کنید. ازاین‌پس تأیید اطلاعات تکمیل‌شده در شعاع به‌جای روسای بیمارستان‌ها توسط رییس بخش‌ها و مدیران گروه‌ها انجام می‌شود.
دکتر سهراب پور، خواستار مشارکت گروه‌ها در تولید محتوای مجازی شد و گفت: فراخوان دانشگاه مجازی برای تولید محتوای مجازی اعلام‌شده و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه می‌توانند با مشارکت در این زمینه منابع خوبی را جذب کنند.
معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به رویکرد دانشگاه در کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان گفت: افزایش شمار دانشجویان نیاز به افزایش استاد و امکانات و بودجه دارد. در این شرایط به‌جای افزایش شمار دانشجو نیاز به افزایش بهره‌وری و کیفیت آموزش داریم. لذا با توجه به شرایط کشور باید به سمت کاهش ظرفیت‌ها برویم که این کار با بررسی دقیق و علمی درحال انجام است. باید بودجه‌ها را به سمتی هدایت کنیم که دانش‌آموختگان باکیفیتی تربیت شوند.
دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز تنها راه برون‌رفت  از شرایط موجود را اشتراک‌گذاری توان تجهیزاتی و انسانی دانست و گفت: اگر بخواهیم در این شرایط به‌صورت جزیره‌ای عمل کنیم موفق نخواهیم بود. باید گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی ابتدا نگاه کشوری و دانشگاهی داشته باشند و بعد منافع گروه و بخش خود را موردتوجه قرار دهند. برخی از تجهیزات آزمایشگاهی در بیمارستان‌ها وجود دارد که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که با اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌توان نیاز مراکز دیگر را تأمین کرد.
دکتر صحرائیان بر هدفمندسازی طرح‌های پژوهشی تأکید کرد و گفت: 50 درصد از بودجه پژوهش به پایان‌نامه‌ها و 50 درصد دیگر به مراکز تحقیقاتی تعلق می‌گیرد. لذا مدیران گروه‌ها در هدایت 50 درصد از این بودجه به تحقیقات هدفمند می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.
وی همتا پروری مدیران گروه‌ها و پژوهشگران را ضروری دانست و گفت: 173 هیئت‌علمی پژوهشی فعال در دانشگاه تمایل به همکاری با گروه‌های آموزشی دارند ولی گروه‌ها آن‌ها را نمی‌پذیرند درحالی‌که این سرمایه‌ها باید به اشتراک گذاشته شود. همچنین برای 5 سال اول خدمت اعضای هیئت‌علمی جدید برنامه‌ریزی و کارنامه پژوهشی و آموزشی برایشان صادر کنید تا وظایف خود را به‌درستی بشناسند.

تاکید بر نگاه کلان دانشگاهی در تصمیم گیری ها

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، بار دیگر از حضور مدیران گروه‌های آموزشی در این نشست قدرانی کرد و گفت: 105 گروه آموزشی در رشته‌ها و دانشکده‌های مختلف وجود دارد که باید بپذیریم جمع‌آوری این ایده‌ها و پیاده‌سازی آن کار راحتی نیست. اما مطمئن باشید  تیمی که مسئولیت دانشگاه را بر عهده دارد، تلاش می‌کند در تصمیمات خود منافع شخصی، گروهی، بخشی و بیمارستانی را در نظر نگیرد و مجموعه دانشگاه و کشور را موردتوجه قرار دهد. همه مسئولان دانشگاه در رده‌های مختلف باید دلسوز و به فکر دانشگاه باشند و در این دوره افرادی انتخاب شدند که از چنین ویژگی برخوردارند.
وی افزود: راه‌های ارتباطی مدیران گروه‌ها با دانشگاه باز است می‌توانید در صورت لزوم به دفتر رییس دانشگاه مراجعه کنید. انتقاد و بیان مشکلات کار آسانی است اما زمانی می‌تواند مؤثر باشد که راه‌حل اجرایی آن نیز پیشنهاد شود.
دکتر کریمی بر تقویت ارتباط بین علوم پایه و بالینی تأکید کرد و گفت: بارها در هیئت‌رئیسه دانشگاه به روسای دانشکده‌ها تأکید کردم که با مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌ها صحبت کنند و روابط گروه‌ها را در مجموعه تقویت کنند. امیدوارم در آینده نشست‌های مشورتی با مدیران گروه‌ها افزایش یابد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه خبری RSS,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 85259
کلمات کلیدی
سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی